Duplicate Content: Vermijd dubbele titels op je website (title tags)
13 januari 2013 
in SEO

Duplicate content: Vermijd ook dubbele titels

Duplicate content is dubbele informatie op het internet, bijvoorbeeld een gekopieerd stuk tekst. Om je website hoger in Google te krijgen moet je zorgen dat je dit vermijd. Google beloont namelijk kwalitatieve en unieke content. Door de Google Panda en Google Pinguin updates van vorig jaar is dit nog belangrijker geworden. Bij deze aandacht voor duplicate content in de titels (title tags) op je website:

Waarom is duplicate content slecht?

Google verwijdert dubbele informatie uit de zoekresultaten omdat dit simpelweg niet waardevol voor een gebruiker is. Wanneer je in Google ergens op zoekt en de eerste resultaten blijken allemaal dezelfde tekst te bevatten raak je als gebruiker van Google geïrriteerd en dat moet natuurlijk niet. Google kijkt bij duplicate content naar de verschillende plekken waar deze content staat en stelt vast welke het origineel is. Meestal besluit Google dat de beste/sterkste website het origineel bevat. Die site heeft niks te vrezen en zal ook gewoon worden opgenomen in de resultaten. Alle andere resultaten met die content worden uit de zoekresultaten gehaald (wat betreft die content).

Mocht je nu op meerdere plekken op je website dezelfde teksten hebben staan maak je dan geen zorgen, als dit niet veel is dan heb je sowieso niks te vrezen en wanneer het wel veelvuldig voorkomt (zoals dubbele artikelen in je blog en in je Kennisbank) dan kun je zogenaamde “Canonical url’s” gebruiken. Daarmee geef je aan Google aan welk artikel het origineel is

Het is het doel van Google om altijd de meest waardevolle en relevante websites te tonen wanneer je ergens op zoekt. De website of webpagina op het internet die het meest relevant is aan jouw zoekopdracht komt op de eerste plek (lees mijn SEO tips om te zien wat je daar allemaal aan kunt doen). Zodoende kan een goede verstaander al concluderen dat elke pagina op je website het beste een eigen unieke titel (title tag) kan hebben.

Maak per pagina je keuze…

Wanneer er meerdere pagina’s op je website dezelfde titel hebben ben je eigenlijk met jezelf aan het concurreren op die betreffende woorden. Ook Google kan dan op basis van de titel geen onderscheid meer maken tussen pagina’s. Dit geldt in eerste instantie voor 100% identieke titels maar wat je bijvoorbeeld ook veel ziet zijn websites die hun bedrijfsnaam of hun belangrijkste zoekwoord standaard in de title tag hebben staan. Zodoende bevat meteen elke pagina van de website dezelfde zoekwoordcombinatie. Dat is een stukje keywordspammen.

Je kunt beter per zoekwoord waar je op wilt scoren 1 pagina op je website uitkiezen. Die pagina optimaliseer je dan voor dat woord en je richt al je pijlen (denk aan interne links en backlinks) op die ene pagina met betrekking tot dat specifieke zoekwoord. Je zet zodoende je volledige SEO kracht in op 1 plek in plaats van dat je het gaat spreiden over je website. Focus is ook voor SEO heel belangrijk. Laat Google weten welke pagina op je website de beste/meest relevante is voor dat woord. Hoe duidelijker het voor Google is, des te beter de resultaten ook voor je uitpakken.

Onbewust dubbele titels…

Nu maken (gelukkig) niet zo heel veel mensen bewust de fout van 100% dubbele titels schrijven maar je website kan dit wel voor je doen…

Bijvoorbeeld:

Wanneer je naar mijn homepage gaat dan zie je dat er een aantal blogberichten onder elkaar staan en vervolgens een nummering om terug te gaan naar oudere blogberichten. Daar zitten deze links achter:

  • //imu.nl/page/2/
  • //imu.nl/page/3/
  • //imu.nl/page/4/
  • //imu.nl/page/5/

Wanneer je daar naartoe gaat dan zul je ook zien dat elk van die pagina’s dezelfde title tag heeft, namelijk: Internet Marketing Universiteit | Door Tonny Loorbach

Je kunt deze pagina’s het beste niet door Google laten indexeren (noindex). Zodoende voorkom je de dubbele title tags in Google. Wanneer je de SEO plugin van Joost de Valk (in WordPress) gebruikt dan kun je dit doen via het tabblad “Titels & Meta’s” – Algemeen. Maak je geen zorgen over de blogberichten die op die pagina’s staan, die blijven gewoon geïndexeerd. Je geeft alleen aan Google aan dat zij de url’s van die overzichtspagina’s niet hoeft te indexeren. Wanneer je gebruik maakt van Google Webmastertools kun je trouwens precies zien waar Google dubbele title tags heeft aangetroffen. Log in en klik op het tabblad “optimalisatie” en vervolgens op “HTML-verbeteringen“.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Richard

Door

Richard

op 14 January 2013

Dit is naar mijn idee de meeste gemaakte fout als het gaat om SEO. Er zijn zoveel sites die teksten overnemen en dan afvragen waarom er geen bezoekers op hun site komen. Mensen zijn denk ik gewoon te lui om zelf iets te schrijven of ze weten niets te bedenken om te schrijven. Je site begint er trouwens steeds strakker uit te zien. Mijn complimenten!

