Unique Selling Points en doelen van je website... IMU.nl
Unique Selling Points en doelen van je website...
9 september 2013 

Unique Selling Points en doelen van je website...

Unique Selling Points zijn onmisbaar voor een beetje ondernemer om in kaart te brengen want zonder concrete USP’s kun je eigenlijk geen heldere marketingboodschap formuleren. Ook voor een effectieve website zijn unique selling points en heldere doelen tegenwoordig onmisbaar want we leven in een tijd van informatie- en prikkelovervloed wat (helaas) met zich meebrengt dat onze aandachtsspanne op hoge snelheid achteruit holt…

Het ecosysteem van afleidingen…

In een ecosysteem van afleidingen, wat het internet vandaag de dag is, wordt het voor jou als website eigenaar steeds belangrijker om in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk duidelijk te maken aan je bezoekers. Je kunt mag er tegenwoordig niet meer vanuit gaan dat bezoekers de tijd nemen op je website om alles rustig te bekijken. Je kunt je gelukkig naast “inhoudelijke tekst” ook goed wapenen met plaatjes, video’s, effectief kleurgebruik, een overzichtelijke website- / SEO structuur enzovoorts om je bezoekers snel (lees: in een oogopslag) je unique selling points duidelijk te maken.

De 2 seconden regel…

Een regel die je helpt bij het effectief maken van je website is de zogenaamde 2 seconden regel. Onderzoek wijst uit dat de gemiddelde nieuwe bezoeker op een website er maar 3 seconden over doet om te besluiten of hij/zij op die website gaat blijven. Bij mannen is dit gemiddeld 4 seconden en bij vrouwen is dat maar 2 seconden. Vrouwen zijn blijkbaar wat sneller van begrip. Om op veilig te spelen kun je dus het beste uitgaan van 2 seconden. Een nieuwe bezoeker op jouw website kent je bedrijf, je diensten, jou als ondernemer en de kennis in je hoofd niet en komt dus volledig objectief en “koud” binnen. Het is tegenwoordig dus steeds belangrijker om binnen enkele seconden de juiste snaar te raken. Nu je dit weet kun je er ook rekening mee houden.

Dit kun je bijvoorbeeld meteen op je website duidelijk maken:

  • Welke markt / welk vakgebied je bedient
  • Welk probleem je oplost (zeer belangrijk detail!)
  • Wat jou uniek maakt (je unique selling points dus)
  • Waarom een bezoeker op jouw website zou moeten blijven

Misschien mis je in het bovenstaande rijtje de zin “wie ben ik” maar het antwoord op die vraag is voor een bezoeker, zeker in eerste instantie, niet altijd meteen relevant in de eerste seconden. Lees hierover ook mijn artikel over de beruchte “over ons pagina“.

Wat zijn de primaire doelen van jouw website?

Bepaal voordat je je website gaat vullen met inhoud eerst wat je voornaamste doelen zijn met die website, wat wil je graag dat je bezoekers op je site gaan doen?

Onthoud hierbij: Weet jij het niet? Dan weet je bezoeker het ook niet…

Doelen kunnen zijn:

  1. Product verkopen (bijvoorbeeld via een webwinkel of salespage)
  2. Inschrijvingen op je nieuwsbrief vergaren (e-mail marketing)
  3. Bezoekers naar je evenementen trekken (promotie)
  4. Een bezoeker een offerte laten opvragen
  5. Een bezoeker contact laten opnemen (telefoonnummer bellen of contactformulier)
  6. Reacties krijgen op de inhoud van je website (zoals reacties op blogberichten)
  7. Bezoekers op je social media knoppen laten klikken (delen)
  8. Bezoekers via affiliate links doorsturen naar andermans product (affiliate marketing)
  9. Bezoekers laten klikken op Adsense advertenties
  10. Enzovoorts…

Voorkom keuzestress bij je bezoeker…

Laat ik je nu alvast zeggen: al deze doelen samen op 1 website gaat niet werken. De resultaten worden minder naarmate je jouw bezoekers teveel opties geeft. Je geeft je bezoekers dan namelijk “keuzestress”. Je kunt dit heel logisch beredeneren:

Wanneer een bezoeker op een website komt met 2 knoppen dan bestaat er voor elke knop 50% kans dat de bezoeker deze aanklikt (kort door de bocht gesteld). Wanneer een bezoeker op een website komt met 10 knoppen dan bestaat er voor elke knop 10% kans dat de bezoeker deze aanklikt…

Jij moet de keuze voor een bezoeker maken. Richt je website zo in dat een bezoeker automatisch de dingen doet waarvan jij het liefst hebt dat hij/zij ze doet. Doe je dat niet, dan gaat een bezoeker zelf kiezen en vaak is dat niet het beste voor jou. Kies 2 of maximaal 3 doelen uit die voor jou de prioriteit hebben, richt je website daar vervolgens op in.

Haal het maximale uit je header!

