zoekwoordenonderzoek-met-google-trends-7-handige-tips

Google Trends: 7 handige tips

Als je weleens zoekwoordenonderzoek doet, ben je vast bekend met Google Trends. Maar weinig marketeers maken ook écht effectief gebruik van deze handige tool. Daarom heb ik besloten om een uitgebreid artikel aan Google Trends te wijden.

Dit artikel verscheen eerder in het Engels op de blog van Ahrefs. Voor Mediaweb hebben we het vertaald in het Nederlands en waar mogelijk voorbeelden uit Nederland gebruikt.

In deze longread ga je een aantal slimme manieren lezen om Google Trends in te zetten voor je zoekwoordenonderzoek en contentmarketingstrategie.

Maar voor ik dat doe, is het misschien goed om eerst wat langer stil te staan bij wat Google Trends nu precies is (en wat niet!).

Met Google Trends kom je meer te weten over de populariteit van een onderwerp of specifieke zoekterm in een bepaalde periode. Maar over hoe dat precies werkt, bestaat een belangrijk misverstand.

Veel mensen denken namelijk dat de trendcurve een directe weergave is van het zoekvolume voor een bepaalde term (zoals je dat ook ziet bij de Zoekwoordplanner (/Keyword Planner) van AdWords).

Maar dat is niet precies hoe het werkt!

Zie bijvoorbeeld onderstaande grafiek voor het zoekwoord ‘flowers’ in zowel Google Trends als de Keyword Planner.

google trends google keyword planner comparison

Zoals je ziet komen ze redelijk overeen. Maar niet volledig.
De Keyword Planner meet namelijk absolute getallen, terwijl Google Trends ook naar de relatieve populariteit van een term kijkt.

Dit is wat Google Trends Help erover zegt:

“Google Trends past zoekgegevens aan om het vergelijken van termen gemakkelijker te maken. Anders zouden plaatsen met het hoogste zoekvolume altijd bovenaan in de rangschikking staan. Hiervoor wordt elk gegevenspunt gedeeld door het totale aantal zoekopdrachten van de bijbehorende geografie en periode om de relatieve populariteit te vergelijken.”

Oftewel: relatieve populariteit wordt berekend door het aantal zoekresultaten voor één term af te zetten tegen het totale zoekvolume.

“De cijfers die hier uitkomen, worden vervolgens geschaald naar een bereik van 0 t/m 100.”

Trends negeert daarbij herhaalde zoekopdrachten van dezelfde persoon (binnen een korte periode). Ook goed om te weten is dat Trends alleen data laat zien voor populaire termen (anders staat er: zoekvolume 0).

Hier zie je de Google Trendgrafiek voor de term ‘Facebook’ in de afgelopen 12 maanden.

2facebook

Om je te laten zien hoe Google Trends de ‘interesse in de loop der tijd’ berekent, ga ik er even van uit dat ik dezelfde data als Google heb (was het maar zo’n feest).

Deze cijfers zijn dan ook slechts aannames, puur ter illustratie om te laten zien hoe de grafiekopbouw werkt.

Aanname 1: het totale aantal zoekopdrachten op Google in Nederland is 500 miljoen per maand.

Aanname 2: het zoekvolume voor de term ‘Facebook’ bedraagt 24 miljoen zoekopdrachten per maand.

Hieronder zie je de tabel die ik voor deze simulatie heb gemaakt.

3tabelsimulatie

Om vervolgens een grafiek te krijgen zoals Google Trends die berekent, moet je de volgende stappen nemen:

  1. Bereken de relatieve populariteit van het aantal zoekopdrachten voor een keyword afgezet tegen het totaal aantal zoekopdrachten.
  2. Zorg voor een schaal waarbij 100 het maximum is.
  3. Zet de stippen op de grafiek.

grafieksimulatie

Uit dit voorbeeld kun je twee conclusies trekken:

  1. De populariteit van een zoekterm verandert wanneer er meer naar wordt gezocht (maar dat spreekt hopelijk voor zich).
  2. De populariteit van een zoekterm verandert ook wanneer het totale zoekvolume wijzigt, zelfs als het zoekvolume voor het keyword gelijk blijft.

De ‘populariteit’ in Google Trends hoeft dus niet altijd overeen te komen met het zoekvolume van een keyword. Maar meestal is wel dit wel zo.

Neem bijvoorbeeld de zoekterm ‘Star Wars’. Als je Google Trends en Ahrefs Keyword Explorer naast elkaar legt, zie je dezelfde piek.

