google-search-console-handleiding-voor-beginners.jpg

Google Search Console: een handleiding voor beginners

07 februari 2022

Heb je een eigen website of onderhoud je de website van een bedrijf waarvoor je werkt? Dan moet je de prestaties van die website goed in de gaten houden. Google biedt diverse tools om gegevens van je website te verzamelen en te analyseren. Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van Google Analytics en Google Search Console. Deze tools zijn gratis te gebruiken voor iedereen die een website onderhoudt en kunnen je waardevolle inzichten geven over je website. In deze handleiding vertellen we hoe je Google Search Console kunt gebruiken voor SEO!

Waarom moet je Google Search Console gebruiken?

Google Search Console is gemaakt om de prestaties van je website in de gaten houden. Hiermee kun je de vindbaarheid in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden. Daarnaast kun je problemen met de vindbaarheid in de zoekresultaten oplossen. Je kunt bijvoorbeeld aflezen welke pagina’s of zoekwoorden wat meer aandacht verdienen, omdat de posities dalen of de kliks afnemen. Maar het kan ook betrekking hebben op een technisch onderdeel, zoals een toenemend aantal crawlfouten dat moet worden verholpen.

Naast het zien van dit soort gegevens, ontvang je e-mailmeldingen wanneer nieuwe fouten worden opgemerkt door Google Search Console. Door deze meldingen ben je snel op de hoogte van problemen die je moet oplossen. Daarom moet iedereen met een website leren hoe hij deze moet gebruiken!

Wat zijn belangrijke functies in Google Search Console?

We bekijken een aantal belangrijke rapporteren en onderdelen van Google Search Console en vertellen daarbij over de mogelijkheden.

Prestaties

In het tabblad met prestaties kun je zien op welke pagina’s en met welke zoekwoorden je website scoort. In de oude versie van GSC kon je de gegevens van maximaal de afgelopen 90 dagen zien, maar in de huidige versie is het mogelijk om de gegevens tot 16 maanden terug te zien. Houd er rekening mee dat de gegevens beschikbaar zijn vanaf het moment dat je een account aanmaakt.

Als je regelmatig het prestatietabblad bekijkt, kun je snel zien welke zoekwoorden of welke pagina’s wat meer aandacht en optimalisatie nodig hebben. Op het tabblad met prestaties zie je een lijst met ‘zoekopdrachten’, ‘pagina’s’, ‘landen’, ‘apparaten’, ‘zoekopmaak’ en ‘datums’. Met ‘zoekopmaak’ kun je controleren hoe de uitgebreide resultaten presteren in de zoekresultaten. Elk van deze secties kan worden gesorteerd op het aantal ‘klikken’, ‘vertoningen’, ‘gemiddelde CTR’ of ‘gemiddelde positie’. We leggen ze hieronder allemaal uit.

1. Klikken

Het aantal klikken, vertelt hoe vaak mensen op je website hebben geklikt vanuit de zoekresultaten. Dit aantal kan iets zeggen over de prestaties van je paginatitels en metabeschrijvingen. Als slechts een paar mensen op je resultaat klikken, valt het resultaat mogelijk niet op in de zoekresultaten. Het kan handig zijn om te kijken naar de resultaten van anderen.

De positie van het zoekresultaat heeft natuurlijk ook invloed op het aantal kliks. Als je pagina in de top 3 van de eerste resultatenpagina van Google staat, ontvangt deze automatisch meer klikken dan een pagina die op de tweede pagina van de zoekresultaten staat.

2. Vertoningen

Het totaal aantal vertoningen is hoe vaak een gebruiker een link naar je website heeft gezien in de zoekresultaten. Dit wordt op verschillende manieren berekend voor afbeeldingen en andere typen zoekresultaten, afhankelijk van of het resultaat in beeld is gescrold.

Je kunt gegevens laten tonen van specifieke zoekwoorden. Het aantal impressies dat na dit zoekwoord wordt getoond, geeft aan hoe vaak de website voor dat zoekwoord in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Je weet dan nog niet welke pagina scoort voor dat zoekwoord, maar dat kun je snel achterhalen door op pagina’s te klikken. Zijn dat pagina’s die je wilt rangschikken voor dat zoekwoord? Zo ja, dan is dat goed. Als dit niet het geval is, moet je mogelijk de pagina die je wilt rangschikken optimaliseren. Denk aan het schrijven van betere content met het trefwoord op die pagina, het toevoegen van interne links van relevante pagina’s, het sneller laden van de pagina, enz.

