interne zoekmachine

Voorsprong op concurrentie met interne zoekopdrachten analyse

07 februari 2022

Wij gebruiken het internet veelvuldig door zoekopdrachten in te geven en te browsen door deze zoekresultaten. Dit gebeurde een paar jaar geleden alleen via zoekmachines. Tegenwoordig hebben steeds meer websites een interne zoekfunctie. Zo kunnen wij op een website ook eenvoudig de informatie vinden waar we zo dringend naar opzoek zijn.

Weet waar jouw bezoeker naar zoekt

Over het algemeen geven Google Analytics data geen antwoord op de vraag: “Wat willen bezoekers op jouw website zien?”.

Standaard kan je een rapport generen die de toppagina’s laat zien waarop bezoekers binnenkomen. Je kan zelfs achterhalen via welke zoekopdrachten zij op deze pagina geland zijn. Maar was dit ook echt de pagina waar zij naar op zoek waren? Je kunt andere aannames maken op basis van andere statistieken (bouncerate bijvoorbeeld), maar dit blijft giswerk.

Door bij te houden wat en hoe er op jouw website gezocht wordt, krijg je waardevolle informatie. Via de zoekfunctie vertellen zij precies waar ze naar op zoek zijn en welke zoektermen hierbij gebruikt worden. Een kijkje in het gedachtenproces van jouw bezoekers levert vaak zeer interessante en commercieel bruikbare informatie op.

Verfijning van zoekwoorden, betere SEO

De kans is aanwezig dat je een zoekwoorden analyse hebt gedaan (niet? Het is de moeite waard!). De resultaten van dit onderzoek staan dan aan de basis van jouw contentstrategie. Vaak wordt bij zo’n onderzoek uitgegaan van aannames en tooling. Dit geeft een redelijk beeld van het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Door het analyseren van de interne zoekopdrachten krijg je echt inzicht in het zoekgedrag van jouw bezoekers. Deze informatie kan en moet je gebruiken om de initiële zoekwoorden analyse te verfijnen en jouw pagina’s nog beter te optimaleren.

Google Analytics

Vanuit welke pagina’s wordt het meeste gezocht

Er wordt vaak vanuit gegaan dat de homepage de eerste indruk is die je bij de bezoeker achterlaat. Deze gedachte moet je snel loslaten. De zoekmachines dicteren waar bezoekers jouw website binnenkomen. In principe is elke pagina een potentiële homepage en elke pagina laat dus ook een eerste indruk achter. In Google Analytics is een rapport beschikbaar die helpt antwoord te geven op de vraag: wat is de eerste indruk en voldoet deze aan de verwachting?

Google Analytics

Deze informatie geeft een eerste inzicht welke pagina’s niet voldoen aan de verwachting. Bekijk deze pagina’s, kijk waar de bezoeker naar opzoek was en maak een verbeterplan om de prestatie van de pagina te verbeteren.

Nieuwe ideeën, onderwerpen, producten of diensten

Om een beter inzicht te krijgen in web analytics data moet je deze gegevens segmenteren. Dit is voor een interne zoekopdrachten analyse niet anders. Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar het zoekgedrag van bezoekers die jou al kennen. Deze hebben de website al bekeken en mogelijk al acties ondernomen. Zij hebben een bepaald verwachtingspatroon en hun zoekopdrachten kunnen inzichten geven in nieuwe kansen.

Theoretisch voorbeeld

Je hebt een webshop die gespecialiseerd is in computer hardware. Na analyse van de interne zoekopdrachten zie je dat bekende bezoekers vaak zoeken naar HDMI kabels. Na de teleurstelling dat jij geen HDMI kabels aanbiedt, verlaten zij de webshop en gaan mogelijk bij de concurrent kijken.

Jouw productportfolio uitbreiden met HDMI kabels zou een logische stap zijn, gebaseerd op informatie van jouw bezoekers.

Google Analytics zoekopdrachten op site instellen

Het zal inmiddels wel duidelijk zijn dat een analyse van interne zoekopdrachten waardevolle inzichten kan geven waarmee je onderbouwde acties kunt ondernemen. Deze data is standaard niet beschikbaar in Google Analytics. Dit is een configuratie item dat op dataweergave niveau is in te stellen. Ga naar het beheer gedeelte -> dataweergave -> instellingen weergeven -> Instellingen voor zoekopdrachten op site.

Google Analytics

Na het activeren van deze optie krijg je de mogelijkheid om de queryparameter in te stellen. Dit is de parameter in de URL die door jouw website gebruikt wordt om een zoekopdracht uit te voeren. Door een zoekopdracht op jouw website uit te voeren kun je de queryparameter achterhalen.

  • “www.voorbeeld.nl/?q= voorbeeld+ zoekterm” -> q

Zodra je de queryparameter hebt ingevuld zijn alle ingevulde zoekopdrachten binnen je eigen website terug te vinden in Google Analytics.

Analyseren van gegevens

Een website of webshop succesvol maken hangt voor een belangrijk deel af van analyseren en vervolgens toepassen van gegevens. Met een analyse van de interne zoekopdrachten ontvang je waardevolle informatie waarmee je de gebruikerservaring eenvoudig kunt verbeteren.

Ik zal de komende maanden meerdere invalshoeken behandelen die je in Google Analytics kunt toepassen om waardevolle informatie van jouw bezoekers te krijgen. Heb je vragen of wil je hulp met het succesvol toepassen van Google Analytics dan help ik je graag verder.