Winnen in Google 4.0
SEO BoekGratis Download

Page content

De beste SEO strategie voor webshops?

article content

De beste SEO strategie voor webshops?

Wat is nu de beste SEO Strategie voor webshops? Dat is waar veel webshop-eigenaren mee worstelen. Qua on page SEO optimalisatie ben je vrij snel klaar voor een webshop en dus staren veel webshop-eigenaren zich blind op linkbuilding. Dat zijn twee logische eerste stappen maar persoonlijk zou ik wat verder gaan. In de onderstaande video deel ik mijn visie hier op.

De beste SEO strategie voor een webshop:

Interuptie marketing vs. Contentstrategie

Google kijkt bij het samenstellen van de zoekresultaten (SERP) in eerste instantie naar de relevantie (on page SEO) en de populariteit (off page SEO) van je website. Daar komt nog een derde onmisbare factor bij, te weten de leesbaarheid (technische SEO) van je website. Goede content is vervolgens het #1 basis ingrediënt is voor een succesvolle SEO strategie.

Instead of one-way interruption, Web marketing is about delivering useful content at just the right moment that a buyer needs it. – David Meerman Scott

Een contentstrategie wordt steeds belangrijker aangezien we wereldwijd de impact van zogenaamde ‘interuptie marketing’ ook steeds meer zien afnemen. Er komen meer adblockers, mensen raken er minder gevoelig voor en de conversie is lager t.o.v. bezoekers die ‘bewust’ gezocht hebben. Zeker voor webshops die leunen op een advertentiemodel vormt dat een bedreiging en ook de cijfers liegen er niet om:

  • Content marketing kost 62% minder dan traditionele marketing en genereert gemiddeld 3x zoveel leads.
  • Conversie ratio’s zijn gemiddeld 6x hoger bij content marketeers t.o.v. interuptie marketeers (2.9% vs 0.5%).
  • 78% van CMO’s gelooft dat contentmarketing de toekomst van marketing is

Scheid je website van je webshop

De regel bij een conversie is dat je conversie stijgt wanneer je elke vorm van afleiding rondom de call to action elimineert.Een conversiepagina (zoals een salespage, opt-in page of webinarpage) werkt het best wanneer je elke vorm van afleiding elimineert. Dat zul je bij je webshop ook moeten doen. Veel webshop eigenaren breiden hun webshop echter uit met social media, blogs, interne links etc. Hoewel deze bijdragen aan je SEO strategie zijn ze killing voor je conversie. 

Oriënterende versus koopgerichte bezoekers

Een website is een informatie omgeving en een webwinkel is een verkoopkanaal. Deze werelden moet je niet mixen. Er zit namelijk ook een enorm verschil in het ‘soort’ bezoekers wat je aantrekt. Wanneer jij bijvoorbeeld op vakantie wilt en je weet nog niet waar naartoe dan ben je een informatie-gerichte surfer. Wanneer je bijvoorbeeld overweegt om naar Curaçao te gaan dan zul je na een zoekopdracht bijvoorbeeld naar Wikipedia of allesovercuracao.nl gaan. Je bent ‘oriënterend’. Van dit soort surfers zijn er verreweg het meest.

Wanneer je echter al besloten hebt naar Curaçao te gaan dan zul je eerder naar klm.com of booking.com surfen omdat je al een ‘koopgerichte’ surfer bent. Op KLM en Booking.com wil je enkel informatie vinden over tickets en hotels. Alleen de specificaties daarvan zijn relevant en helpen je bij je aankoopbeslissing. Wanneer zij tussen hun aanbod ook informatie, weetjes, blogs etc. tonen dan verwart dat je en een verwarde geest koopt niet. Ze zouden hun conversie flink omlaag halen.

