Advertentienetwerk

Een advertentienetwerk is een bedrijf wat functioneert als tussenpersoon voor adverteerders een uitgevers. Zij richten zich op het verzamelen van advertentieruimte bij de uitgevers (bedrijven of personen met een website waar advertenties op getoond kunnen worden) en verkopen dit aan adverteerders. Hiervoor betaal je – meestal als adverteerder – een vergoeding. Een advertentienetwerk kan vaak zorgen voor betere resultaten van je advertentie. Door hun grote netwerk kunnen ze de advertentie zo plaatsen dat die voor jou het meeste opbrengt, of dat nu sales, leads of clicks zijn. Ook kunnen ze je advertentie in een keer plaatsen binnen het volledige netwerk of binnen een specifiek kanaal. Hierdoor kan je advertentie – door veel, kleine adverteerders te gebruiken – alsnog een groot bereik hebben. Daarnaast neemt het advertentienetwerk ook het grootste gedeelte van je werk uit handen: je hoeft niet meer zelf op zoek naar uitgevers en het netwerk zorgt voor de administratie (zoals rapportages, facturatie en betaling aan de uitgevers). Veel grote bedrijven hebben hun eigen advertentienetwerken. Google heeft bijvoorbeeld Google AdWords (voor adverteerders) en Google AdSense (voor uitgevers). Ook Facebook, Twitter en Instagram hebben een eigen advertentienetwerk.