Hoe maak je een (business) Snapchat Geofilter?
72 procent van de jongeren tussen 15 en 19 jaar in Nederland is actief op Snapchat. Als jij je richt op deze doelgroep, dan mag Snapchat eigenlijk niet meer ontbreken in je marketingmix. Toch merken we dat Snapchat Marketing nog behoorlijk onontgonnen gebied is: veel marketeers hebben wel de klok horen luiden, maar de klepel nog niet gevonden. In dit blog zet ik daarom een van de leukste toepassingen van Snapchat Marketing uiteen: het maken van een eigen Snapchat Geofilter.
Wat is een Snapchat Geofilter?
Laten we bij het begin beginnen. Een geofilter op Snapchat is een zogenaamde filter, die op een specifieke locatie (geo) beschikbaar wordt gesteld aan Snapchatters. Een filter is dan weer een afbeelding, die als een soort ‘laag’ over een foto of video te leggen is en door Snapchatters gebruikt kan worden. De laag kan bestaan uit illustraties, tekst etc, en is bedoeld om een foto op te leuken. Je kunt bij een geofilter instellen waar, en wanneer deze beschikbaar moet zijn.
Waarom zou je een geofilter gebruiken?
Een geofilter is dus enkel beschikbaar op een bepaalde locatie. Waarom zou je zo’n geofilter willen gebruiken?
Stel je organiseert een feest of festival. Je kunt dan een mooie geofilter ontwikkelen, voorzien van jouw logo etc. Snapchatters kunnen de filter gebruiken als ze hun foto delen met hun vrienden of volgers. Deze filter is dan alleen beschikbaar binnen de grenzen van het festivalterrein. Mensen die de filter gebruiken, maken dan feitelijk reclame voor jou: je eigen ambassadeurs. Een geofilter kun je qua locatie zo klein of groot maken als je zelf wilt. Dit hoeft dus geen heel festivalterrein te zijn, maar kan ook zomaar een kroeg, bioscoop, of andere plek zijn waar jouw doelgroep aanwezig is en je ambassadeurschap wilt stimuleren.
Let wel: je filter moet ook leuk zijn om te gebruiken. Mooie visuals, prikkelend en uitnodigend tot interactie, om maar wat dingen te noemen. Want, je kunt Snapchatters niet ‘dwingen’ om je filter te gebruiken, dat moeten ze toch echt zelf ook willen!
Het maken van een geofilter in 5 stappen
Tijd om aan de slag te gaan!
Stap 1: maak een account aan
Ga naar https://create.snapchat.com/. Je zult allereerst een account aan moeten maken. Dit is overigens niet je Snapchat account (als je die al hebt).
Tip: voor wie al ervaring heeft met adverteren op Snapchat: ‘normale’ advertenties maak je op https://business.snapchat.com/. Maar, daar kun je geen on-demand Geofilters maken, daarvoor moet je dus echt naar https://create.snapchat.com/
Als je account klaar is, en je ingelogd bent, klik dan op ‘Create your own’ en kies voor ‘Create Filter’:
Stap 2: je filter maken
Snapchat biedt je de mogelijkheid om zelf een filter bij elkaar te klikken, of zelf een filter te uploaden. Uit de voorgedefinieerde templates kun je dan weer filteren op verschillende categorieën:
Als zakelijk gebruiker zul je meestal zelf een eigen filter willen ontwerpen. Dit doe je bijvoorbeeld in Illustrator of Photoshop. Houd er rekening mee dat het bestand maximaal 300kb groot mag zijn, als .png met transparante achtergrond opgeslagen en in de afmetingen 1080px bij 2340px.
Let op: deze afmetingen zijn dus altijd in portrait modus en ze zijn groter (hoger) dan de standaardverhoudingen die je kent van televisies. De nieuwste generatie smartphones heeft namelijk een langer scherm. Om de filter óók op wat oudere smartphones goed weer te geven, moet je dan ook weer rekening houden dat het bovenste en onderste gedeelde van je filter afgesneden kan worden:
Gelukkig geeft de preview duidelijk aan waar de mogelijke ‘randen’ zitten. Houd je tekst (en je logo!) dus altijd binnen deze randen!
Stap 3: bepalen wanneer je filter beschikbaar moet zijn
Vervolgens kun je kiezen wanneer je wilt dat je geofilter beschikbaar is. Je kiest een begin- en einddatum, en kunt ook de tijd instellen.
Tip: je kunt de begintijd op zijn vroegst over 24 uur van het moment van maken instellen!
In dit voorbeeld start de geofilter op vrijdag om 09:00 uur en stopt deze weer op zondag om 20:00 uur.
Stap 4: de locatie bepalen met behulp van een ‘geofence’
Tijd voor meest innovatieve gedeelte van Snapchat marketing met behulp van on demand Snapchat geofilters maken: het instellen van de locatie middels een zogenaamde ‘geofence’. Je kunt locaties zoeken zoals op Google Maps: je kunt dus zoeken op steden, dorpen, maar ook op bijvoorbeeld bedrijfsnamen. Stel ik zou de geofilter in de omgeving van ons kantoor willen laten draaien, dan zoek ik simpelweg op ‘Buttonplay’:
Je krijgt vervolgens een standaard vierkant ‘fence’ te zien. Deze kun je verslepen naar je wens, of klik op ‘Reset Fence’ en vervolgens op ‘Draw Fence’ om een nieuw fence te tekenen:
Het is helaas niet mogelijk om meerdere fences in één order te plaatsen (in Nederland in elk geval). Dus als je meerdere locaties wilt targeten, moet je alle stappen meerdere keren doorlopen.
Stap 5: Order plaatsen en afrekenen
De prijs van je geofilter wordt realtime berekend rechtsboven in beeld in de vorige stap en wordt bepaald door twee zaken:
- Hoe lang je geofilter beschikbaar moet zijn
- De grootte van het gebied waar de geofilter moet draaien
In ons voorbeeld zien we dus dat een filter die draait van vrijdagochtend tot zondagavond, voor een oppervlakte van omgerekend ongeveer 1000 m2, zo’n € 50,00 kost. Dit is overigens inclusief btw, als het een zakelijke aankoop is en je hebt een Nederlands btw-nummer, dan wordt de prijs automatisch herberekend. Bij ‘Checkout’ kun je je factuurgegevens invullen en je betaalmethode kiezen (Creditcard of Paypal).
Stap 6: resultaten bekijken
Natuurlijk ben je na afloop ook benieuwd naar de resultaten van je geofilter. Snapchat werkt de cijfers maar 1 keer per 24 uur bij, dus je zult soms even geduld moeten hebben. Snapchat geeft je de volgende statistieken terug:
- Swipes: het aantal keer dat de filter is gezien tijdens het maken van een snap
- Uses: het aantal keer dat de filter daadwerkelijk is gebruikt bij het maken van een snap (verzonden naar een vriend, of gebruikt in een story)
- Views: het aantal keer dat de gebruikte filter is gezien door een vriend, of in een story (je effectieve bereik dus)
- Usage: het percentage dat de filter is gebruikt (uses) van het aantal keer dat deze gezien is tijdens het maken (swipe)
Veel succes met je geofilters!