3. Gemiddelde CTR

De CTR, afkorting van Click Through Rate, vertelt je welke percentage van de mensen die je website in de zoekresultaten hebben gezien, ook doorklikt naar je website. Je begrijpt waarschijnlijk dat hogere posities meestal ook leiden tot hogere klikfrequenties.

Er zijn echter ook dingen die je zelf kunt doen om de CTR te verhogen. Je kunt bijvoorbeeld je metabeschrijving en paginatitel herschrijven om deze aantrekkelijker te maken. Wanneer de titel en beschrijving van je site zich onderscheiden van de andere resultaten, zullen waarschijnlijk meer mensen op je resultaat klikken en zal de CTR toenemen. Houd er rekening mee dat dit geen grote impact zal hebben als je nog niet op de eerste pagina staat. Mogelijk moet je eerst andere dingen proberen om je positie te verbeteren.

4. Gemiddelde positie

De laatste in deze lijst is de ‘Gemiddelde positie’. Dit vertelt je wat over de gemiddelde positie van een specifiek zoekwoord of een specifieke pagina in een geselecteerde periode. Deze positie is natuurlijk niet altijd betrouwbaar, aangezien steeds meer mensen verschillende zoekresultaten lijken te krijgen. Google lijkt namelijk steeds beter te begrijpen welke resultaten het beste passen bij welke bezoeker. Deze indicator geeft je echter nog steeds een idee of de klikken, vertoningen en de gemiddelde CTR verklaarbaar zijn.

URL-inspectie

De URL-inspectietool helpt je om specifieke URL’s te analyseren. Je haalt de pagina op uit de index van Google en vergelijkt deze met de live pagina om te zien of er verschillen zijn. Op deze pagina kun je ook meer technische informatie vinden, zoals wanneer Google de pagina heeft gecrawld en of de pagina geschikt is voor mobiele apparaten. Het kan ook zijn dat er een aantal fouten worden weergegeven, bijvoorbeeld dat Google je pagina niet correct kan crawlen. Er zullen dan oplossingen geboden worden. Als je deze fouten hebt opgelost, dan kun je een indexering aanvragen en daarmee vraag je Google nog een keer langs te komen om naar de pagina te kijken.

Indexdekking

Het tabblad indexdekking is een meer technisch tabblad. Dit gedeelte laat zien hoeveel geldige pagina’s er in de index staan, hoeveel pagina’s uitgesloten zijn en welke fouten en waarschuwingen ervoor zorgden dat Google problemen kreeg met het correct indexeren van je pagina’s.

We raden je aan dit tabblad regelmatig te controleren om te zien welke fouten en waarschuwingen verschijnen. Je krijgt echter ook meldingen wanneer Google nieuwe fouten heeft gevonden. Als je een dergelijke melding ontvangt, dan kun je de foutmelding meer in detail bekijken en direct actie ondernemen. Als je de specifieke fout hebt opgelost, dan kun je deze markeren als opgelost om ervoor te zorgen dat Google de URL opnieuw test.

Er zijn een paar dingen waar je altijd op moet letten bij het bekijken van uw dekkingsrapporten:

  • Als je regelmatig nieuwe content schrijft dan moet het aantal geïndexeerde pagina’s stijgen. Als dit zo is, dan zegt weet je dat Google je website kan indexeren.
  • Pas op duikelingen in je ranking! Dit kan namelijk betekenen dat Google problemen heeft met het bereiken van je website. Iets blokkeert Google en daar moet je naar kijken: of het nu gaat om wijzigingen in robots.txt of een server die niet werkt.
  • Plotselinge (en onverwachte) pieken in de grafiek kunnen een probleem betekenen met dubbele content, automatisch gegenereerde pagina’s of zelfs hacks.

We raden je aan om dit soort situaties goed in de gaten te houden en fouten snel op te lossen, omdat te veel fouten een signaal van lage kwaliteit (slecht onderhoud) naar Google kunnen sturen.

Sitemap

Een XML-sitemap is als een routekaart naar alle pagina’s op je website. We denken dat elke website er baat bij heeft. Als je website op WordPress draait, dan zijn er diverse plug-ins die automatische een sitemap indienen. Als dit niet het geval is, dan is het verstandig om dit handmatig te doen, zodat Google je belangrijkste pagina’s en berichten gemakkelijk en snel kan vinden.

Daarnaast kun je snel zien of je sitemap fouten geeft of dat sommige pagina’s niet worden geïndexeerd. Als je dit regelmatig controleert, eventuele fouten nagaat, dan weet je zeker dat Google je XML-sitemap correct kan vinden.

