Focus! (De Schoenmaker, Mark Tuitert, Angsten, De Dip en het Irrationele Brein)
Focus! (De Schoenmaker, Mark Tuitert, Angsten, De Dip en het Irrationele Brein)
20 juni 2011 

Focus! (De Schoenmaker, Mark Tuitert, Angsten, De Dip en het Irrationele Brein)

De grootste handicap van een ondernemer is toch echt wel een gebrek aan focus. Zeker internetondernemers hebben hier problemen mee want er zijn zoveel mogelijkheden en ook zoveel afleidingen op het internet dat het ontzettend lastig is om je focus op je doelstellingen vast te houden. Een aantal tips dan maar:

Schoenmaker blijf bij je leest

Verlies in focus komt heel vaak voort uit het willen oppakken van teveel verschillende projecten en dan vaak ook nog in verschillende niches. Toen ik met mijn Internet Marketing Universiteit begon vond ik het moeilijk om me volledig toe te leggen op deze Niche, ik ben namelijk ook fan van een heleboel andere vakgebieden waar ik graag iets mee zou willen doen (zoals psychologie, geschiedenis, time management, neuromarketing etc.).

Binnen mijn Niche heb ik ook gekozen voor een eigen “Angle”, ik houd me voornamelijk bezig met de lange termijn strategie en het fundament onder een internetonderneming (o.a. SEO). Juist door deze focus en Angle vast te houden bereik ik steeds meer resultaten en begint de IMU, ook al bestaat deze nog maar relatief kort, al echt een gevestigde orde in de markt te worden.

Als je een gemiddelde avond voor de tv gaat zitten en ziet welke bekende Nederlanders er allemaal voorbij komen dan kun je je afvragen waarom zei nu juist zo bekend zijn geworden. In de meeste gevallen is dat omdat ze excelleren of hebben “geëxcelleerd” in een zeer specifiek vakgebied zoals een sport, cabaret, journalistiek enzovoorts. Ze hebben zich toegelegd op het worden van “de beste” in een specifiek vakgebied.

Om echt succesvol te worden en gezien te worden als “de beste” zul je moeten excelleren in jouw vakgebied, een gemiddelde inzet is daarvoor niet genoeg en dus zul je een onverstoorbare focus moeten hebben. Een mooi rijtje van Anthony Robbins om daarbij in je hoofd te houden is deze:

If you do a good job… you get poor results

If you do a great job… you get good results

If you do an excellent job… you get great results

If you do an outstanding job… you get excellent results

Ik laat het aan jou om te bepalen welke inzet het beste strookt bij hetgeen je wilt bereiken.

Mark Tuitert

Als we het hebben over het “herpakken” van een onverstoorbare focus dan vind ik schaatser Mark Tuitert een schitterend voorbeeld. Ik ben een groot schaatsfan maar daarmee zal ik je niet vermoeien, alleen even een kort stukje over hem en zijn prestatie (vanwege een ijzersterke focus) omdat ik denk dat het toepasselijk is:

Toen ik Mark Tuitert in beeld kreeg was hij een zogenaamde allround schaatser, een een goeie ook, toen hij voor het eerst meedeed aan het EK allround in 2001 stond hij halverwege het toernooi bovenaan, hij viel helaas en dus won hij niet maar dat maakte hij in 2004 goed door alsnog Europees Kampioen allround te worden. Daarna werd niet alleen de competitie sterker maar brak voor Tuitert het tijdperk “pech” aan. Geteisterd door valpartijen en voornamelijk blessureleed kwam Tuitert er bij het allrounden niet meer aan te pas.

En dan komt het belangrijkste: het herzien en herpakken van je focus. Zeker in een fase dat je het moeilijk hebt is dit extreem moeilijk. Maar juist als het tegenzit moet je door.

Voor het ochtendgloren in de nacht het donkerst.

