Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Conversieratio

Conversieratio wordt meestal uitgedrukt in een percentage (ratio). Stel je stuurt 100 e-mails uit en je hebt daaruit 3 verkopen dan heb je een conversieratio van 3%. Daarnaast kun je van elke stap (e-mail naar pagina, pagina naar winkelmandje, winkelmand naar check-out) een percentage bepalen. Van de ene naar de andere stap, of juist als percentage van het totaal. Zo kun je meten hoe goed de conversieratio is van elke stap.

De conversieratio bepalen die je wilt hebben, kun je op verschillende manieren doen. Je kunt kijken naar het aantal bezoekers dat je hebt en hoeveel je minimaal moet verkopen per maand, en dan baseer je daar je minimum op. Maar dat is een beetje zwartkijken. Het aantal bezoekers valt op te krikken en daarmee kan een lagere ratio ook wel prima zijn. Zo hoef je niet elke klant aan zijn haren naar binnen te sleuren.

Conversieratio wordt overigens ook een serieuze aangelegenheid als je adverteert, of leads inkoopt. Vooraf vaststellen hoeveel een conversie mag kosten is dan gewoon verstandig zakendoen. Dat betekent bijvoorbeeld dat een op de vijf betaalde kliks tot een verkoop moet leiden. En zo niet, dat je dan heel snel je campagne moet stoppen of moet aanpassen. De conversieratio is dan een maat van succes voor jouw campagne.