Humor op Social Media: tips & voorbeelden
We kennen allemaal wel de grappige reclame commercials van Achmea ‘even Apeldoorn bellen’. Op humoristische wijze brengen ze in tv commercials hun diensten onder de aandacht. Humor verkoopt. Mensen zijn van nature hedonistisch, ze willen zich goed voelen. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat lachen gezond is. Gebruik dus humor in je online marketingstrategie en mensen zullen met een glimlach terug denken aan jouw merk. Aan de hand van 4 benaderingen van humor geef ik in deze blogs een aantal tips en voorbeelden.
1. Humor cues
Humor cues zijn de contextuele factoren die ervoor zorgen dat je weet dat er een grap zal volgen. Wanneer je bijvoorbeeld naar de Facebook pagina van Kakhiel, Tatta’s Be Like of een andere grappenmaker gaat verwacht je al dat je kunt lachen. Ook een inleidende zin als ‘deze grap moet je horen!’ is een humor cue.
Deze humor cues zorgen ervoor dat mensen voorbereid zijn op een grap, wat soms in het voordeel kan werken. Mensen zijn geinteresseerd, hebben zin om te lachen en als er dan vervolgens een goede grap verschijnt is hun missie geslaagd en jouw boodschap overgekomen. In sommige gevallen is het echter helemaal niet handig om al te weten dat er een grap volgt en drukt deze kennis zelfs de pret. Als dit het geval is, kun je beter gebruik maken van een onverwachte grap.
2. Onverwachte grappen
Bij onverwachte grappen zorgt een onverwacht effect ervoor dat iets als grappig gezien wordt. Mensen hebben al een verwachting over wat er gaat gebeuren, maar worden vervolgens verrast, wat het grappig maakt. Ook ironie speelt hierbij een rol. Een voorbeeld van een onverwachte grap is ‘applying for a job at Ikea’. Bij het lezen van de titel van deze afbeelding heb je nog geen idee dat er een grap zal volgen. Je kijkt verder, leest eerst de tekst of ziet eerst de onderdelen van de stoel liggen, vervolgens koppel je dit aan elkaar en besef je dat het om een grap gaat. Dit verrassingselement kan mensen net de laatste trigger geven om in lachen uit te barsten.
Ook op Valentijnsdag kwam Ikea met humor op social media, welke bij veel mensen ongetwijfeld voor een glimlach hebben gezorgd.
3. Leedvermaak
Niet in alle gevallen is deze vorm van humor aan te bevelen voor bedrijven, maar leedvermaak kan heel grappig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de ‘funniest home videos’, hoe harder mensen vallen, hoe grappiger het vaak gevonden wordt. We vinden leedvermaak grappiger als het over een persoon van buiten onze sociale groep overkomt. Beheer je bijvoorbeeld een community voor Ajax fans, dan wordt leed bij een Feyenoord fan als grappiger beschouwd dan leed bij een Ajax fan.
4. Cultuur
Let er op dat grappen niet overal even goed vallen. Er bestaan grote culturele verschillen in wat grappig is en wat niet. Geert Hofstede stelde de volgende 5 dimensies van cultuur vast, die zorgen voor verschillen tussen culturen: Machtsafstand, individualisme versus collectivisme, masculiniteit versus femininiteit, onzekerheidsvermijding en lange versus korte termijn oriëntatie. Deze dimensies zorgen ook voor verschillen in humor tussen verschillende landen.
Heb je één online marketing strategie voor Nederland en België? Door kleine cultuurverschillen tussen deze twee landen zijn er al verschillen in humor. Zo houden Belgen van expliciete grappen, door de dimensie van hoge onzekerheidsvermijding in hun cultuur. Bij expliciete grappen is er geen onzekerheid, het is meteen duidelijk wat bedoeld wordt. De Nederlandse cultuur bestaat daarentegen uit lage onzekerheidsvermijding, in Nederland zijn expliciete grappen minder populair. Hier houdt men meer van taalgrappen en anekdotes. Naast cultuur is het uiteraard ook belangrijk rekening te houden met geslacht, leeftijd, achtergrond, etc.
Kom maar op met die humor!
Humor cues, onverwachte grappen, leedvermaak en rekening houden met cultuurverschillen kunnen je dus helpen bij het maken van een geslaagde grap. Maar bovenal is het natuurlijk gewoon belangrijk dat je origineel bent en je doelgroep weet te raken. Als afsluiter nog even een leuk voorbeeld van de nieuwjaarsdag post van Hema. Met het bijschrift ‘Voor wie het niet bij Jip & Janneke champagne heeft gehouden’, werd de Hema paracetamol gepromoot. Erg leuk!
Ben jij bekend met een prachtig voorbeeld van humor op social media?