Probeer van een website geen webwinkel te maken en van een webwinkel geen website. Daarom is het raadzaam om ‘naast’ je webshop ook een website te starten. Deze website gebruik je dan voor je contentstrategie en daarmee je SEO Strategie. Veel webshop eigenaren breiden hun webshop echter uit met zaken als social media profielen, fanboxen, blogs, interne links etc. Hoewel deze allemaal bijdragen aan je traffic strategie zijn ze killing voor je conversie. In deze video leg ik dit nog iets uitgebreider uit:

Maak van je website geen webshop en van je webshop geen website

Voorbeeld 1: Een website naast je webshop

Om optimaal gebruik te kunnen maken van alle SEO voordelen die een website biedt is het raadzaam om “naast” je webshop dus ook een website te starten. Deze website gebruik je dan o.a. voor:

  • Contentstrategie (blog, video’s)
  • Interne links (SEO)
  • Interactie (blogreacties, facebook reacties etc.)
  • Social media shares / SEOcial
  • E-mail marketing / lijst bouwen
  • Enzovoorts

Mooie voorbeelden van (Phoenix) websites die dit doen:

Tip: Mocht je zelf geen schrijver zijn dan kun je natuurlijk altijd denken aan gastbloggers en/of het inkopen van content. Een mooi voorbeeld daarvan is het breiclub blog, de meeste publicaties daar zijn niet van de hand van de eigenaar.

Voorbeeld 2: Een community naast je webshop

Een volgende stap in deze SEO strategie is om niet enkel content te bieden op een website maar om een community op te bouwen. Mooie voorbeelden daarvan zijn:

User Generated Content + Longtail

Een mooi voorbeeld vind ik the-sharespace.com van IKEA. Zij zijn een online community op een eigen website gestart waarop ze hun klanten / fans een podium geven om hun inspiratie en creaties te delen.

Community zorgt voor SEO Strategie Ikea

Erkenning en een podium voor hetgeen je klanten trots op zijn is een hele krachtige psychologische factor om engagement te stimuleren. Denk maar aan hoeveel foto’s van zelfgemaakt eten, vakantieplaatjes en verbouwingen er op social media worden gedeeld…

Naast het verbinden van hun doelgroep in een community (waardoor een verbondenheid en trots t.a.v. een merk ontstaat) heeft dit een enorm SEO voordeel.  Zo’n community zorgt namelijk voor user generated content en het fijne daarvan is dat het ‘longtail gehalte’ vaak hoog is omdat gebruikers in hun eigen woorden schrijven en vragen stellen. Longtail is goed voor 70% van alle zoekverkeer in Google.

longtail-shorttail-keywords-google

Een community creëert een markt voor jou

Het briljante aan de strategie van bijvoorbeeld Ikea is dat ze hun bezoekersaantallen en bereik hiermee gigantisch vergroten. Bijvoorbeeld bij de verkoop van hun keukentafels. Hiervoor zijn verschillende doelgroepen interessant, zoals:

seo-tips-webshop-ikea

  1. Mensen die zoeken op “Ikea keukentafel“. Dit is de top van de piramide voor Ikea bij dit betreffende product. Dit is een super specifieke zoekterm met een hoge conversie. Ikea hoeft weinig moeite te doen om deze groep te bereiken aangezien bij al proactief naar Ikea op zoek zijn.
  2. Mensen die zoeken op “keukentafel“. Deze groep zal groter zijn maar heeft ook een lagere conversie en hogere concurrentie. Ikea kan deze groep echter wel prima bereiken via bijvoorbeeld Google Adwords (tegen betaling dus).
  3. Mensen die zoeken naar “interieur inspiratie” voor hun keuken nog voordat ze een specifiek meubelstuk zoeken. Deze groter is vele, vele malen groter dan de eerste en tweede groep maar zal minder interessant zijn voor SEA omdat de conversie nog lager en de concurrentie nog hoger ligt. De potentiële orderwaarde is hier overigens veel groter.

Die derde groep is echter wel te bereiken middels een community waarin ideeën en inspiratie gedeeld wordt door Ikea klanten. Dit is veel toegankelijker (minder commercieel) voor mensen en creëert als het ware een vraag naar producten van Ikea. Wanneer jij op the-sharespace een keukeninrichting ziet die perfect bij jou past dan is er ineens een reële kans dat je besluit die volledige inrichting bij Ikea aan te schaffen.