Star wars example

Dit ondanks dat de Keyword Explorer de trend in zoekvolume toont en Google Trends de ‘populariteit’ berekent.

Oké. Tijd om te laten zien hoe je Google Trends succesvol inzet voor je online marketing en specifiek je zoekwoordenonderzoek.

#1 Seizoenstrends ontdekken

Het ligt voor de hand dat sommige zoektermen enorm seizoensgebonden zijn.

Kijk bijvoorbeeld eens wanneer we naar ‘pepernoten’ zoeken

6pepernoten

Of in dezelfde categorie ‘chocoladeletter’

7chocoladeletter

Dat de piek zo ergens begin december ligt, zal niemand verrassen.

Maar je kunt nog meer informatie uit deze data halen.

Zie bijvoorbeeld hoe de aanloopperiode voor pepernoten veel langer lijkt te zijn. In de week voor Sinterklaas zochten we driemaal zoveel (79>24) op pepernoten, maar mid-oktober was dat verschil veel groter (17>1).

Dit soort informatie is hartstikke handig wanneer je seizoensgebonden producten of diensten levert.

Je kunt er op twee manieren gebruik van maken:

  1. Relevante content publiceren tijdens de piek: als banketbakker kun je je zorgvuldig samengestelde ‘luxe chocoladelettergids’ flink promoten op het moment dat er het meest naar wordt gezocht. Mid-oktober heeft dat nog weinig zin.

  2. Relevante pagina’s al ruim voor de piek optimaliseren: heb je al veel goede content over chocoladeletters? Dan kun je 2-3 maanden van tevoren beginnen met het updaten van je bestaande artikelen. Een linkbuildingcampagne in oktober zorgt waarschijnlijk voor een kleine trafficboost in december. Verkoop je zowel chocoladeletters als pepernoten? Dan weet je nu dankzij Google Trends dat je moet beginnen met de pepernootoptimalisatie.

#2 Laat je niet in de maling nemen door ‘keyword unicorns’

Ben je op zoek naar een goed onderwerp voor je volgende artikel? Zet dan geen woord op papier voordat je onderzoek doet met Google Trends.

Ik zal je vertellen waarom.

Met Ahrefs’ Keywords Explorer zag ik vorig jaar dat de zoekterm ‘fidget spinner’ een gemiddeld maandelijks volume van 903.000 had.

Terwijl er voor ‘yoyo’ maar 47.000 zoekopdrachten per maand waren.

fidget spinner yoyo

Beide termen hadden een vergelijkbare keyword difficulty (concurrentie in de organische zoekresultaten). Dan is het logisch om je op de ‘fidget spinner’ te richten, toch?

NOPE.

Hier zie je een vergelijking van beide zoektermen in Google Trends:

9jojofidgetspinner

In de lente van 2017 waren Fidget Spinners razend populair.

Maar zo snel als de trend kwam, was-ie ook weer afgelopen.
De interesse in jojo’s is bescheidener, maar tevens stabieler.

Sterker nog: als je genoeg inzoomt zie je dat de good-old jojo tegenwoordig meer wordt gezocht dan zijn hippe neefje.

Met populaire zoekopdrachten vind je keywords waar de afgelopen 24 uur flink meer op is gezocht.

Maar waarom zou je dat willen weten?

Stel: je runt een showbizzblog

Op 4 maart 2018 bekijk je de populaire zoekopdrachten:

oscars google trends

De Oscars zijn trending!

Maar betekent dit niet dat je al te laat bent met het maken van eventuele content over de Oscars?

Niet per se.

Hieronder zie je de trendgrafiek voor de term ‘Oscars’ in de week van 2 tot 9 maart.

11trendgrafiekoscars

Je ziet dat 4 maart - de dag waarop je ‘oscars’ als trending topic ontdekte - niet de daadwerkelijke piek was. Die was op 5 maart.

En op 6 maart daalde het zoekvolume dan weer snel.

Hoewel je niet lang de tijd hebt, helpt een blik op de trending topics je soms om van tevoren een piek te identificeren.

Je kunt er alleen niet van uitgaan.

Soms wordt een onderwerp pas trending op de dag zelf.

Neem bijvoorbeeld ‘moederdag’. Pas op 14 mei werd dat een ‘populaire zoekopdracht’ volgens Google Trends. Op Moederdag zelf is het trending topic. Een dag later zoekt bijna niemand er meer op.

13plaatjemoederdagweek

In dit geval ben je dus te laat als je moederdag pas ontdekt wanneer het in Google Trends’ populaire zoekopdrachten verschijnt. Tenzij je natuurlijk al wat content klaar had staan.

