arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat betekent Conversieratio?

Conversieratio

De conversieratio is het percentage bezoekers op een website, landingspagina of andere reclame-uiting dat overgaat tot conversie.

Stel je ontvangt 100 bezoekers op je salespage en je hebt daaruit 3 verkopen dan heb je een conversieratio van 3%.

Conversieratio meten

Je kunt van elke stap in een customer journey een conversie percentage bepalen. Bijvoorbeeld van bezoeker uit Google (SEO) naar je opt-in pagina, naar je marketingfunnel, naar je salespage, naar je betaalpagina, upsell enzovoorts. Van de ene naar de andere stap, of juist als percentage van het totaal. Zo kun je meten hoe goed de conversieratio is van elke stap.

Wat is een goede conversieratio?

De conversieratio bepalen die je wilt hebben, kun je op verschillende manieren doen. Je kunt kijken naar het aantal bezoekers dat je hebt en hoeveel je minimaal moet verkopen per maand, en dan baseer je daar je minimum op.

Conversieratio wordt een serieuze aangelegenheid als je adverteert (bijvoorbeeld op Facebook of via Google Adwords), of leads inkoopt. Vooraf vaststellen hoeveel een conversie mag kosten is dan gewoon verstandig zakendoen.

Dat betekent bijvoorbeeld dat een op de vijf betaalde kliks tot een verkoop moet leiden. En zo niet, dat je dan heel snel je campagne moet stoppen of moet aanpassen. De conversieratio is dan een maat van succes voor jouw campagne.

Verhoog je conversieratio

‘Je kunt je business makkelijker verdubbelen door je conversieratio te verdubbelen, dan door je bezoekersaantal te verdubbelen’ zo luidt een beroemde uitspraak van Jeff Eisenberg. Niet elke bezoeker op je website wordt een lead of een betalende klant. Je kunt er wel voor zorgen dat de conversieratio van je website op structurele basis stijgt.

Een goede of slechte conversieratio kan letterlijk het verschil betekenen tussen een winstgevend en een verlieslijdend bedrijf. Zo kan het voorkomen dat twee identieke bedrijven met hetzelfde product, dezelfde marge en dezelfde bezoekersaantallen, enorm verschillen in wat er onder de streep overblijft.