Je kunt blij zijn met wat je al bereikt hebt en het daar bij laten maar je kunt ook je focus “herzien”. Dat deed Tuitert door het allrounden achter zich te laten en te gaan focussen op één specifieke afstand… de 1500 meter.

Door dat te doen mis je alle kansen op andere afstanden maar… je geeft jezelf de kans om te excelleren in een specifiek gedeelte van de sport en daar de beste te worden. Ook hier bleef er nog een tijd veel blessureleed tot op die ene dag, 20 februari 2010, dat alles ineens op z’n plek viel en Tuitert de vruchten kon plukken van de herziene focus. Hij werd olympisch kampioen… op de 1500 meter! (kippenvel momentje)

Angst om te verliezen

Als het zo makkelijk is om resultaten te behalen wanneer je jezelf toelegt op een specifieke focus, waarom doen we dit dan niet altijd?

Het antwoord bestaat uit vele aspecten maar eentje daarvan is de “angst om te verliezen“. Mensen hebben van nature veel meer angst om iets te verliezen dan dat ze de ambitie hebben om te winnen. Wanneer je jezelf toelegt op 1 focus dan maak je daarmee de bewuste beslissing om geen aandacht meer te schenken aan andere dingen die je misschien wel erg leuk vindt of die jou in potentie ook erg succesvol kunnen maken.

De paradox is hier dat je door “meer” te doen om succesvol te worden juist “minder” succesvol wordt. Wanneer jij alles wilt behouden wat je hebt, alle mogelijkheden wilt benutten die je ziet en daarbij iedereen die op je pad komt te vriend wilt houden heb je een grote kans dat je jezelf niet onderscheidt en nooit op het volgende niveau komt.

Van nature hechten we meer waarde aan wat we hebben ten opzichte van wat we kunnen krijgen. Dit is een reden waarom ondernemers zich niet toeleggen op één focus zoals het opstarten en vervolgens succesvol maken van één specifiek concept.

Angst om te winnen

We hebben niet alleen de angst om te verliezen wanneer we bijvoorbeeld een risico nemen, we hebben ook nog de angst om wel degelijk te winnen wanneer we dit risico zouden nemen. Stel je voor dat je succesvol wordt… wat dan?

Veel ondernemers zien zichzelf nog helemaal niet echt succesvol worden met hun concept en zijn ook helemaal nog niet toe aan de stappen die daarop volgen of zelfs maar met de verantwoordelijkheid die bij dit succes hoort.

Misschien raak je wel je huidige vrienden kwijt als jij andere interesses/focus krijgt. Misschien krijg je wel meer klanten dan je aankunt en misschien zit daar zelfs wel eens een boze klant tussen. Misschien gaan anderen over je succes schrijven en plaatsen daar wat kritische noten bij…

De angst voor succes is voor veel ondernemers zelfs nog groter dan de angst om te falen. Ook je omgeving is daarop van invloed, zij houden van je en willen niet dat je faalt maar… ze hebben (onderbewust) liever ook niet dat je teveel succes hebt. Veel ondernemers zijn daarom wel erg productief in de opstartfase van hun onderneming maar haken af of saboteren zichzelf wanneer het er echt om gaat spannen. Een tijdje geleden heb ik de groeicurve van een gemiddeld bedrijf als volgt vormgegeven op mijn site:

groeigrafiek-internet-marketing-strategie

Je ziet dat het echte resultaat pas vanaf de “Tipping Point” bereikt wordt. Veel ondernemers halen dit echter niet omdat ze voortijdig afhaken en weer met iets anders bezig gaan. Seth Godin noemt de fase tussen de eerste successen en het doorstromen naar het echte succes na de tipping point “de dip”.

De dip

Volgens Seth Godin wordt alles in je leven wat de moeite waard is gecontroleerd door “de dip”. Dit is de fase na de opstart (waarin alles leuk was) waarin alle obstakels hun kop op beginnen te steken. Er komen problemen, het wordt lastiger, je niveau moet omhoog en het belangrijkste: Het plezier gaat er vanaf…

Het is juist na die dip dat je door gaat stromen naar het echte succes. Daarvoor is weer Focus nodig.

