80.000 bezoekers per maand? (interview)

Maaike Koolhoven, oprichter van wijzeroverdebasisschool.nl en de bedenker en uitgever van diverse oefenboeken voor het basisonderwijs.

Wat een aantal jaar geleden begon als een webshop is in korte tijd uitgegroeid tot een platform waar betrokken ouders geïnformeerd en geïnspireerd worden om hun kinderen te helpen om betere schoolprestaties te leveren:

Bekijk hier de website van Maaike >>>

Wil je ook zo’n website? Check Phoenix >>>

De kracht van content marketing

Berichten die Maaike en haar team schrijven hebben erg vaak de neiging om viraal te gaan op het internet en worden regelmatig honderden keren gedeeld op social media.

Vroeger haalde ze bezoekers naar haar webshop door te adverteren met Adwords. Nu voert ze een succesvolle content-strategie die haar zo’n 80.000 maandelijkse bezoekers oplevert. De kraan van Adwords is inmiddels ook helemaal dichtgedraaid.

Sinds de opnames van het interview staat de teller zelfs alweer wat hoger ;)

Ondernemen vanuit een persoonlijke frustratie

Het klinkt misschien wat negatief, ondernemen vanuit een persoonlijke frustratie, maar ik bedoel het juist heel positief.

Maaike liep in haar geval aan tegen het gebrek aan goed oefenmateriaal om met haar dochter te kunnen oefenen voor diverse rekentoetsen. Zij is vervolgens gaan zoeken naar een oplossing. Gecombineerd met haar achtergrond in het uitgeversvak, was de uiteindelijke combinatie snel gevonden.

Een geaccepteerde frustratie is één van de kenmerken van een “gat in de markt” vinden. Als je een frustratie van jezelf kunt oplossen is er een grote kans dat hier een bredere markt voor te vinden is.

Webshop vs. Website

Ik zie vaak webshopeigenaren struggelen met het krijgen van organisch verkeer en het verspreiden van hun boodschap. Dit heeft onder andere te maken met de techniek: Een webshop is in de basis opgezet om een verkoopomgeving te creëren en niet zozeer om goed vindbaar te zijn in zoekmachines.

Ook wil je eigenlijk van je verkoopomgeving geen informatie-omgeving maken, omdat dit mensen afleid van het feitelijke aankoopproces. Tonny heeft recentelijk nog een video opgenomen over de ideale SEO strategie voor een webshop:

In de basis komt het erop neer dat je de shop gebruikt voor het afrekenproces. De website gebruik je voor de informatie, inspiratie, marketing, leads-verzameling, etc. Eigenlijk voor alles wat mensen in een webshop kan afleiden van het aankoopproces.

Maaike heeft nu tienduizenden geïnteresseerde bezoekers op haar website, die met alleen haar webshop nooit had gekregen.

Geheim van content marketing

Het gros van Maaike’s bezoekers komt via organische resultaten bij wijzeroverdebasisschool terecht, zowel via de zoekmachines als social media.

Hoe zorg je er nou voor dat mensen je content gaan delen en dat je content goed vindbaar is? Om een open deur in te trappen:

Je moet kwalitatieve content schrijven; content waar mensen op zitten te wachten

In het geval van Maaike trekt ze haar blogs breder dan alleen rekenoefeningen en gaat ze in op allerlei relevante onderwerpen als het gaat om de ontwikkeling van kinderen.

Ze speelt slim in op de actualiteit zoals bijvoorbeeld het weer (met waterspelletjes) en vakantieperiodes ( spelletjes voor in de auto etc.). Daarnaast biedt ze gratis content waarmee mensen zelf aan de slag gaan in de vorm van de oefenbladen.

Kwaliteit boven kwantiteit

Eigenlijk geldt bij alles kwaliteit boven kwantiteit.
 Op die manier maak je een echte connectie met je doelgroep en doe je moeite om je doelgroep daadwerkelijk te begrijpen, en dat betaalt zich altijd uit!

Zorg dat je weet wat er speelt in je doelgroep. Wees aanwezig in Groepen, Fora en doe zoekwoordonderzoek. 
Durf ook vragen te stellen aan je doelgroep. Zo leer je wat er speelt en waar de behoefte ligt.

Slimme e-mailmarketing

Om de mensen die zich inschrijven voor haar gratis oefenbladen te converteren naar uiteindelijke kopers van de oefenboeken, maakt Maaike slim gebruik van e-mailmarketing. In de e-mails geeft ze nog meer gratis content, tips, wijst ze op blogs en stuurt ze haar lezers naar haar webshop om de oefenboeken onder de aandacht te brengen.

Uitbesteden of toch liever zelf doen?

Wat ik vaak hoor van ondernemers is dat ze alles graag zelf willen doen, omdat ze dan zeker weten dat het goed gebeurt.

Wat ik van Maaike juist heb meegekregen is dat het beter is om specialisten te vinden die beter zijn in bepaalde specifieke onderdelen en daar ook in durven te investeren. Op die manier kun je je klanten maximale aandacht geven en weet je zeker dat je aan de achterkant kunt waarmaken wat je aan de voorkant belooft.

Een goed product verkopen waar je 100% achter staat

Kwaliteit is iets wat Maaike onwijs belangrijk vind. Een goed product verkopen waar je 100% achter staat. Dat maakt ondernemen meteen een stuk makkelijker. Je bent het bijna verplicht om je product te verkopen en het van de daken af te schreeuwen ;-)

Ook het opzetten van een kwalitatieve website is iets waar je vooraf in moet investeren. Niks is zo frustrerend om na een tijdje de hele boel te moeten omgooien omdat het niet het gewenste resultaat oplevert. Je website is ook een van de belangrijkste onderdelen van je onderneming. Als het goed is, is het geen visitekaartje, maar levert jouw website je dagelijks business op!

IJzeren discipline

Doelen stellen is één ding, doelen behalen is een tweede. Wat ik mooi vind aan Maaike is dat ze haar doelen tastbaar en behapbaar maakt.

Oldschool, met een wordbestandje maakt ze een maandplan die ze verder uitsplitst in een weekplan waar ze bepaalt welke content ze moet gaan maken, welke producten en waar de marketing zich op focust.

Ook het durven aanpassen van je planning op het moment dat je merkt dat het niet haalbaar is, zorgt ervoor dat je planning realistisch blijft en dat je toch resultaat blijft boeken.

Wij gebruiken op kantoor hiervoor de SCRUM methode. Dit maakt het fysiek overzichtelijk en beloont je ook voor het afronden van taken. Martijn schreef een tijd geleden al een artikel over deze methode waarin hij uitlegt hoe dit voor hem werkt.

Bedankt Maaike!

Maaike, heel erg bedankt voor jouw tijd en de inzichten die je met ons hebt willen delen. Ik ben er van overtuigd dat je nog vele grote stappen gaat maken in de komende tijd!

Bekijk hier de website van Maaike >>>

Wil je ook zo’n website? Check Phoenix >>>