Meta gaat targeting opties voor Facebook Ads veranderen
14 januari 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

Meta gaat targeting opties voor Facebook Ads veranderen

Meta heeft aangekondigd dat er veranderingen komen in de targeting opties voor Facebook Ads. Vanaf 19 januari gaan de wijzigingen in. 

Het terugdringen van de targeting-instellingen is een reactie op druk vanuit de Industrie. De stap maakt onderdeel uit van een bredere trend die we de laatste tijd in de markt zien, waarbij bedrijven steeds minder mogelijkheden krijgen om hun advertenties te targeten. 

Aan de ene kant zorgen gedetailleerde targeting-mogelijkheden voor een sterk gepersonaliseerde experience. En dat zorgt op zijn beurt weer voor relevante en waardevolle interacties. 

Maar aan de andere kant hebben mensen er steeds meer bezwaar tegen dat ze worden geïdentificeerd op basis van sociale groepen, hun gezondheidstoestand of demografische eigenschappen. 

Op basis van dit laatste, heeft Facebook besloten om het niet langer mogelijk te maken voor adverteerders om te targeten op basis van deze gevoelige informatie. 

Wat verandert er in Facebook Ads targeting?

Vanaf 19 januari verwijdert Facebook targeting opties in vier belangrijke categorieën:

  • Gezondheid
  • Seksuele oriëntatie
  • Religieuze groepen
  • Politieke overtuigingen

Naast deze categorieën verwijdert Facebook ook niche segmenten die weinig worden gebruikt. 

Het is vanaf 19 januari niet langer mogelijk om nieuwe campagnes te targeten deze vier categorieën. Bestaande campagnes hebben nog wel de mogelijkheid om de categorieën te targeten. Vanaf 17 maart is ook dat niet meer mogelijk. 

Na 17 maart is het niet langer mogelijk om campagnes aan te passen die gebruik maken van een van de verwijderde targeting-categorieën. Daarom is het aan te raden om je targeting-instellingen vóór 17 maart te controleren. 

Wat betekent dit voor andere platformen?

De verandering die Facebook doorvoert in zijn targeting-opties kan ook invloed hebben op andere platformen. Tot nu toe staat Meta onder veel meer druk dan andere bedrijven als het gaat om privacy en gevoelige informatie. Maar als andere platformen niet meegaan in de stappen die Meta zet, zou het zomaar kunnen dat zij dezelfde negatieve aandacht krijgen als Facebook. Daarom is het aannemelijk dat in de nabije toekomst ook andere platformen stoppen met targeting-mogelijkheden voor persoonlijke gegevens. 

Meta heeft nog niet aangegeven of er meer aanpassingen komen. Aangezien Meta tegen veel kritiek aanloopt, is de kans echter groot dat er nog meer ontwikkelingen aankomen. 

Tot nu toe zijn vooral social media platformen het doelwit van kritiek, maar dit zou zomaar kunnen doorvloeien naar zoekmachines. Niet alleen social media platformen, maar ook zoekmachines maken gebruik van data om hele precieze targeting mogelijk te maken. Zo kun je bij het instellen van advertenties ook kiezen voor demografische en sociaaleconomische kenmerken van je doelgroep

Als zoekmachines zelf geen aanpassingen maken in de mogelijkheden om advertenties heel precies te richten op bepaalde groepen, zou het zomaar kunnen dat ze daar binnen niet al te lange tijd toe worden gedwongen. 

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!