Tonny Loorbach
SEO optimalisatie

Door

SEO optimalisatie

op 14 January 2013

Precies, unieke content is een van de sleutels tot succes! Met één punt ben ik het niet helemaal eens. Je zegt dat je per zoekwoord een pagina moet schrijven om vervolgens al je pijlen te richten op die ene pagina met betrekking tot dat specifieke zoekwoord. Ik ga er vanuit dat je hiermee ook de anchor voor links naar die pagina bedoelt. Dit lijkt me echter niet verstandig, aangezien het erg belangrijk is om te wisselen met anchor teksten. Persoonlijk kies ik liever voor 2 of 3 woorden per pagina, zodat ik bij het linkbuilden kan variëren.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 14 January 2013

Nee ik bedoelde niet de anchorlinks, dat staat er ook niet he ;) Anchorlink spammen moet je niet doen nee.

Robin Demey

Door

Robin Demey

op 26 January 2013

Die onbewust dubbele titels kun je ook vermijden door de tips van Google onderaan deze pagina toe te passen: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=1663744&topic=2371375&ctx=topic Is alleen wat programmeerwerk uiteraard, maar dan ziet google toch al die pagina's hé.

jeroen

Door

jeroen

op 11 February 2013

Waar zijn de volgende instellingen voor in seo van Yoast en hebben ze ook invloed op de dubbele content? Permalink instellingen Verwijder de categoriebasis (normaal /category/) uit de categorie URL. Forceer een slash aan het eind van alle categorie- en tag-URL's Mocht je ooit een post maken over de ideale instellingen voor deze seo plugin, dan doe je denk ik veel mensen een groot plezier. Ik denk dat veel mensen de plugin aan hebben staan en geen instelling wijzigen.

Frank van Krieken

Door

Frank van Krieken

op 17 April 2013

Goed blog zeg! 1 vraag: Als ik 1 woord steeds terug laat komen in title tags, maar verder de title tag anders maak. Ziet Google dat dan nog steeds als duplicate content? Of ziet Google dat ik wel heel vaak 1 woord terug laat komen in mijn title tags?

Jelle

Door

Jelle

op 13 November 2013

Dag Tonny, bedankt voor het artikel. Vraagje, als ik een .be site en een .nl site heb die vrijwel hetzelfde zijn, gaat Google me dan straffen voor duplicate content? Of snappen ze dat er verschillende doelgroepen zijn? TIA!

Dirk

Door

Dirk

op 28 February 2015

Dag Tony, Hartelijk dank voor je boek “winnen in Google”. Ik heb het op de dag van downloaden in één keer doorgenomen. Diagonaal weliswaar omdat ik het meeste wel al kende. Ik hoopte een antwoord te vinden op mijn volgende vraag maar kon dit niet vinden in jouw boek. Sinds vorig jaar worden sites met gekopieerde tekst uit de zoekresultaten gehaald door Google. Een heel goed initiatief! Alleen volgend probleem: Naast mijn originele website http://heartfulness.be waar ook mijn artikelen in staan met uitgebreide specificaties… heb ik bv ook een webshop http://massagetafels.heartfulness.be en http://www.hetwinkelweb.be/handelaar/detail/levensstroom waar dezelfde artikelen in vermeld staan met uiteraard dezelfde inhoud. Google mag toch niet verwachten dat ik voor alle artikelen andere content zal schrijven? Hoe voorkomen je dan dat je eigen site niet wordt vertoond in de zoekresultaten. Want ik denk dat dit nu wel het geval is… Alvast bedankt voor je antwoord! Dirk

Martijn van Tongeren

Door

Martijn van Tongeren

op 9 March 2015

Dag Dirk, Uiteraard zou je nog altijd je eigen content vaker moeten kunnen plaatsen. Wat je dan wel even moet doen is duidelijk maken aan Google dat het jouw content is, en op welke plek de originele content staat. Dat kun je doen door een zogeheten 'canonical URL' aan te geven bij de pagina's waar je dubbele content neerzet. Dan weet Google dat de originele pagina ergens anders staat. Veel succes!

Babs

Door

Babs

op 15 February 2016

Hi, vraagje: Ik vrees dat ik net een soort van dubbele content heb geplaatst op mijn blog. Ik had een artikel ingepland, maar dat lukte niet. Dus ben ik naar het artikel gegaan om deze te bewerken en het tijdstip veranderd. Daarna zag ik in mijn mail (ik ben zelf geabonneerd op updates) dat hij 2 maal 'geplaatst' was. Maar op de voorpagina van mijn blog staat de post gelukkig maar 1 keer. Ziet Google dit dan als dubbele content en hoe kan ik dat verwijderen? Ik ben niet zo technisch...alvast bedankt!

Reactie plaatsen