Veranderingen in het Facebook home feed kunnen effect hebben op je bereik
01 augustus 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

Veranderingen in het Facebook home feed kunnen effect hebben op je bereik

Updates van het Facebook home feed kunnen je bereik vergroten en een nieuw publiek aantrekken voor je bedrijf. Facebook gaat zijn feed namelijk richten op het ontdekken van nieuwe content. Gebruikers krijgen persoonlijke aanbevelingen te zien zodra ze de app openen.

In een tweede feed kun je alleen de content van je Facebook-vrienden zien, aangevuld met updates van pagina’s die je volgt.

De toevoeging van content suggesties op basis van een algoritme heeft vrijwel zeker effect op de content distributie van Facebook.

Facebook home feed wordt opgesplitst

Zuckerberg heeft aangekondigd dat het home feed van Facebook wordt opgesplitst in twee tabbladen: Home en Feed.

Wanneer je de Facebook-app opent, krijg je als eerste de Home-tab te zien. In de Feed tab zie je alleen content van vrienden en pagina’s die je volgt. Zuckerberg benadrukt dat de Feed tab het makkelijker maakt om op de hoogte te blijven van wat vrienden en familie delen.

Voor content creators en bedrijven die hun publiek op Facebook willen uitbreiden is de Home tab het belangrijkste onderdeel van de Facebook-aankondiging.

Nieuwe Home-tab verandert Facebook in een ontdekkingsmachine

De nieuwe Home-tab is een stap weg van de Facebook-ervaring die mensen gewend waren. Tot nu toe zijn de meeste mensen vooral gewend om Facebook te openen om een post van een vriend of lokaal bedrijf te bekijken. Nu krijg je in plaats daarvan gepersonaliseerde content te zien van pagina’s waar je nog nooit interactie mee hebt gehad.

Veel publicaties benadrukken de gelijkenis tussen de nieuwe Facebook-feed en die van TikTok. Net als TikTok verandert Facebook namelijk in een eindeloos rabbit hole van content aanbevelingen.

Op design-gebied verschilt de Facebook Home tab niet al te veel van de feed zoals we hem kennen. De Home tab bevat Reels en Stories en lijkt op het eerste gebied misschien een beetje op TikTok, maar verder zijn er nog altijd foto’s, video’s en tekstberichten te zien.

Je krijgt zelfs content van vrienden te zien tussen de aanbevolen posts. De nieuwe feed haalt dus niets weg: er komt alleen iets bij.

De update voegt toe aan de Facebook ervaring door extra content te laten zien die gebruikers normaal niet te zien zouden krijgen. Hierdoor wordt het mogelijk makkelijker om een publiek op te bouwen op Facebook.

In een blog legt Facebook uit hoe de aanbevelingen op de Home feed werken:

“Je Home tab is gepersonaliseerd door middel van ons machine learning ranking system. Dit systeem houdt rekening met duizenden signalen om content te ranken in de volgorde die volgens ons het meest waardevol is. We investeren in AI om aanbevolen content zo goed mogelijk te presenteren in deze ervaring.”

De komende maanden komen we erachter wat de update in de praktijk betekent voor bedrijven en marketeers. Veranderingen zijn al doorgevoerd. Je weet dat de update geïnstalleerd is als je de nieuwe Feeds tab ziet staan in de shortcuts-balk.

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!