Werken met gastbloggers

Je kunt dit zelfde principe op je blog ook toepassen in de vorm van gastbloggers. Veel mensen vinden het waardevol om (onder hun eigen naam) op een website te bloggen waar dagelijks veel bezoekers langs komen. Voor een schrijver met een goede boodschap, maar zonder goede website, is dat een ideaal podium. Gastbloggers zorgen naast extra content ook voor een extra stukje objectiviteit / diversiteit.

Content inkopen

Mocht je geen gastbloggers kunnen vinden of wanneer je liever geen andere gezichten op je blog wilt dan kun je ook content inkopen. Dat doe je natuurlijk alleen wanneer je zelf niet van schrijven houdt of er geen (priori)tijd voor hebt. Ik laat bijvoorbeeld basiscontent voor in mijn kennisbank door freelancers schrijven. Dat doe ik in mijn geval voor de begrippenlijst in mijn kennisbank aangezien dit objectieve definities zijn (zonder advies) van begrippen in mijn vakgebied. Hiermee scoor ik dan ook meteen Google featured snippets.

Comment Section

25 reacties op “De beste SEO strategie voor webshops?


Door Koen op 10 januari 2016

Heel interessant stuk. Merk dat mijn webshop al redelijk conversie geoptimaliseerd is 🙂
Ik heb alleen aan de zijkant een facebook, google+, pinterest en twitter knop. Het is dus aan te raden om deze weg te halen?


Door Tonny Loorbach op 21 januari 2016

Zou ik zeker doen, je stuurt mensen daarmee namelijk weg van je webshop en in een andere focus.


Door Paul Bakker op 23 januari 2016

Maar zo’n knop is toch om de pagina te delen op Facebook en juist bezoekers naar de website te trekken? Je verlaat de website toch ook niet als de pagina gaat delen?


Door Paul Bakker op 23 januari 2016

Hij hangt hier ook boven het blog item ..


Door Tonny Loorbach op 23 januari 2016

Klopt maar dit is een blog, het is logisch om lezers de optie te geven om waardevolle (gratis) content te delen.

Iemand die in een bestelproces zit in een webshop heeft veel minder reden om dat te gaan delen. Dat wordt eigenlijk pas relevant na de feitelijke aankoop onder het mom van “ik ben blij met mijn aankoop, il wil delen wat ik gekocht heb”.

Plaats je de share optie in het bestelproces dan (onder)breekt je klant zijn buying mood en raakt afgeleid. Dat zorgt voor dalende conversies.


Door Menno Bouma op 11 januari 2016

Bedankt voor je blog. Persoonlijk vind ik het mooier als een website en webshop in 1 gestroomlijnd geheel zitten. Het is in mijn beleving ook beter voor de beleving van de bezoeker omdat er (meestal) meer consistentie in de vormgeving zit. Ik heb het idee dat subdomeinen tegenwoordig steeds meer gebruikt worden omdat er verschillende systemen naast elkaar worden gedraaid en waar de integratie tussen die systemen moeilijk is. Integratie biedt bijvoorbeeld mogelijkheden om met 1 account deel te kunnen nemen aan de community en met dezelfde login een aankoop te doen.


Door Tonny Loorbach op 21 januari 2016

Ben ik niet met je eens, qua vormgeving is het zeker goed om beide op elkaar aan te sluiten maar ik zou het 100% zeker altijd in twee verschillende systemen houden. Of je dat op een subdomein doet of niet is je eigen keuze, vaak wordt dat ofwel voor het overzicht ofwel voor de netheid van de code gedaan zodat beide systemen niet met elkaar botsen.


Door John op 20 januari 2016

Bedankt voor je Blog! Erg interessant. Vorige week een interessant gesprek gehad hierover met SAM online marketing. Deze informatie bevestigd wat mij toen werd verteld.


Door Claudia op 22 januari 2016

Leuke en leerzame blog. Klopt het dat je long tail zoekwoorden niet goed met de Google zoekwoorden planner kunt vinden omdat daar per definitie minder opgezocht wordt? En hoe bepaal je ze dan?