Route naar je doel bepalen

Hoe kom je nu aan zo’n onverstoorbare focus? De theorie is simpel:

  1. Bepaal een zo specifiek mogelijk doel wat je wilt bereiken
  2. Stippel een zo gedetailleerd mogelijke route uit naar dat doel
  3. Begin bij stap 1 en ga net zo lang door totdat je doel bereikt is

Het is niet zozeer belangrijk dat die route meteen perfect is. Het gaat er meer om dat je tussentijds je focus kunt “herzien” en ook kunt “herpakken”. Dan kun je gemakkelijk anticiperen en reageren op de obstakels die je onderweg moet nemen.

Het “irrationele brein”

Vaak als ik ondernemers spreek over de voortgang dan zijn ze van plan om morgen of volgende week te beginnen en voluit te gaan met de plannen die ze nu aan het uitbroeden zijn. Natuurlijk is het wel opportuun om te beginnen met hetgeen je hebt uitgedacht maar het is vaak die “uitstellende factor” die je de das omdoet.

Wanneer we ’s ochtends een uur later zijn begonnen dan gepland dan lopen we voor ons gevoel al de hele dag achter onze agenda aan, zelfs als we niks gepland hadden. Vaak als je te laat bent begonnen of het gevoel hebt dat je nog niet productief bent geweest die betreffende dag hebben we de neiging om die dag maar niks meer te doen en “morgen vroeg op en hard aan het werk te gaan”.

Op zich is dat vreemd want waarom zou je dan niet meteen iets gaan doen? Alles wat je doet brengt je dichter bij je doel…

Wanneer ik op vrijdagmiddag van plan ben om na het weekend hard aan de slag te gaan met iets nieuws dan maak ik altijd op vrijdag alvast een begin. Soms is dat zelfs alleen maar het rondsturen van mails aan mensen van wie ik iets nodig heb waarvan ik weet dat ze maandagochtend wel zullen reageren, dat geeft mij dan niet alleen een voorsprong maar ook een stok achter de deur.

Wanneer je jezelf betrapt op het uitstellen van je werk zonder een plausibele reden (dus niet die reden die jij jezelf vertelt en wel logisch klinkt) moet er een alarmbel bij je afgaan. Je doet dan afbreuk aan je toekomstige succes.

Wanneer heb je de meeste focus?

Wanneer je ’s ochtends wakker wordt is je brein op z’n meest “lege” moment. Niet voor niets hebben we ’s ochtends onder de douche vaak gouden ideeën en inzichten. Veel ondernemers die waarde hechten aan time management beginnen de dag met het maken van een planning of to do lijst voor de rest van de dag en dat klinkt als “slim”.

Het beperkt echter je dag omdat je je hoofd direct vol laadt met een berg werk en een directe verplichting om “al dat werk” te gaan doen. Je gebruik je meest energieke en gefocuste moment om je brein vol te laden met bagage. We maken ook nog wel eens de fout om het maken van een planning of het veel te ambitieus volproppen van een to do lijst te zien als “productief”.

Ik plan liever aan het einde van de dag wanneer ik weet dat ik niks meer ga doen, ik schrijf dan rustig alles wat nog moet gebeuren van me af zodat m’n hoofd leeg is en ik gerust kan gaan ontspannen. De volgende dag ligt bij to do lijstje al klaar en kan ik direct starten met werken zonder m’n hoofd eerst vol te laden.

Werken of ontspannen?

