Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Aftersales

Aftersales houdt in dat je als bedrijf nog een keer contact opneemt met je klant nadat die een product of dienst bij je heeft gekocht. In de B2C wordt dit veelal gedaan bij dure aankopen met een hoge winstmarge, zoals auto’s, maar zeker in de online sales is aftersales een belangrijk onderdeel van je klantcontact.

Mensen zullen het niet altijd laten weten wanneer ze tevreden of ontevreden met jouw, je bedrijf of je diensten zijn. Doordat je het proces van aftersales grotendeels kan automatiseren, kost het je weinig tijd en levert het wel veel op. Aftersales doe je bijvoorbeeld bij:

Klantenservice

Je belt of mailt om te vragen of het product of de dienst bevalt. Je kunt vragen om feedback, waarmee je het product of de dienst kunt verbeteren en je geeft de klant daarmee een stukje aandacht die hij misschien bij een ander bedrijf niet zou krijgen. Natuurlijk hoop je hiermee te bereiken dat de klant in de toekomst nog eens bij je terug komt.

Upselling

Je probeert een ander (duurder) product aan de klant te verkopen. Hiermee kan hij het product wat hij al heeft uitbreiden en beter maken. Bijvoorbeeld: autodealers trekken je naar de showroom met de belofte van een nieuwe auto voor €15.000. Wil je er echter een goed geluidsysteem, licht metalen velgen, een leren bekleding en een ander kleurtje bij, dan kost je auto ineens €20.000.

Cross selling

Je probeert de klant ook andere producten of diensten te verkopen. Een goed voorbeeld hiervan zijn benzinestations. Je komt er om te tanken, maar zodra je naar binnen loopt om af te rekenen krijg je “twee pakjes kauwgom voor een euro” aangeboden. Je kunt zo’n goeie deal bijna niet afslaan, en het benzinestation verdient hier waarschijnlijk het meest op.

Deep selling

Bij deep selling probeer je de klant meer van hetzelfde te verkopen. De McDonalds is hier heel goed in: voor maar een euro meer heb je een SuperSizeMenu. Ook “tweede voor de helft”, “derde gratis” e.d. zijn voorbeelden van deep selling: je wordt verleid om meer te kopen dan je in eerste instantie van plan was omdat het een goeie deal lijkt te zijn.