Ik denk dat je hier het beste de bovenkant van je website voor kunt gebruiken, we noemen dat de Header. Zorg dat de header “jouw verhaal” in 2 seconden kan vertellen en je zult zien dat je veel meer resultaat met je website gaat behalen. Bijvoorbeeld:

Unique Selling Points / Doelen website

Uitleg bij de onderdelen:

Logo: Internet Marketing is het onderwerp. Universiteit suggereert dat je iets kunt leren…

Gratis e-book rechts bovenaan: Toont mijn voornaamste focus/expertise en dus ook mijn Unique Selling Point (SEO). Daarnaast is het een call to action voor mijn primaire doel (e-mail marketing). Als derde factor geeft het mij persoonlijk een stukje autoriteit. Auteur = autoriteit zeg ik wel eens, mensen zien je als autoriteit als je een boek hebt geschreven.

Eerste menuknop: Dit is de meest aangeklikte knop op de meeste websites. Ook dit is dus weer mijn call to action naar mijn gratis e-books (mailinglijst opbouwen).

Facebookbox: Straalt sociale autoriteit en vertrouwen (social proof) uit door een groot aantal fans te tonen. Daarnaast bouw ik hiermee aan een grotere achterban welke ik via mijn Fanpage weer kan bereiken. Hetzelfde geldt voor de Google plus box (welke ook steeds meer impact maakt op SEO)

Wees geen internet pannenkoek…

Mocht je nog extra uitleg behoeven omtrent het bovenstaande (je website effectief maken door duidelijke keuzes te maken) dan raad ik je aan deze korte video nog even te bekijken:

Maak duidelijk waarvoor men niet bij je moet zijn…

Wanneer je jouw unique selling points en website doelen gaat opstellen zul je in eerste instantie gericht zijn op het overtuigen van je bezoekers om voor jou te kiezen (waarvoor men juist bij jou moet zijn). Het kan echter ook erg effectief zijn om duidelijk te maken welke mensen juist niet bij jou zouden moeten zijn. Daar kan ik zelf een aantal tips over geven maar ik denk dat het onderstaande filmpje van een van mijn favoriete sprekers (Jos Burgers) meer tot de verbeelding spreekt (en wellicht ook een hogere entertainmentfactor heeft ;))

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door Janneke op 9 September 2013

Hoi Tonny Dank voor het delen. Mooi inzicht van Jos Burgers over de koeien.

Door Rebekka Deforce op 9 September 2013

Bedankt voor deze heldere herhaling! Nog steeds geen idee wat het doel is van mijn website, misschien eens werk van gaan maken. Burgers is hilarisch! :) Maar wel duidelijk!

Door Tonny Loorbach op 9 September 2013

Haha och ja, je bent ook nog maar een paar jaren bezig dus dat kan altijd nog wel... ;)

Door Veron Goemans op 9 September 2013

Super Tonny dat je weer even zo duidelijk de puntjes op de 'i' hebt gezet. En die twee video's vind ik ook een waardevolle toevoeging. Ik ga jouw tips zeker gebruiken om mijn website te verbeteren. Dank je wel voor je inspiratie!

Door Bennie op 9 September 2013

Hi Tonny, dank voor dit waardevolle artikel. Zelf zit ik momenteel ook in de startup fase en het is soms inderdaad oppassen voor "overkill" en de keuzestress die je benoemt maar ook de keuzes die ik nu al maak voor de structuur van mijn blog/thuisbasis. Het inrichten van alle processen, promotie etc. Het artikel komt dus erg goed van pas momenteel. :-) Daarnaast wil ik je graag bedanken voor jouw artikelen en van collega Eelco natuurlijk, deze blijven mij motiveren om actie te blijven nemen. Hopelijk kan ik je snel meer laten zien.. :-) Fijne dag gewenst. Groet, Bennie Mellies

Door Tonny Loorbach op 9 September 2013

Super Bennie! Geen mooiere fase dan de opstartfase van een business (zeker als je met de juiste inzichten valkuilen kan omzeilen). Succes met je business!

Door Davey op 9 September 2013

Tonny, wederom weer een super artikel. Ga dit zeker toepassen op mijn website! Ben nu nog maar een maand bezig, maar ik ga vol gas! Bedankt!

Door Tonny Loorbach op 9 September 2013

Haha je website indeling komt me wel bekend voor, lekker bezig ;)

Door Davey op 10 September 2013

Haha, alles wat ik van je leer probeer ik ook "echt" toe te passen. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat ik eigenlijk zou kunnen verbeteren aan mijn website.. (buiten het logo dan) Groeten Davey!

Door Tonny Loorbach op 10 September 2013

Ik zou je graag op maat adviseren maar dat doe ik eigenlijk alleen voor leden van mijn Winstmodel programma (moet ergens de grens trekken qua gratis informatie). Wel wens ik je uiteraard alle succes en blijf natuurlijk zo doorgaan ;)

Door Max op 16 November 2013

Bedankt Tonny, Ga deze tips gelijk proberen toe te passen m'n webshop.

Door Emanuel Dejong op 20 November 2013

Super, veel uit geleerd! :)

Door Casper Schlenter op 15 March 2014

Hallo, Zo leerzaam en herkenbaar dat ik alle videos van je ga bekijken.

Reactie plaatsen