Is het slim om backlinks te kopen?
Deze vraag krijg ik eigenlijk wekelijks, is het nu verstandig om backlinks voor je website te kopen of juist niet? Ik kan daar heel kort antwoord op geven door “NEE” te schrijven maar dan zou dit blogbericht wat kort zijn en veel content is juist wel weer goed voor je website. Daarom ook maar even een onderbouwing en een korte uitleg over wat backlinks zijn en hoe je daar mee om moet gaan… 😉
Backlinks: Wat & Waarom?
Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou. Deze dragen bij aan de populariteit/reputatie van je website en zodoende helpen ze je dus om te stijgen in de zoekresultaten. Toen Google ooit begon moesten zij voor de zoekmachine kunnen bepalen welke websites het populairst waren. Deze websites moet je als zoekmachine hoger plaatsen dan anderen want gebruikers zoeken naar de meest waardevolle website (klinkt logisch).
Oprichter Larry Page riep toen de zogenaamde “PageRank” in het leven waarmee websites een score konden krijgen (van 1 tot 10). Deze score werd (in eerste instantie) met name bepaald door het aantal backlinks van een website want zo dacht Google: hoe meer backlinks een website ontvangt, des te populairder die site wel moet zijn… Natuurlijk zijn kwantitatieve graadmeters gemakkelijk te misbruiken en dus ging Google al vrij snel over op een combinatie van kwantiteit en kwaliteit. Niet alleen het aantal backlinks telde meer, ook de kwaliteit van de links ging meetellen…
De kwaliteit van een backlink…
Een kwalitatieve backlink is een link van een website welke:
- Relevant is aan jouw website (onderwerp)
- Zelf een goede reputatie bij Google heeft
- Een correcte anchortekst bevat
- Een correcte title attribute bevat
Daarbij kijkt Google nog ietsje verder, namelijk naar zaken zoals:
- Linkt die andere website alleen naar jou (+1) of link jij ook terug? (+0,5)
- Hoe sterk is de reputatie van de url waarop je backlink staat
- Staat de linkende website op een andere server dan die van jou?
Dit wetende zul je al zien dat backlinks vergaren niet zomaar even iets is wat je tussendoor doet, je moet wel weten waar je mee bezig bent…
De waarde van backlinks op dit moment
Backlinks worden steeds minder belangrijk, zeker in de afgelopen 2 jaar hebben we kunnen zien dat andere SEO factoren veel zwaarder zijn gaan wegen dan de backlinks. Denk dan aan zaken zoals:
- Regelmatige goede, unieke content
- Interactie (blog e.d.)
- Rijke content (tekst, audio, video, plaatjes)
- Invloeden uit Social Media (tweets, likes, shares).
Invloeden uit Social Media, ook een soort backlinks?
Ik noem net in het rijtje de impact van social media op SEO. Google gaat dit steeds belangrijker vinden, ze hebben ook niet echt een andere keuze als zij naar het succes van Facebook kijken. Invloeden van social media zoals Tweets, Likes en Shares zijn natuurlijk ook backlinks maar wel een iets andere soort dan de backlinks van andere websites. Google telt ze echter wel degelijk mee en hecht er ook veel waarde aan, ze kijken dan alleen wel naar wat extra factoren:
- Hoe regelmatig krijg je links vanuit Twitter/Facebook?
- Welke tekst bevat de Tweet met de backlink (geassocieerde tekst)
- Hoeveel verschillende profielen vermelden jouw website?
- Wat is de waarde van het profiel dat naar je website linkt
- Hoeveel mensen spreken er op Twitter/Facebook over je site
Backlinks kopen, wel of niet doen?
Even terug naar de kern: Moet je nu wel of geen backlinks kopen? Mijn mening is een dikke vette NEE!
De diensten waarbij je backlinks kunt kopen leveren jou nooit kwalitatieve backlinks op. Veelal koop je een pakket van 1.000 of meer backlinks van allerlei linkfarms of artikelensites die volledig uit duplicate content bestaan. Deze links doen je website meer schade toe dan dat het je oplevert. Ik heb in de loop der jaren al veel ondernemers gesproken die backlinks hebben gekocht, toen stegen zij meteen in Google (dus blij) maar zagen hun website na korte tijd weer zakken of soms zelfs helemaal uit Google verdwijnen…
Als je ooit door een bedrijf gebeld wordt met het verhaal dat ze jouw website binnen een week boven in Google kunnen krijgen of dat je heel voordelig een berg backlinks kan kopen, trap er dan niet in, allemaal rommel en vaak zelfs oplichterij. Een uitzondering is wanneer jij iemand betaalt om backlinks voor je site te maken, in feite koop je dan ook backlinks. Dit kan natuurlijk goed gaan wanneer degene die er mee bezig is verstand van zaken heeft. Je loopt echter altijd een risico dat je kwalitatief slechte links krijgt en die schaden je website.
Hoe dan wel?
Veel mensen vragen mij naar mijn backlink strategie, eerlijk gezegd heb ik er geen. Ik krijg een hoop backlinks maar ik maak daar zelf geen uren voor. Ik focus mij volledig op het publiceren van waardevolle content, daar wordt de website waardevol van en dus willen mensen er naartoe linken. Misschien klinkt dat wat slap maar dat is hoe mijn backlink strategie werkt. Vrijwel alle websites die naar mij linken hebben dat uit vrije wil gedaan.
Vrijwel alle websites die naar mij linken hebben dat uit vrije wil gedaan. Natuurlijk kun je best af en toe een regenachtige zondagmiddag uittrekken om backlinks te vergaren. Je gaat dan simpelweg op Google zoeken naar relevante websites (websites die in jouw markt zitten) en hen benaderen voor het plaatsen van een backlink of nog beter: een gastblog. Veel websites staan open voor externe, waardevolle content.
Wat ik persoonlijk veel doe is dit:
Ik zorg voor veel links binnen mijn eigen website, ik heb er echt een spinnenweb van gemaakt. Telkens als ik een interne link plaats versterk ik daarmee de achterliggende pagina. Wanneer ik constateer dat ik op bepaalde zoekwoorden traffic krijg (zie ik in Google Analytics) zorg ik ervoor dat ik vaker naar dat artikel toe link. Zodoende gaat dat artikel stijgen qua reputatie en komt het hoger in de resultaten. Zo heb ik al verschillende woorden van de 2e pagina in Google naar de eerste plek gebracht (zie ook mijn artikel over het zoekwoorden verlanglijstje). Interne links kun je ook zien als backlinks maar dan van je eigen site, ze zijn misschien wat minder krachtig maar ze dragen in het collectief heel erg bij aan mooie SEO resultaten!