Maar hoe weet je nu of een zoekterm snel over zijn piek heen is?

Als het om een jaarlijks terugkerend onderwerp gaat, kun je prima even naar de eerdere pieken kijken.

Neem moederdag een jaar eerder. In 2016 viel het op 8 mei. Ook toen zag je de piek op de dag zelf.

14moederdag2016

Door historische data te onderzoeken, krijg je een goed beeld van hoe snel de aandacht voor een zoekterm toe- of afneemt.

Laten we nog even teruggaan naar de Oscars.

Als je naar de afgelopen 5 jaar kijkt, zie je dat de piek zich elke keer zo rond begin maart bevindt.

15oscarsafgelopen5jaar

Dit omdat de Oscars elk jaar ook begin maart plaatsvinden.

Voor een site over films of celebrities is dit dus een goed moment om alvast in de contentkalender te noteren. Zo heb je elke keer op tijd relevante artikelen over het filmgala.

(Ja duh.. hoor ik je al denken. Alsof dit niet allang in je contentkalender staat. Welke gossipblog weet nu niet wanneer de Oscars zijn?)

Maar er zijn ook minder voor de hand liggende voorbeelden:

16vollemaan

Hier zie je ongeveer elke maand een piek.

Al enig idee welke zoekterm het is?

“Volle maan”

Hoe kun je je contentkalender hier dan op aanpassen? Het lijkt vrij onzinnig om elke volle maan met een nieuwe blog te komen.

Klopt. Maar je kunt ook één fantastisch artikel schrijven en dit voortdurend updaten.

Kijk bijvoorbeeld eens hoe Space.com dat in de VS heeft gedaan:

17spacevollemaan
(En ze ranken niet geheel toevallig #1 op ‘when is the next full moon?’. In het Nederlandse taalgebied is dit nog niet zo slim toegepast.)

Het enige wat ze hoeven te doen is af en toe de blog te updaten met wat kleine weetjes en feitjes. Weinig investering, veel opbrengst.

Leestip: Zoekwoordenonderzoek: Zo vind je de 'winnaars'

#5 Gebruik ‘gerelateerde zoekopdrachten’

Google Trends laat ook zien welke gerelateerde zoekopdrachten mensen gebruiken voor een bepaald keyword.

Iemand die op ‘sneakers’ zoekt, typt ook vaak de woorden ‘Nike’ of ‘Adidas’ in.

18sneakersnikeadidas

(Let er trouwens op dat je zowel de ‘snel stijgende’ gerelateerde zoektermen kunt selecteren, als de ‘populairste’. In bovenstaand voorbeeld gebruik ik die laatste categorie.)

Dit is niet alleen een mooie gelegenheid om nog wat meer interessante zoektermen te vinden, het geeft je ook beter inzicht in de behoeften van je klanten en de ‘zoekreis’ die ze maken.
Maar je kunt nog een stap verder gaan. Wat nu als je op de gerelateerde zoektermen van de gerelateerde zoektermen klikt?

Zie hier bijvoorbeeld wat de verwante keywords voor ‘Nike sneakers’ zijn (eerder afgeleid uit het zoekwoord ‘sneakers’):

19nikesneakersverwant

En nu je toch bezig bent…

Je kunt deze suggesties van Google Trends ook gebruiken in de Keywords Explorer. Zo krijg je nog meer ideeën.

Door te filteren op zoekvolume en keyword difficulty vind je de nodige pareltjes.

related queries having same terms ahrefs

BONUSTIP: Content over je concurrenten

Wie je bedrijfsnaam intypt op Google, zoekt ook vaak op de concurrentie.

Maar op welke concurrenten precies?

Ook daar is Google Trends erg handig voor.

Neem bijvoorbeeld het succesvolle Twentse boekhoudprogramma Moneybird.

20moneybirdalternatieven

Behalve de Kamer van Koophandel, zakelijke bank Knab en vragen over de login, staat ook concurrent Accumulus in het lijstje met snel stijgende gerelateerde zoekopdrachten.

Daar zou Moneybird op in kunnen spelen. Bijvoorbeeld met een vergelijkingsartikel over de verschillen tussen beiden pakketten.

Verschillende partijen hebben dit al slim gedaan.

Zo zocht ik bijvoorbeeld op thuisbezorgdiensten Foodora & Deliveroo (wie is er beter?).

Raad eens wie ik in de top 5 resultaten terugkwam?

21Foodoraofdeliveroodominos
Domino’s.

