Wat zijn de meest gemaakte fouten bij influencer marketing?
Influencer marketing is booming. Steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken de voordelen en mogelijkheden van influencers. Maar zoals altijd het geval is op nieuw terrein, kom je al snel de eerste valkuilen tegen.
In deze blog zet ik de 7 meest gemaakte fouten bij influencer marketing op een rij. Dan hoef jij ze niet meer te maken!
1. Een slechte voorbereiding
Nu influencer marketing keihard groeit, is het logisch dat je de boot niet wilt missen. Je zet het liefst meteen de eerste stappen. Toch is het een slecht idee om zomaar mailtjes en DM’s naar influencers te sturen.
Je moet weten wat je doelen zijn, welk publiek je wil bereiken en welke influencers de juiste raakvlakken hebben.
Een goede voorbereiding is onmisbaar. Je moet weten wat je doelen zijn, welk publiek je wilt bereiken en welke influencers de juiste raakvlakken hebben. Zo haal je het maximale uit je influencer marketing campagne. Weet je bijvoorbeeld al of je authoritative, aspirational of peer influencers wilt inzetten?
De oplossing: stel duidelijke doelen en doe grondig onderzoek naar de (soort) influencers waarmee je wilt samenwerken vóórdat je aan influencer marketing begint.
2. Alleen op ‘vanity metrics’ letten
Oké, je moet dus goed beslagen ten ijs komen. Maar hoe bepaal je met welke influencers je samenwerkt? Kijk je naar het aantal volgers? Likes? Reacties? Dat klinkt misschien logisch, maar op zichzelf zeggen deze cijfers niet zoveel. Daarom noemen we ze ‘vanity metrics’.
Je moet deze cijfers altijd in de context zien. Kijk naar het hele plaatje: in welke branche zit de influencer? Wat zijn de interesses van zijn of haar volgers? En misschien wel het belangrijkst: is er een goede match tussen jou en de influencer?
De oplossing: kijk niet alleen naar de cijfertjes, maar focus op wat echt belangrijk is: de match tussen jou, de influencers en de volgers.
3. Influencers te weinig creatieve ruimte geven
Bij de meeste marketingvormen heb jij de touwtjes in handen. Bij influencer marketing ligt dat anders. Influencers hebben een eigen stijl en tone of voice, en vaak zitten ze vol goede contentideeën. Als je ze te weinig creatieve ruimte geeft, zullen hun volgers direct doorhebben dat de promotie van jouw product niet authentiek is.
Zij volgen de influencers voor de persoonlijke en unieke twist aan hun content. En is dat ook niet de reden waarom jij met hen wil samenwerken? Laat de creativiteit dus gerust aan de influencer over.
De oplossing: relax een beetje; geef influencers de creatieve ruimte die ze nodig hebben. En alsjeblieft, stuur ze geen voorgeschreven tekst om te posten…
4. Een slechte briefing geven
Waar sommige bedrijven influencers te weinig creatieve ruimte geven, zijn er ook bedrijven die juist te veel ruimte geven. Ze komen aan met slordige of ondoordachte briefings. Soms is er niet eens een briefing!
Dan weet je als influencer natuurlijk helemaal niet waar je aan toe bent. Soms snappen influencers niet eens precies wat ze aan het promoten zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat een influencer daardoor de mist in gaat.
De oplossing: zorg voor een duidelijke briefing voor elke influencer waar je mee samenwerkt.
5. Eenmalige samenwerkingen met influencers
Influencer marketing werkt het beste als je een authentieke band opbouwt met de influencers in je netwerk. Je wilt dat de influencers door hun volgers geassocieerd worden met jouw merk of product. De influencer wordt dan bijna een ambassadeur. Dat gebeurt niet na één keer samenwerken.
Influencer marketing werkt het beste als je een authentieke band opbouwt met de influencers in je netwerk.
Toch zijn er nog veel bedrijven die maar één keer samenwerken met een influencer. Die fout ga jij niet maken, toch? Opbouwen die band!
De oplossing: ga een duurzame relatie aan met de influencers in je netwerk. Zo zie je het meeste effect.
6. Je maar op één kanaal focussen
Influencers vind je alleen op Instagram, toch? Nope! Op bijna elk kanaal zijn influencers te vinden. De meeste influencers zijn op meerdere kanalen actief, net zoals jouw doelgroep.
Naast Instagram heb je YouTube, Facebook, LinkedIn, TikTok, Clubhouse, Snapchat, Twitch en nog veel meer. Het zou dan ook een grote fout zijn om je maar op één kanaal te focussen. Dit is alleen effectief als je een heel specifiek niche probeert te bereiken.
De oplossing: onderzoek welke kanalen jouw doelgroep gebruikt en probeer ze via zoveel mogelijk van die kanalen te bereiken.
7. Je niet aan de influencer marketing-regels houden
Het gebeurt nog te vaak: merken of influencers die zich niet aan de regels houden. Soms gaat dat expres, maar nog veel vaker worden de regels per ongeluk overtreden. Dat is niet eens zo verrassend, want de regels en wetten verschillen per land en platform en doelgroep.
Advertenties gericht op kinderen, berichten over medicijnen zonder de bijwerkingen te noemen en misleidende promoties komen nog vaak voor. Soms breken onoplettende bedrijven de wet letterlijk. Dat kan een flinke tegenvaller voor jouw influencermarketing campagne betekenen, om het zacht uit te drukken. Niet doen dus!
De oplossing: zorg dat je op de hoogte blijft van de regels rondom influencer marketing en houd je eraan.