Zijn de zoekresultaten in Google bij iedereen anders?

22 februari 2022

“Ik snap er niets van, ik sta nog steeds op nummer 1 in Google, maar ik heb ineens minder verkeer op mijn website”, hoorde ik mijn klant zeggen. Ik vroeg of ze het eens kon laten zien, want ik had al zo’n vermoeden dat er iets anders aan de hand was…

Ik had voor het bezoek namelijk al even gekeken en zag dat ze helemaal niet op de 1e positie stond, maar op nummer 5. Het bleek dat ze waren ingelogd in hun Google-account, en omdat Google weet welke pagina’s jij vaker bezoekt worden deze sites bovenaan getoond in de persoonlijke zoekresultaten.

Zo werd het in dit geval snel duidelijk dat we meer aan de promotie van deze klant moesten doen om ze weer hoger in de zoekresultaten te krijgen. De concurrentie was namelijk al hard op weg om ze voorbij te streven.

Wisselende berichten boven in Google?

Google en experimenteren horen bij elkaar als slagroom bij de appeltaart. Gelukkig zit er daarom wel wat afwisseling in de resultaten die Google weergeeft. Ze experimenteren bijvoorbeeld door een paar onbekendere sites tijdelijk naar boven te plaatsen om te zien hoe mensen erop reageren. Klikken ze op het resultaat, maar gaan ze daarna gelijk weer weg (een zogeheten bounce) of vinden ze het blijkbaar interessant en blijven ze nog even verder lezen?

Misschien klikken ze zelfs nog door naar andere pagina’s op de site (nog beter!). Aan de hand van dit soort informatie krijgt Google informatie over wat de gebruiker graag ziet bij deze zoektermen en kunnen ze bijvoorbeeld bepalen dat deze site een hogere positie krijgt, omdat die site beter aansluit bij de behoefte van de gebruiker.

En DAT is waar het om draait. De missie van Google is mensen de beste informatie geven die ze zoeken. Dus hoe relevanter jouw site is en daardoor goed scoort bij de gebruiker, hoe groter de kans dat je site goed gewaardeerd wordt door Google. Uiteraard hebben ze nog een heleboel andere manieren om dit te beoordelen, maar dat gaat iets te ver voor dit artikel.

Persoonlijke zoekresultaten voor iedereen

Daarnaast krijgt dus ook niet iedereen dezelfde zoekresultaten te zien. Je resultaten zijn bijvoorbeeld ook afhankelijk van je locatie (IP adres), zo krijg je bijvoorbeeld de Google Places vermeldingen uit de regio bovenaan te zien.

Als je ingelogd bent, kun je ook de relevante sites die je eerder bezocht, gedeeld, geliked of geplussed hebt eerder in je resultaten terugzien, mits je de persoonlijke zoekgeschiedenis aan hebt staan. Of zelfs wat je vrienden op social media gedeeld hebben.

Straks zoeken we afspraken en andere persoonlijke informatie ook op via Google

En het gaat nog verder: Google is ook aan het experimenteren met het toevoegen van persoonlijke data aan je resultaten. Zo kun je straks bijvoorbeeld antwoord krijgen op de vraag hoe laat je vliegtuig ook alweer gaat of welke afspraak je in je agenda hebt staan door deze vraag in Google in te typen.

Schaduwzijde?

Hoewel persoonlijke zoekresultaten aan de ene kant natuurlijk voordelen hebben: je krijgt als het goed is steeds relevantere resultaten te zien, heeft deze ontwikkeling ook een schaduwzijde. Want wat als je niet meer alle treffers op bepaalde woorden ziet, maar alleen de treffers die reeds gekleurd zijn door jouw mening en voorkeuren? Kun je jouw mening dan nog wel herzien? Of blijf je dan ‘in cirkeltjes denken’?

Daarnaast is het moeilijker te meten of je zoekmachine optimalisatie campagnes succes hebben. Ik ben daarom meer voorstander van het bredere principe van website optimalisatie in het algemeen. Het succes kun je daarna uiteraard afmeten aan het aantal leads en/of verkopen via de site.

Op welke plek sta ik écht in de zoekresultaten?

100% zeker zul je dat waarschijnlijk nooit meer weten. Je kunt wel zoeken via een incognitovenster, maar dan wordt alsnog je locatie meegenomen omdat je IP adres bij Google bekend is. Wil je meer weten over je positie in Google? Maak dan gebruik van Google Analytics in combinatie met Webmasterhulpprogramma’s.

Hier kun je de gemiddelde positie van je site in de zoekresultaten terugvinden. En je kunt gelijk zien hoeveel mensen erop doorklikken (de CTR = Click Trough Rate), ook wel handig om te weten. Wie weet kun je nog iets verbeteren aan je titel of meta-description, zodat meer mensen doorklikken op jouw vermelding.

Conclusie:

Op je eigen pc op de 1e positie staan betekent niet automatisch dat je overal op nummer 1 staat. De zoekresultaten die je te zien krijgt kunnen bij iedereen anders zijn doordat ze gepersonaliseerd worden. De gewone zoekresultaten worden daarbij steeds meer vervangen door lokale en/of rijke vermeldingen. Als je lokaal actief bent, wordt je Google Plus bedrijfspagina dus steeds belangrijker.

Handig of toch een beetje eng?

Heb je naar aanleiding van dit artikel eens in een anoniem venster gegoogled op je product of dienst om te checken of je positie wel zo is als je dacht?

En wat vind je ervan dat Google al voor je invult wat jij waarschijnlijk wilt zien? Handig? Of juist een beetje beangstigend? Ben erg benieuwd wat je van deze ontwikkelingen vindt!