Goed, ik denk dat je zo wel genoeg hebt gelezen, als ik nog verder ga dan verlies je je focus en dat moeten we zeker in dit artikel natuurlijk niet hebben. 1 ding wil ik je nog meegeven:

Als ondernemer heb je de gelegenheid om te werken wanneer jij dat wilt. Je kunt dus werken op de momenten dat je energie, inspiratie en bovenal focus hebt. Maak ook van dat privilege gebruik en ga niet aan het werk wanneer je in een staat bent waar elk van die 3 factoren ontbreekt. Je zult dan geen stap verder komen maar je belast jezelf wel zodanig dat het volgende “inspiratievolle moment” langer op zich gaat laten wachten. Daarbij associeer je werk met een slecht gevoel omdat je met tegenzin aan het werk gaat!

Het is juist zaak dat je het werken aan jouw doelen associeert met een “fijn gevoel”. Dat is precies de reden dat ik alleen maar werk wanneer ik het echt wil en er energie uithaal.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door

Ivan

op 20 June 2011

Hallo Tonny, mooi artikel! Wel langig maar met veel eye-openers.

Door

bea vandendael

op 20 June 2011

bedankt , ik vind het weer zeer waardevol en leerrijk wat je hier hebt neergeschreven! alvast bedant voor de nuttige informatie! vele groetjes en to de volgende! bea

Door

John

op 20 June 2011

Dat laatste wat je zegt, werken met een fijn gevoel, hoe ga je dat in godsnaam doen? Hoe kan werken nou leuk zijn? Ik voel me zelfs depressief als ik iets probeer op te zetten (vandaar dat er ook nooit iets lukt :-) Dat begrijp ik wel maar er zelfs een goed gevoel bij hebben lijkt mij onmogelijk. Die 4 zinnen die je bovenin hebt staan maken me ook niet echt vrolijk, sterker nog, ik denk dat ik het hele ondernemerschap maar in de wilgen hang want ik kom niet eens tot 'good job' hahaha. Ik dacht 4 jaar geleden toen ik dat hele internetgebeuren begon te bestuderen: Eindelijk misschien eens iets waar ik wat mee kan verdienen maar ik heb nog steeds geen idee waarmee en wat ik dan zou moeten gaan verkopen, en hoe dan, maar na dit bericht (wat een goed bericht is hoor) lijkt het mij beter om mezelf niet langer meer in de maling te nemen en er gewoon mee te stoppen want het zit er dus gewoon niet in. Bedankt dus voor dit bericht en het inzicht wat ik hierdoor heb gekregen. Gr, John.

Door

lesley

op 20 June 2011

in een woord super geschreven. veel eye openers. Bedankt voor deze nuttige bijdrage

Door

Robert

op 20 June 2011

Mooie blogpost Tonny, veel nuttige reminders. Ik zal het zeker nog een paar maal herlezen. Alle succes!

Door

John

op 20 June 2011

Hey Tonny, bedankt voor je reactie, het verkeerde werk? Ja zeker weten, heb 500 horrorbaantjes achter de rug hahaha, motivatie is idd een probleem, wellicht loop ik ooit nog eens ergens tegenaan wat ik leuk vindt en dan is de motivatie er denk ik ook en ja, als je geen idee hebt wat je wil of kan is er automatisch geen focus. Nogmaals bedankt voor je reactie. Alle succes en keep on doing the good work.

Door

Veronika

op 20 June 2011

Hoi Tonny, Ik wil graag een boek kopen van Anthony Robbins, waar zou ik mee beginnen. Super jou articel over focus, bedankt

Door

Saeed

op 20 June 2011

Super!!!

Door

Tonny Loorbach

op 20 June 2011

@John Bedankt voor je eerlijke reactie, kan ik wel waarderen! Stoppen kan soms een hele goede keuze zijn, het is niet zo dat je perse succesvol moet worden op het internet of op welk ander gebied in je leven dan ook. Die keuze is aan jou. Wanneer je beseft dat een bepaald iets niks voor je is, zoals je zegt, het internet ondernemen dan is het een hele verstandige keuze om ermee te stoppen. Veel mensen zijn geneigd om te lang door te blijven gaan met dingen die niet lukken en die ze nooit verder zullen helpen. Het is echter wel zo dat deze theorie niet alleen opgaat voor internetondernemers, je moet het veel ruimer zien. Werk niet leuk? Dan doe je het verkeerde werk... Kom je niet tot good job? Heb je een motivatieprobleem... Geen idee wat je wil doen na 4 jaar? Dan mis je toch een stukje focus Probeer van achter naar voren te kijken, eerst vaststellen hoe je leven er uit moet zien, vervolgens welke doelen je daarvoor moet behalen en daarna pas de route naar die doelen toe uitstippelen.