Optimalisaties

Onder het tabblad met optimalisaties vindt je alles wat je nodig hebt om de prestaties van de website te verbeteren. Het biedt optimalisaties in onder andere de site-vitaliteit, mobiele bruikbaarheid, broodkruimels, producten en reviewfragmenten. We lichten er een aantal uit.

Site vitaliteit

Het site-vitaliteit rapport geeft inzicht in de prestatie(snelheid) van de website. Google beoordeelt dit streng en een goede score is niet gemakkelijk te behalen. Om een goede score te behalen moeten de pagina’s bijvoorbeeld snel laden en er mogen geen verspringen zijn tijdens het laden. Het gaat te ver om hier in detail alle technische aspecten te bespreken die bijdragen aan een goede prestatie. Het is echter wel goed om in de gaten te houden, want prestatie wordt een steeds belangrijke ranking factor voor Google. Hoe sneller de prestatiesnelheid, hoe meer kans je hebt om hoger in de zoekresultaten te komen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen mobiel en desktop.

Mobiele bruikbaarheid

Het tabblad mobiele bruikbaarheid toont problemen met je mobiele website of met specifieke mobiele pagina’s. Aangezien mobiel verkeer over de hele wereld toeneemt, raden we aan dit regelmatig te controleren. Als je mobiele site niet gebruiksvriendelijk is, zullen veel bezoekers deze snel verlaten en dan loop je omzet mis. Bovendien hanteert Google het principe mobile-first indexering, wat betekent dat Google voornamelijk de mobiele versie gebruikt voor indexering en rangschikking.

Broodkruimels, Producten & Reviewfragmenten

Broodkruimels, producten en reviewfragmenten bespreek ik hier even gezamenlijk, aangezien deze in feite allemaal over gestructureerde gegevens gaan: data of gegevens waarmee pagina’s worden verrijkt om Google meer informatie te geven over de inhoud van een pagina. De broodkruimels, producten en reviewfragmenten geven alle drie aan in hoeverre de betreffende gestructureerde gegevens aanwezig zijn en of ze voldoen aan het schema dat Google hiervoor hanteert.

  • Broodkruimels: het ‘pad’ naar de pagina, zoals “home > categorie > product > detailpagina”.
  • Producten: de prijs, titel, omschrijving, afbeelding, SKU, enzovoort van dit product.
  • Reviewfragmenten: hoeveel reviews zijn er geschreven en wat is het gemiddelde rapportcijfer.

Wanneer Google Search Console aangeeft dat er waarschuwingen of fouten zijn voor bepaalde pagina’s, raad ik je aan om dit te onderzoeken. Je kunt daarvoor de Google testtool voor uitgebreide resultaten gebruiken.

Je voert daar een URL in en vervolgens krijg je een uitgebreide rapportage van alle gestructureerde gegevens die er te vinden zijn. Je komt er dan al snel achter wat het probleem is. Als je bijvoorbeeld de SKU van een artikel bent vergeten in te voeren in je CMS, dan krijg je daar in de GSC een waarschuwing voor, want in het schema dat Google hanteert voor producten is SKU een verplicht veld.

In het gedeelte met links naar je website kun je zien hoeveel links van andere sites naar de website verwijzen. Bovendien kun je zien welke websites linken, hoeveel links die websites naar je website en welke ankerteksten het meest worden gebruikt. Dit kan waardevolle informatie zijn, aangezien links en daarbij behorende ankerteksten belangrijk zijn voor SEO

In het gedeelte met interne links kun je controleren naar welke pagina’s het meest wordt gelinkt vanaf andere plaatsen op je website. Deze lijst kan waardevol zijn om regelmatig te analyseren, omdat je wilt dat de belangrijkste pagina’s de meeste interne links krijgen. Door dit te doen, zorgt je ervoor dat Google ook begrijpt wat je belangrijkste pagina’s zijn.

Google Search Console: een waardevolle tool

Ik hoop dat ik je via dit blog een beetje wegwijs gemaakt heb in Google Search Console. Het is een waardevolle tool om je website in de gaten te houden. Vooral het feit dat GSC je ook via automatische mailtjes attendeert op problemen is ontzettend handig. Als je Google Search Console nog niet gebruikt of geen account hebt, dan raad ik je zeker aan om een account aan te maken. Je verzamelt dan waardevolle gegevens over je website en kunt dan gericht verbeteringen doorvoeren om je website nog beter te laten presteren.