arrow_drop_up arrow_drop_down
Van domeinnaam veranderen zonder dat het slecht is voor je SEO
Maartje Daems
07 december 2020 
in SEO
8 min. leestijd

Van domeinnaam veranderen zonder dat het slecht is voor je SEO

Jouw domeinnaam wissel je het liefste niet: dat is een grote verandering! En van grote veranderingen houden we niet, tenminste niet als we het over SEO hebben.

Maar soms ontkom je er niet aan: je bedrijfsnaam is veranderd, of je oude domeinnaam is simpelweg niet goed of lastig om te onthouden. Wij krijgen bijvoorbeeld nog steeds rillingen als we aan onze oude domeinnaam internetmarketinguniversiteit.nl denken: imu.nl is véél beter!

Maar, hoe verander je van domeinnaam zonder dat je bezoekers hier heel veel last van hebben en je al je posities in Google verliest? Je leest het hier!

Waarom je het beste je domeinnaam hetzelfde kunt houden

Ik ga je echt uitleggen hoe je van domeinnaam kunt wisselen, beloofd. Maar eerst leg ik je nog even uit waarom je dat het beste niet kunt doen.

Ook als je alle stappen goed uitvoert, is de kans groot dat je een drop in je zoekresultaten gaat merken. Een domeinwijziging is nou eenmaal een grote verandering voor Google. Als je op je nieuwe site ook een verandering hebt in je URL-structuur zal Google de afzonderlijke pagina’s opnieuw moeten indexeren en beoordelen. Dat kan wel een paar weken duren. Bij kleine sites zelfs langer, omdat Google populaire websites vaker crawlt dan niet zo populaire websites met weinig content.

Het moge duidelijk zijn: een domeinverandering doe je niet zomaar. Het is een groot project, waarbij het belangrijk is dat je het goed voorbereidt.

Zelfs als je alles goed doet, ga je het merken in je traffic. Je posities in Google kunnen droppen en flink fluctueren.

Zorg er dus voor dat je voorbereiding in ieder geval staat als een huis, zodat de impact het kleinste is.

De voorbereiding: plan je domeinwijziging

Ik hoop dat je inmiddels begrijpt dat een domeinwijziging niet iets is wat je in een middagje gedaan hebt. De planning is belangrijk!

Als je de wijziging gaat plannen, is het raadzaam om de periode te kiezen waarin je al het minste traffic hebt.

Haal jij de meeste traffic binnen rondom de feestdagen? Zorg ervoor dat je de wijziging in het voorjaar plant wanneer niemand aan het googlen is op kerstversiering. Heb je een reisblog? Plan de wijziging in het midden van een pandemie, wanneer niemand toch kan reizen. Als je traffic toch al minder is, is de impact minder groot. En als dan wél jouw drukke periode eraan komt, zijn jouw Google-posities hopelijk al iets meer gestabiliseerd.

Daarnaast kan het een goed idee zijn om alvast met een deel van de content over te gaan naar jouw nieuwe website en niet de gehele wijziging in één keer te doen. Hierdoor is de wijziging minder groot en kun je ook alvast oefenen. Mocht er nou iets verkeerd gaan, zie je dat bij de eerste partij blogs of pagina’s.

En natuurlijk pak je dan als eerste partij niet je bestscorende blogs of pagina’s 😅.

Het gedeeltelijk overzetten van content is vooral een goed idee als je een grote website hebt. Als je een kleine website hebt, is het beter om alles in één keer over te zetten: dat is uiteindelijk ook een stuk gebruiksvriendelijker voor je bezoekers.

Breng in kaart welke URL’s je gebruikt (en welke URL’s dat straks worden)

Je zult moeten weten welke URL’s je nu precies gebruikt, en ook welke URL dat straks zal worden na de wijziging.

Een goed begin hiervoor is je sitemap: in jouw sitemap zie je een overzicht van alle URL’s van jouw website. Dit is bijvoorbeeld een klein deel van de sitemap van imu.nl:

voorbeeld sitemap IMUDat scheelt weer handmatig opzoeken welke URL’s je gebruikt binnen jouw website!

Als je weet welke URL’s je nu gebruikt, is het vervolgens de bedoeling dat je bepaalt welke URL dat straks wordt. Handig is om een Excel-bestand (of Google Sheets) bij te houden met daarbij wat de oude URL nu is en wat de nieuwe URL wordt. Zo weet je precies welke verandering er gaat plaatsvinden.

oude versus nieuwe url

Deze lijst is straks cruciaal: na de verandering van je domeinnaam, zullen de oude URL’s doorverwezen moeten worden naar de nieuwe URL. Neem hier dus de tijd voor, niet afraffelen! Hoe saai het ook is 😉.

Zorg dat je 404-pagina mensen verder brengt

Een 404-pagina is de pagina die getoond wordt als een pagina niet gevonden is. Dat wil je na een domeinwijziging natuurlijk voorkomen: je wil dat mensen soepel doorgestuurd worden naar de nieuwe URL, die 404-pagina moeten ze eigenlijk nooit zien!

Maar toch kan het voorkomen dat je iets over het hoofd ziet en een bezoeker op je 404-pagina terecht komt. Zorg er daarom in ieder geval voor dat je 404-pagina er goed uitziet en mensen op weg helpt.

Met een zoekfunctie op je 404-pagina kunnen je bezoekers verder op zoek naar de pagina die ze zochten, en hopelijk klikken ze dan niet direct weg van je website.

