Hoe zet je AI in bij je SEO?
Vroeger associeerden we Artificial intelligence (AI) met science fiction en robots. Het voelde een beetje abstract en buitenaards. Maar tien jaar verder is AI here to stay en maakt het ons leven makkelijker en prettiger. Anno 2020 is AI een van de belangrijkste trends in technologie en heeft iedereen het er over. Als Online Marketing bureau is AI een belangrijke trend om te omarmen.
3 manieren om met AI de beste content te creëren
Als je overtuigd bent van het nut van AI bij het creëren van killer content en het versterken van je SEO dan wil je natuurlijk weten hoe je dat kunt toepassen. Daarom zetten we hier een aantal praktische tips op een rijtje hoe je AI kunt inzetten bij je content marketing strategie.
1. Vindt de content die het beste scoort
Hiervoor kun je 2 tools gebruiken die je heel veel analyse werk uit handen nemen; Buzzsumo en AHREFS.
Met beide tools kun je, net op een iets andere manier, analyseren welke content het beste scoort. Met de beste content ideeën creëer je de beste vindbaarheid doordat deze de beste user signals genereren de meeste links aantrekken. Die content trekt weer het meeste verkeer naar je website.
Maar hoe kom je er nou achter welke content het meeste links en shares krijgt?
Dat doen AI powered tools zoals Buzzsumo en AHREFS voor je.
In beide tools kun je een onderwerp of zoekterm intypen en vervolgens filteren op social shares, likes, ontvangen links of general engagement. In Buzzsumo ziet dat er ongeveer als volgt uit;
Maar hoe ziet content die zo goed gelezen wordt of zoveel links aantrekt er dan uit?
2. Creëer de blauwdruk voor de ideale content
Hoe maak je zelf content die net zo goed scoort op gebied van social engagement en links?
Dit zijn nou exact de vragen die je met een tool als AHREFS kunt beantwoorden. Met AHREFS kun je filteren op content die het goed doet op basis van de volgende criteria;
En door de content die het beste presteert te analyseren kun je een blauwdruk maken van een artikel dat het minstens zo goed doet. En als je nog een klein stapje verder zet dan zal Google zien dat jouw content de beste is die er te vinden is.
Misschien vraag je je nu af of dat geen plagiaat of duplicate content oplevert, als je die blogposts gaat kopiëren. Maar dat is ook niet de bedoeling. Wat wel de bedoeling is dat je het volgende kunt analyseren;
- Welke subthema’s of onderwerpen scoren het beste.
- Welke vragen en onderwerpen worden er beantwoord in de content.
- Hoe lang zijn de artikelen die het hoogste ranken.
Op die manier kun je aan de hand van deze criteria je eigen content ontwikkelen. Deze AI gedreven tool moeten jou inspireren niet aanzetten tot kopiëren.
3. Produceer de perfecte content
Een tool als Frase kan je helpen met een outline voor de content die het beste werkt op gebied van social engagement en links.
Als je met Buzzsumo of AHREFS hebt geanalyseerd welke onderwerpen of vragen in jouw vakgebied het beste scoren dan open je Frase en tik je dat onderwerp of zoekwoord in.
Vervolgens gaat Frase zelf op zoek naar de content die het hoogste scoort in de rankings en zet alle belangrijke aspecten en content bij elkaar die ze in die pagina’s en artikelen tegenkomen. Zo heb jij de perfecte basis voor een artikel dat minstens zo goed zal gaan scoren.
Je kunt je eindeloos laten inspireren door relevante onderwerpen, statistieken, quotes, samenvattingen, veelgestelde vragen, etc.
In de tool ziet dat er zo uit;
Hopelijk hebben we je met dit artikel goed op weg geholpen om niet alleen meer content te produceren, maar vooral content die je wat oplevert, meer social engagement, meer links, meer bezoekers naar je site en meer omzet.