Google AdSense aan Analytics koppelen voor meer omzet

Door een koppeling te leggen tussen Analytics en Adsense kun je meer verdienen met de advertenties op je website. Het koppelingsproces is eenvoudig, het echte werk zit ‘m echter in het analyseren van de data. Laten we bij het begin beginnen. Het koppelen:

  1. Login op je Google Analytics account
  2. Ga naar het tabblad 'Beheerder' bovenaan de pagina
  3. Selecteer in de eerste kolom het account dat je wilt koppelen
  4. Selecteer in de middelste kolom de property die je wilt koppelen
  5. Klik vervolgens in de middelste kolom onder 'Productkoppelingen' op 'AdSense koppeling'
  6. Klik op 'Nieuwe AdSense koppeling'
  7. Selecteer je gewenste dataweergave voor Analytics
  8. Klik op 'Koppeling inschakelen' en 'Gereed'

Proficiat! Je Google Analytics account is nu gekoppeld aan je Google AdSense account.

Waarom zou je Analytics en Adsense koppelen?

Optimalisaties

De adverteerders op je website vinden het belangrijk dat er op hun advertenties geklikt worden. Jij vindt dit ook belangrijk want daar haal je je omzet vandaan. Door de koppeling tussen Analytics en Adsense kun je de content van je website optimaliseren voor je gebruikers en adverteerders. Door de aangepaste rapporten kun je ontdekken uit welke bronnen, locaties, pagina’s etc. de bezoekers komen die het meeste opbrengen voor je adverteerders en dus voor jou. Door in te spelen op de behoefte van de belangrijkste groepen kun je er voor zorgen dat er meer publiek komt met dezelfde interesses en dat de bezoekfrequentie verhoogd wordt.

Meer optimaliseren

Uiteraard gaat het niet alleen om de omzet maar wil je de bezoekers van je site ook meerwaarde bieden. Door de koppeling met Analytics kun je zien waar je bezoekers de meeste tijd doorbrengen en op welke pagina ze je site verlaten. Door daar rekening mee te houden met het plaatsen van je advertenties kun je de beleving voor de bezoeker verbeteren terwijl je ook het rendement van je website verhoogt. Waardeloze content haal je weg of vervang je voor andere waardevolle content.

Meer data voor nog betere optimalisaties!

In je Google Analytics account krijg je nu (afhankelijk van de dataweergaves die je al dan niet hebt uitgevinkt) extra informatie te zien. Bij rapportages onder Gedrag, Doelgroep en Acquisitie zijn er additionele rapporten toegevoegd waarin specifieke data staat die uit AdSense komt. Zo krijg je meer inzicht in verdiensten en advertentie weergaves gebaseerd op het aantal bezoeken van het publiek, de beste referrals en je ziet de verdienste per pagina zonder URL Channels in te hoeven richten. Met AdSense statistieken krijg je toegang tot aangepaste rapporten in Analytics waardoor de mogelijkheden om nieuwe inzichten te verkrijgen in de data nog uitgebreider zijn.

Wees nieuwsgierig!

Nieuwsgierigheid is je beste vriend als je aan de slag gaat met Analytics. De hoeveelheid informatie die je kunt vergaren uit de standaard rapporten van Analytics is al indrukwekkend en deze kunnen je een eind op weg helpen om je website te verbeteren. Maar de echte winst zit ‘m in de aangepaste rapporten. Door verder te gaan dan de standaard rapporten en dus echt specifieke vragen te stellen kun je verregaande inzichten verkrijgen in je doelgroep en je aanbod afstemmen op hun wensen. Pas dan ontdek je het potentieel van je publiek.