Alles over Google Analytics 4
Google Analytics 4, de nieuwe versie van Google Analytics is vanaf nu beschikbaar. De nieuwe versie verschijnt in de vorm van een nieuw property type. Analytics 4 biedt uitgebreide voorspellingen, een diepere integratie met Google Ads, metingen verspreid over verschillende apparaten en preciezere controle over data.
Google Analytics 4 is een uitbreiding en rebranding van de App + Web property die vorig jaar werd gelanceerd. Het is de eerste grote stap om het platform verder te laten groeien dan het bestaande Universal Analytics.
Nieuwe inzichten en voorspellingen op basis van AI
Inzichten op basis van machine learning maken al een tijdje deel uit van Analytics. De nieuwe inzichten en voorspellingen in Analytics 4 brengen echter een hele hoop nieuwe opties met zich mee. Ze geven onder andere inzicht in data-trends zoals een piek in de vraag naar een van de producten die je verkoopt.
De technologie kan ook worden gebruikt om resultaten te voorspellen, zoals het aantal afhakende klanten of hoeveel omzet je kan verwachten van een bepaald klantsegment. Door deze inzichten kun je anticiperen op welke acties consumenten in de toekomst gaan nemen en je aandacht richten op de segmenten die de meeste waarde opleveren.
Betere doelgroep-integratie met Google Ads
Met Google Analytics 4 wordt het mogelijk om doelgroepen te bouwen en onderhouden op basis van bezoekers op de website en in de app. Als een gebruiker is toegevoegd aan een lijst, doordat hij een bepaalde actie nam op de website en van de lijst wordt gehaald omdat hij een aankoop doet via de app, wordt de lijst automatisch geüpdatet. De gebruiker wordt van de lijst gehaald, zodat hij geen retargeting advertenties meer te zien krijgt.
Als aanvulling hierop laat Google Analytics 4 data zien van YouTube views die plaatsvinden via zowel de website als de app.
Customer lifecycle rapporten
Een van de grootste verschillen tussen Analytics 4 en Universal Analytics , is de manier waarop rapporten zijn georganiseerd.
“We hebben alle rapporten in de App + Web bèta gereorganiseerd en een aantal toevoegingen gedaan. Nu is alles georganiseerd omtrent de customer lifecycle”- Russel Ketchum, Group Product Manager van Google Analytics.
De rapporten zijn ontwikkeld om gebruikers te helpen in te zoomen op specifieke onderdelen van de customer journey. Onder ‘Acquisitie’ kun je bijvoorbeeld zien welke kanalen nieuwe klanten opleveren. Met de ‘Betrokkenheid’ en ‘Behoud’ rapporten kun je vervolgens zien welke acties deze klanten nemen en of ze na de conversie nog blijven rondhangen.
De nieuwe Analytics-ervaring gebruikers een completer overzicht van de interactie die klanten met je hebben over verschillende apparaten en kanalen. Gebruikers kunnen hun eigen ID toevoegen of Google Signals gebruiken om dubbele gebruikers over verschillende apparaten te verwijderen voor het instellen van hun advertentie doelgroep.
Event tracking zonder code
Door uitgebreide codevrije functies, wordt het makkelijker om on-site en in-app acties bij te houden. Het is niet langer nodig om code toe te voegen of event tracking in te stellen in Google Tag Manager om acties zoals scrollen of het afspelen van een video te meten. Met Universal Analytics, zijn er voor het bijhouden van acties extra processen nodig. Dit zorgt voor vertraging, waardoor de gegevens pas een dag later beschikbaar zijn.
Preciezere controle over gebruikersdata
Analytics 4 voegt opties toe om adverteerders te helpen zich te houden aan de AVG. Zo komt de update met Consent mode, wat is ontwikkeld voor sites die toestemming van gebruikers nodig hebben om analytics data te verzamelen. De nieuwe instelling biedt aparte consent opt-ins voor analyse en advertenties.
“Zonder dit niveau van precisie in de vorige versie van Google Analytics zagen we dat klanten simpelweg bepaalde gebruikers uitsloten van hun analytics. Hierdoor leverde Analytics weinig waarde op voor onze klanten”, zo verklaart Ketchum.
Een andere verbetering die Analytics 4 biedt zit in de mogelijkheden voor het verwijderen van data. Hierdoor kunnen bedrijven voldoen aan verzoeken van gebruikers die willen dat hun data wordt gewist, zonder dat ze onnodig veel data verwijderen. De functie biedt ook een voorvertoning, zodat bedrijven de data die ze gaan verwijderen nog een keer extra moeten bevestigen en ze niet per ongeluk de verkeerde data weggooien.
Analytics in een toekomst zonder cookies
Met het einde van cookies in zicht, verwacht Google dat data beperkt beschikbaar wordt. Machine learning kan helpen om gaten in de beschikbare data op te vullen.
“Het wordt de norm dat we een gemengde set aan data hebben. We hebben data over acties, maar geen specifieke gebruiker die eraan gekoppeld is. We krijgen over het algemeen te maken met gaten in data en dat geldt voor alle aanbieders van analysetools”, zegt Ketchum.
“We hebben er nu nog geen specifieke aankondigingen over, maar in het komende jaar gaan we machine learning modellen gebruiken om verschillende vormen van analyses in Google Analytics te ondersteunen”, voegt Ketchum toe.
Waarom is dit belangrijk?
De nieuwe Google Analytics 4 property biedt een completer beeld van de customer lifecycle over verschillende kanalen. Dankzij verschillende voorspellende functies, krijg je meer informatie over hoe je kunt inspelen op deze inzichten.
Wanneer je een nieuwe property instelt, wordt Google Analytics 4 de standaard optie. De vorige versie, Universal Analytics blijft beschikbaar, maar Google raadt website eigenaren om beide properties op te zetten en ze naast elkaar te laten werken.
Analytics-functies zijn vanaf nu gericht op Google Analytics 4, dus het is aan te raden deze property op te zetten.
Bron: Search Engine Land