Door

Peter

op 20 June 2011

Hallo Ik heb leren focussen. Eerst besteedde ik erg veel tijd aan mijn blog terwijl ik geen product had. Op een gegeven moment voel je dan wel dat er zonder product ook geen geld verdient gaat worden. Vervolgens heb ik veel meer gefoccussed op de productcreatie. Ik ben nu 8 maanden (zo'n 500 uur) bezig met mijn producten. Laatste tijd dwing ik me tot focus omdat ik het afgerond wil hebben en wil starten. Ik heb ook echt een diep verlangen tot in mijn tenen. Dit verlangen word steeds gevoed als ik op mijn werk ben omdat ik dan echt anders wil. Ik werk nu 40u bij de baas en 25u thuis voor mijn bussiness. Gelukkig is het 1e doel=productencreatie bijna gehaald. Nog een maand schat ik zo. Dat kan ik ook meer uit gaan besteden. Gr Peter

Door

Tonny Loorbach

op 20 June 2011

@Veronika, ik vind het persoonlijk fijner om hem te horen dan om hem te lezen... Ik ben persoonlijk erg fan van het audioprogramma van Unleash the Power Within!

Door

Karin Hogenboom

op 20 June 2011

Beste Tonny, Ik geloof dat ik mijn focus wel heb. Ik geef cursussen om weer te leren zien zonder bril of lenzen en om daar bekendheid aan te geven ben ik nu ruim een jaar mee bezig. Heb veel ontwikkeld in die tijd, o.a. twee websites, de tweede, omdat mijn eerste eigenlijk geen goede, google vriendelijke website is. Wel mooi, maar ja, van een mooi bord kun je niet eten. Nu heb ik iemand ontmoet en die zegt dat ik nog een website moet maken, omdat mijn titel naam goed zien niet genoeg gezocht wordt. Ik heb toen voor goed zien gekozen omdat het aangeeft wat ik doe en wel wordt opgezocht in google, beter dan beter zien. Maar als ik iets zou doen wat meer gaat over oogklachten, zoals rode ogen, droge ogen, pijn in ogen, dat wordt veelmeer gegoogeld. En wat ik doe geeft zeker verbetering daarin. Maar ja, ga ik dan niet teveel van mijn focus. Ook heb ik een word press website en hij zegt dat WYSIWYG beter is. Wat is jouw advies hierin. groetjes Karin

Door

Bas Vanden Abeele

op 21 June 2011

Hi Tonny, Schitterend en nuchter antwoord op de vraag van John. Ik ben het volledig eens met jouw tekst, maar stond er eerder niet bij stil. Gr., Bas.

Door

ingeborg van meggelen

op 21 June 2011

tonny wat grappig, ik trok vanmorgen bewust een geel shirt aan en nu lees ik jou blog over FOCUS. die 2 horen onlosmakelijk bij elkaar, door geel (met name te dragen) krijg je meer focus en ben ik doelgerichter bezig. daar hoef ik niks extra's voor te doen, daarbij helpt de kleur me. iedere kleur heeft een trilling en die trilling voelen je cellen en je huid, als je een shirt draagt. je cellen geven het signaal door aan je bloedbaan en die weer aan je hypothalamus en dan is het ciorkeltje rond. ik heb ook veel dingen die ik leuk vind en graag doe, maar met dat geel gaat het net allemaal wat gerichter en makkelijker op een dag,. alsof ik een warm mes heb dat door de slagroomtaart snijdt, dat gaat ook makkelijker. of vergelijk het met een plattegrond, als je die hebt kun je in eens tad makkelijker je weg vinden. zonder kom je er ook, maar duurt voor sommige wat langer:) wie weet kun jij of anderen die dit lezen er wat mee? ik schrijf er zelf ook over, hier bv http://www.slimmernetwerken.com/kleuren-2/beweeg-meer-met-kleur groetjes ingeborg @colourcoaching

Door

ali

op 21 June 2011

Weet zo'n prachtige artikel ! Het verdiend gewoon een tweet !