Tijd om je domein te wijzigen

Heb je alle voorbereidingen erop zitten? Dan is de tijd gekomen om je domein van naam te veranderen. Spannend! Vergeet niet rustig te blijven. Het komt goed, echt waar!

domeinnaam veranderen

Het instellen van 301-redirects

Als je website veranderd is van naam, zul je gelijk 301-redirects moeten instellen.

De HTTP-statuscode 301 betekent ‘definitief verplaatst’

Met een 301-redirect geef je dus aan dat de inhoud van de oude URL definitief verplaatst is naar de nieuwe URL.

Bezoekers worden na een redirect gelijk doorgestuurd naar de nieuwe pagina. Tegelijkertijd is de 301-redirect een seintje voor Google dat de content nu definitief op een ander domein te vinden is en wordt de waarde van de oude pagina doorgegeven aan de nieuwe pagina.

In de vorige stap heb je een overzicht gemaakt van alle URL’s van je oude website en naar welke nieuwe URL dit moet verwijzen. Bij jouw oude website zul je dus voor elke oude URL een 301-redirect moeten instellen naar de nieuwe URL.

Let op: bij domeinhosts kun je vaak een ‘doorverwijziging’ regelen. Dit is vaak alleen een hele algemene doorverwijzing: ál het verkeer van je oude website, gaat dan naar de homepage van je nieuwe website. Dat is niet wenselijk: je geeft dan namelijk met een redirect aan dat de inhoud van de oude URL te vinden is op de homepage van je nieuwe website. Maar dat is niet het geval!

Je zult de redirect echt per losse pagina moeten instellen, zodat mensen daadwerkelijk naar de specifieke pagina of het specifieke artikel op je nieuwe website gaan. Daar doe je je bezoekers een plezier mee (die raken niet de weg kwijt), maar ook voor Google is dat essentieel.

Check dus van tevoren of je bij je domeinhost specifieke redirects per pagina kunt instellen. Als dat niet kan, kun je wellicht in het websitesysteem waar je oude website op draait redirects per pagina instellen. Dit betekent wel dat je je oude website intact zal moeten laten (en dat brengt waarschijnlijk meer kosten met zich mee). Maar, liever dat dan verdwenen Google-posities, toch?

Moet je linkjes aanpassen op je pagina’s?

Met een 301-redirect worden links naar je oude pagina’s doorgestuurd naar de nieuwe pagina. Is het dan noodzakelijk om de linkjes op je website aan te passen? Mensen komen uiteindelijk wel op de goede pagina terecht, toch?

Dat klopt! Maar toch is het handig om de linkjes aan te passen zodat ze naar de goede pagina gaan zonder een 301-redirect. Dan zijn je bezoekers direct, zonder aanvullende laadtijd van de redirects, op de goede pagina. Is het veel werk om dit overal aan te passen? Zorg dan in ieder geval dat je dit geregeld hebt voor linkjes op en naar je bestpresterende pagina’s.

Geef de adreswijziging door in Search Console

Als je de wijziging hebt gedaan en de redirects hebt ingesteld, kun je in Search Console de tool ‘Adreswijziging’ gebruiken. Deze tool stelt Google op de hoogte van het feit dat je domein veranderd is.

Voordat je dit kunt gebruiken, zul je zowel de oude als nieuwe site als property in Search Console moeten verifiëren. Hoe je je website kunt verifiëren in Search Console kun je vinden in de uitleg van Google.

Na de domeinwijziging: monitoren!

Als je de domeinwijziging hebt doorgevoerd, is het proces nog niet voorbij. Zorg ervoor dat je de komende periode je website blijft monitoren.

Bekijk in je Search Console of je niet 404-meldingen binnenkrijgt. Misschien heb je toch een pagina gemist in het overzetten, dan zul je alsnog een 301-redirect moeten aanmaken. Als je deze meldingen goed blijft monitoren, kun je ze gelijk oplossen.

Ook is het aan te raden om je website door een broken link checker te halen: je weet nooit welke interne links nog ergens op een pagina stonden die nu niet meer werken! Zo’n tool is een goede manier om dat te checken (dan hoef je tenminste niet elk linkje handmatig na te lopen). Wij gebruiken zelf Semrush voor dit soort rapporten, maar je hebt meerdere SEO-tools (Ahrefs bijvoorbeeld) met een broken link checker en er bestaan ook losse tools hiervoor.

Checklist: vergeet deze punten niet

Nog even samengevat, deze stappen moet je niet vergeten in dit proces:

  1. Plan de domeinwijziging (met voorkeur in een rustige periode)
  2. Maak een overzicht van alle URL’s van je huidige domein
  3. Vul in (bijvoorbeeld in een Excel-sheet) wat de nieuwe URL wordt van deze pagina’s
  4. Voer de domeinwijziging uit
  5. Stel je 301-redirects in
  6. Geef de adreswijziging door in Search Console
  7. Blijf zowel je oude als nieuwe website monitoren (in Search Console)
  8. Vergeet tussendoor niet te ademen

Met deze stappen moet het lukken.

En oeps, is er toch wat mis gegaan? Gelukkig hebben we een blog online staan over hoe je SEO-fouten het beste kunt herstellen.

Veel succes! 😄

Over de schrijver
Maartje Daems
Bij IMU werk ik op de online marketing support! Elke dag ben ik bezig om ervoor te zorgen dat onze klanten zo veel mogelijk resultaat halen. Zelfs als je me 's nachts wakker maakt kan ik je alles vertellen over SEO, conversie-optimalisatie of het inzetten van upsells in je betaalproces. En dat aan andere mensen uitleggen, is wat ik het liefste doe!
Reactie plaatsen