Door Tonny Loorbach op 23 januari 2016

Klopt, deze worden inderdaad niet in de keywordtools meegenomen, omdat ze teveel uiteenlopen en niet echt weer te geven zijn. Je vindt ze veelal door je behulpzaam op te stellen naar je doelgroep wanneer je schrijft. Door letterlijk vragen van je doelgroep te beantwoorden kom je een heel eind!


Door Kim op 10 februari 2016

Hoe komen mensen op je blog? Ik wil namelijk in mijn webshop niet dat mensen naar de blog toegaan. We willen toch juist dat een bezoeker iets aankoopt?


Door Linda op 16 februari 2016

Ik lees met interesse allerlei E-books, artikelen etc. over SEO. Ik heb een webshop met een online applicatie om geboortekaartjes te bewerken en bestellen. Ik vind het nog steeds erg lastig om hoger in Google te kunnen scoren en dus meer bezoekers naar mijn shop te krijgen. Mijn ontwerpen verkopen daarentegen wel erg goed bij andere bekendere aanbieders.


Door Juul op 22 april 2016

Goede post Tony. Om even nog een extra voorbeeld te noemen. Bol.com doet het ook goed als het gaat om een webshop en blog website. Bol.com heeft namelijk de webshop (www.bol.com) en een blog site / weblog (www.weblog.bol.com)


Door Marc op 3 mei 2016

Op de site van I love growing marijuana zie ik dat shop en website gescheiden zijn, maar de shop is zo gemaakt dat het net de website lijkt, dus inclusief de menu-items: Blog, Guides, Forum.

Wat betreft afleiding is dat dus niet zo’n goed voorbeeld…



Door Ad Slotenmaker op 18 juli 2016

Zelf zit ik in een wat eenvoudiger conversieproces, echter kan ik wel aan geven dat ik heel goede ervaringen heb met het inhuren van tekstschrijvers, iedere schrijver heeft zijn eigen invalshoek en dat creert de noodzakelijke diversiteit in teksten, die zelf nooit zou kunnen bereiken


Door valentijn op 20 juli 2016

Heb net winnen in google 4.0 uit en toegepast. Stukken beter vindbaar. Bedankt.


Door Tom op 6 september 2016

Leuk en erg interessante blog!


Door Bryn van Nuissenburg op 7 september 2016

Erg interessant stuk. Vooral hoe je extra uitleg geeft tijdens de video’s. Ik merk dat ik toch iets gemakkelijker ideeën oppik via video en ik zal vast niet de enige zijn. Top. Mooie kwaliteit content ook.


Door Remon op 11 oktober 2016

Als je een webshop hebt, dan hoort een blog zeker thuis in je contentstrategie. Zou zou je ook in je blogberichten bepaalde reviews of handleidingen kunnen kunnen plaatsen, waardoor je ook weer op veel longtail zoekwoorden gaat scoren.


Door Gustavo Woltmann op 18 oktober 2016

Mooi artikel, ik merk dat user-generated content toch een niet te onderschatten tool is. Embedded tweets, klantenbeoordelingen of gewoon leuke foto’s van klanten zijn even belangrijk als goede SEO teksten.


Door Alexander op 14 december 2016

Heel interessant artikel dit heeft me zeker aan het denken gezet. Alleen had ik een vraag als je een blog naast je webshop hebt die linkt naar de webshop levert dit geen problemen op? Ik heb een keer in een video gezien over A-B backlinks of heb je hier geen problemen mee (ivm penalty’s)?


Door Chris M. op 23 mei 2017

Voor veel webshops is het nog moeilijk om te bedenken dat een blog onderdeel kan/moet zijn van de online marketing strategie. Ook is het in de praktijk vaak lastig om ten uitvoer te brengen en er tijd en aandacht aan te blijven besteden. Ik denk dat het makkelijker wordt wanneer je beseft dat er in elk bedrijf verhalen schuilen en dat bezoekers vragen hebben. Wanneer je daar over schrijft ben je “automatisch” met je SEO bezig.


Door Napasechnik op 20 oktober 2017

Heb net winnen in google 4.0 uit en toegepast. Stukken beter vindbaar. Bedankt.


Door Sylvia op 28 november 2017

Dankjewel voor de duidelijke uitleg!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website