Door

Alex

op 21 June 2011

Mooi geschreven, Leuk artikel over focus, bedankt

Door

Christian

op 21 June 2011

Erg interessant stuk om te lezen! "Gelukkig" herken ik in een deel mezelf ook terug en dat vind ik toch belangrijk om mijn bepaalde gedrag te onderkennen en dus aan te kunnen passen. Het is mooie stof tot nadenken, en vooral ook om actie door te ondernemen! Bedankt!

Door

Kemal

op 21 June 2011

Beste Tonny, Bedankt voor de waardevolle tips en adviezen! Dit artikel komt voor mij op een goed moment. Ik heb de focus op het moment hard nodig:). Wat voor mij vaak ook goed werkt om de focus terug te krijgen op momenten dat ik het niet heb, is niet doorwerken zonder inspiratie, energie en focus, maar om even terug te kijken naar wat ik reeds gedaan heb(een soort herhaling/samenvatting maken van wat ik aan het doen was). Als ik de reeds behaalde successen op een rij zie, krijg ik vaak weer de inspiratie om verder te gaan en komt de volgende stap die ik moet nemen weer in beeld. En is de focus weer terug! Gr. Kemal

Door

carla

op 21 June 2011

Een super artikel, van dat soort berichten word je toch weer wakker, en weet je wat je te doen staat. Terwijl je wel weet dat het om focus gaat,moet je er zo af en toe weer aan herinnerd worden bedankt Tonny

Door

Tamara Vick

op 21 June 2011

Prachtige opbouw en erg duidelijk. Moek maar effe printen en uit 't hoofd leren. Ik kan duidelijk meekrijgen dat je alles met gevoel en passie aan ons wilt overdragen! Dit is nou eens een geweldig pak voor m'n dondertje! Hartelijk bedankt. Chapeau!

Door

Christo Cornelissen

op 22 June 2011

Hallo Tonny, Zeer motiverende teksten en 100% waar. Zelf maak ik mij ook regelmatig schuldig aan het vol plannen van mijn lijstje voor morgen en het verzinnen van plannen die ik allemaal kan gaan doen. Ik doe heel veel dingen op een dag, maar verlies best soms wel het overzicht van de dingen die er werkelijk toe doen. Focus zal je inderdaad verder brengen en dit bericht maakt mij weer bewust van de belangrijkheid van het focussen in je dagelijkse werkzaamheden. Bedankt voor je inspirerende woorden. Mvg Christo

Door

Sabrina

op 4 July 2011

Hoi Tonny, Bedankt voor de peptalk. Ik zit momenteel in een fase waar ik me niet kan concentreren. Ik weet dat ik er bijna ben, maar ik zat de laatste weken gewoon maar wat de surfen... Dankzij jouw artikel kan ik er weer tegen aan, bedankt!

Door

ria

op 28 July 2011

Het is goed dat je zulke teksten maakt. Als ondernemer, en zeker als startende ben je soms eenzaam bezig, en ligt je focus steeds op waar je op dat moment mee bezig bent. Hierdoor vertroebelt je zicht soms eens. Er even mee stoppen en afstand nemen, kan je ertoe brengen om terug te focussen op waar je naartoe wil; Ik ben nog steeds blij dat ik je ontdekt heb, zodat ik regelmatig wat nieuwe energie kan halen en mij kan herbronnen, om mijn doel te bereiken.

Reactie plaatsen