Een FAQ gedeelte plaatsen op je WordPress website
Een FAQ gedeelte (Frequently Asked Questions, oftewel veelgestelde vragen) op je WordPress website kan erg handig zijn. Zo kun je, zonder zelf contact te hebben met potentiële klanten, inspelen op de vragen die jouw klanten wellicht kunnen hebben. Op WebAcademy.nl gebruik ik het ook. Het is een vrij “nieuw” concept, dus ik kan mij voorstellen dat bezoekers zich afvragen hoe het precies werkt. In de bezoekers statistieken zie ik dat ook; de FAQ pagina wordt vrij veel bezocht.
Een FAQ gedeelte opzetten
Je kunt natuurlijk een aparte “normale” pagina opzetten en daar je FAQ’s en antwoorden uitschrijven. Ik kies er zelf meestal voor om hier een accordion voor te gebruiken. In zo’n accordion kun je dan heel overzichtelijk alle vragen zien en zodra je dan klikt op een vraag, komt het antwoord eronder vandaan geschoven. Het voordeel van zo’n accordion is dat men veel overzichtelijker de vragen kan zien en minder “lang” hoeft te zoeken naar de vraag waar zij een antwoord op willen. Als ik alles had uitgeschreven, moet de bezoeker namelijk langer zoeken naar de juiste vraag (en antwoord).
FAQ gedeelte op je WordPress website
Het opzetten van een FAQ zit niet standaard in WordPress, maar er zijn wel allerlei plugins beschikbaar. Zelf vind ik Ultimate FAQ’s het fijnst werken. Deze werkt overzichtelijk én is ook responsive (sommige vergelijkbare plugins zijn dat niet). Ik gebruik die plugin op mijn eigen website en vaak ook op de websites van klanten van mij. De plugin is heel simpel te gebruiken;
- Installeer en activeer de plugin.
- Ga vervolgens naar het extra menu kopje FAQs.
- Maak een nieuwe categorie aan.
- Plaats hier de vragen en antwoorden in.
- Kopieer de shortcode van de categorie en plaats deze op de plek waar je de FAQ wilt weergeven.
- Bij Settings kun je nog allerlei instellingen bepalen (zie video).