Hoe koppel je Google Analytics account aan Google AdWords?
Goede vindbaarheid in zoekmachines kan tot mooie bezoekersaantallen op je website leiden. Maar als je niet tevreden bent over deze aantallen of je hebt een speciale actie die je extra wilt promoten dan kan adverteren in zoekmachines (lees: Google) een goede uitkomst zijn. Je kunt natuurlijk een campagne starten, je zoekwoorden en budget aangeven en hopen op het beste, maar je kunt ook leren van data en aan de hand daarvan beslissingen maken die het meeste aantal clicks opleveren tegen het laagste bedrag! Een van de methoden om dit te doen is door je Google Analytics account te koppelen aan Google AdWords. Dit doe je door de volgende stappen uit te voeren:
- Login bij je Analytics account
- Ga naar het tabblad 'Beheerder' bovenaan de pagina
- Selecteer in de eerste kolom het account dat je wilt koppelen
- Selecteer in de middelste kolom de property die je wilt koppelen
- Klik vervolgens in de middelste kolom op 'AdWords koppelen' of op 'Adwords-links' als je al een account gekoppeld hebt
- Doorloop de stappen die er nu volgen, je kunt voor nu alles aangevinkt laten tenzij je specifieke rapporten wilt uitzonderen
- Klik op 'Accounts koppelen'
Proficiat! Je Google analytics account is nu gekoppeld aan je Google AdWords account. Maar waarom doen we dit eigenlijk?
Welke voordelen heeft een koppeling tussen Google analytics en Google AdWords?
Zoals je weet kun je door middel van gebruikersdata je website of shop sturen. Zo werkt het ook met je AdWords campagnes. Simpelweg vragen aan je klanten met welk zoekwoord ze jou gevonden hebben kan natuurlijk ook, maar of dit nu de meest betrouwbare en schaalbare methode is om aan data te komen is een tweede. Veel ondernemers weten dat data van groot belang is om goede keuzes te maken. Google maakt het mogelijk om veel data te ontsluiten uit Analytics en AdWords. Door de twee te koppelen ontstaat er zeer veel waardevolle data. Je moet natuurlijk wel de juiste vragen kunnen stellen om iets met die data te kunnen doen.
Haal het meeste uit je Google Analytics en AdWords koppeling
Stel je voor: Je hebt een tiental zoekwoorden opgenomen in je AdWords campagne en je wilt weten welke zoekwoorden nu de meeste omzet opleveren. Je kunt bekijken hoeveel verkeer een zoekwoord heeft opgeleverd. Zo kunnen dure zoekwoorden je veel verkeer bezorgen waardoor de hogere prijs per klik (cpc) te verantwoorden is. Dankzij de koppeling kun je echter veel meer inzichten krijgen. Door de koppeling tussen Analytics en AdWords kun je de doelen en transacties die je ingesteld hebt in Analytics importeren in AdWords. Zo kan een duur zoekwoord misschien wel verkeer opleveren maar niet de gewenste conversie. Uit je analyse kan blijken dat goedkopere zoekwoorden veel minder bezoekers trekken maar wel een hogere conversie hebben dan de zoekwoorden die veel bezoekers trekken. Zo kunnen lagere bezoekersaantallen toch voor lucratieve business zorgen. De boodschap is dan ook: Experimenteer! Google biedt veel krachtige software waar slimme ondernemers voordeel mee kunnen behalen. Maar het is belangrijk dat je weet wat je wilt weten. Zijn de zoekwoorden die je gebruikt wel effectief? Leiden ze tot verkeer én tot conversie? Hoe hoog is de gemiddelde aanschafwaarde van de bezoekers die binnenkomen op bepaalde zoekwoorden? Zijn er bezoekers die herhaalde aankopen doen die via een bepaald zoekwoord binnen zijn gekomen? Dit zijn het type vragen die je moet beantwoorden als je het meeste uit je Google Analytics en Adwords koppeling wilt halen.