Leestip: Google Search Console voor Marketeers

#6 Zie precies waar ze je nodig hebben

Met Google Trends kun je zien in welke regio (land, provincie, stad, metropool) een zoekterm populair is.

Hiermee beantwoord je een belangrijke vraag: waar is het meeste vraag naar mijn producten of diensten?

Stel je voor dat je grasmaaiers verkoopt:

22grasmaaierperregio

In Drenthe zitten ze op je te wachten. In Utrecht is er relatief veel minder vraag.

Maar je kunt nog verder inzoomen.

23grasmaaierperstad

(Oké Helmond, Hengelo & Heerlen, jullie grasmaaiers komen eraan!)

Hoe kun je dit inzetten?

Het meest voor de hand ligt om:

  1. Deze regio’s te targeten in AdWords - want waarom zou Martin uit Amsterdam op vijf hoog achter je advertentie voor een grasmaaier moeten lezen?
  2. Nuttige content maken voor specifiek deze regio’s - bijvoorbeeld een artikel over waarom Drenthe de mooiste tuinen van Nederland heeft en hoe je eigen (versgemaaide) gazon daar ook een steentje aan bij kan dragen.

Met Google Trends kun je trouwens ook verschillende regio’s met elkaar vergelijken (dit ontdekte ik zelf ook pas kortgeleden!).

Dit is hoe je dat doet:

  • Klik op vergelijken.
  • Typ dezelfde zoekterm in.
  • Klik op de drie rondjes naast de zoekterm.
  • Klik op ‘filters wijzigen’.
  • Hier kun je vervolgens de regio of plaats instellen.

24filterwijzigen

Hier zie je bijvoorbeeld hoeveel mensen er in Nederland en België op het Wereldkampioenschap Voetbal zochten.

25WKvoetbalnederlandbelgie

Het zal je vast niet verbazen dat daar in België nu net iets meer aandacht voor is dan in Nederland.

Zelfs al zijn er in absolute zin meer zoekopdrachten vanuit Nederland (dat ook +/-50% meer inwoners heeft).

zoekwoord wk voetbal ahrefs

BONUSTIP: Gebruik deze tactiek voor lokale SEO-kansen

Stel je voor dat je als accountantskantoor op zoek wilt naar nieuwe klanten.

Hoe weet je dan waar op dit moment de meeste vraag is?

Zoek eens op ‘boekhouder’ in Google Trends.

26boekhouderzeeland

In Zeeland blijkt er relatief veel vraag naar boekhouders.

Wellicht interessant om een landingspagina specifiek op Zeeuwse klanten te gaan richten. Wat zijn de problemen waar ze specifiek mee worstelen?

#7 Verbeter je videostrategie

YouTube is onderdeel van Google. Maar dat betekent nog niet dat de zoektrends op beide platformen overeenkomen. Verre van dat zelfs.

Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel er wordt gezocht op ‘trekhaak monteren’.

27trekhaakmonteren

De piek voor deze zoekterm vind je vlak voor de zomervakantie van 2011, toch alweer 7 jaar geleden.

Hoe zou dat op Youtube zitten?

(Klik hiervoor in het drop-down menu op ‘Google zoeken’ en selecteer in plaats daarvan ‘Zoeken op Youtube’).

28trekhaakmonterenyoutube

Hier ligt de piek van het relatieve aantal zoekopdrachten in de lente van 2017, nog maar een jaar geleden!

Blijkbaar willen Nederlanders steeds liever videocontent zien over dit onderwerp. Als ondernemer in de autobranche kun je hier natuurlijk slim op inspelen door kwalitatieve YouTube-filmpjes te gaan maken.

Gebruik AHREFS Keyword Explorer voor een dubbelcheck

Het is best wel logisch dat steeds meer mensen op YouTube op ‘trekhaak monteren’ zoeken.

Maar soms wil je zo’n trend even dubbelchecken.

Daar kun je de Keyword Explorer handig voor gebruiken. Vul je zoekterm in en bekijk wat de resultaten zijn.

Staat daar ook een videoresultaat tussen? Dan is de kans groot dat zoekers ook daadwerkelijk op zoek zijn naar videocontent.

Leestip: Het gebruik van video in de customer journey

Google Trends is nooit specifiek gemaakt als tool voor contentmarketeers en SEO. Maar - zoals je hebt gelezen - het kan wel degelijk erg handig zijn voor je zoekwoordenonderzoek.

Er is geen andere tool beschikbaar die zulke verse informatie geeft over wat er NU trending is.

Ik ben benieuwd of je Google Trends zelf ook inzet voor je marketing. Laat het mij hieronder weten in de comments.