Facebook Ad Library: Facebook deelt waardevolle marketinginformatie
Sinds maart 2019 kun je via de Facebook Ad Library een deel van het advertentieprogramma inzien. De bibliotheek bevat gegevens over elke actieve en niet-actieve advertentie over maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek. Facebook gaat hiermee de strijd aan tegen ongeoorloofde inmenging tijdens politieke campagnes. Je hoeft geen lid te zijn om inzicht te krijgen in de Ad Library.
Open je de Facebook bibliotheek, dan kun je zoeken op naam, onderwerp en organisatie. Vervolgens krijg je een overzicht van pagina’s en kun je per pagina gedetailleerde informatie bekijken.
Je krijgt onder andere de volgende gegevens in te zien:
- De actieve advertenties die aan een Facebookpagina vastzitten.
- Diverse statistieken, zoals budget, rendement en targeting.
- De locatie van de paginabeheerder(s).
- Eventuele naamsveranderingen van de pagina.
- De datum van de oprichting van de pagina.
- Eventuele informatie over samenvoeging met andere pagina’s.
Deze informatie van Facebook is voor de online marketeer natuurlijk ontzettend waardevol! Het geeft je meer inzicht in de advertentiecampagnes van je concullega’s.
Inzicht in politieke advertenties
Bij de politieke pagina’s zie je nog meer in de Facebook Ad Library, dan bij de niet-politieke pagina’s, zoals:
- Eerder gepubliceerde advertenties.
- Niet-gepubliceerde advertenties.
- Het aantal vertoningen van de advertentie.
- De aangevinkte locaties.
- Advertentiecampagnes per land (opvraagbaar, indien dit relevant is).
- Inzichten in de doelgroep, zoals leeftijd en geslacht.
Deze informatie zegt ontzettend veel over de online campagnestrategie van politieke organisaties. Hier leer je als online marketeer ook ontzettend veel van. De kennis die je opdoet zet je weer in voor je eigen marketingstrategie.
De diepte in met Facebookpagina’s
Naast de informatie in de Ads Library, kun je vanaf dit jaar op elke Facebookpagina de diepte in. Via de button ‘info’ of ‘paginatransparantie’ (ligt aan de versie van Facebook) zie je altijd de aanmaakdatum van de pagina en of de naam is gewijzigd. Nóg interessanter is het dat je de actieve advertenties van alle Facebookpagina’s (dus niet alleen de politieke pagina’s) kunt bekijken. Zoek maar eens de pagina van een belangrijke influencer of van je collega-marketingbureau op.
Je ziet precies zien hoe en waar zij hun advertenties inzetten. Die waardevolle informatie gebruik je weer voor je eigen campagnes. Monitor de advertenties, analyseer ze en gebruik de inzichten voor je eigen Ads. Het motto: ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’, geldt ook op het gebied van online advertenties!
Het is ook mogelijk om de verzamelde informatie in te zetten voor een tegengeluid. Gebruik bijvoorbeeld andere kanalen of focus je op een andere boodschap. Voor de vormgeving kijk je naar de vooraanstaande marketingbureaus en de goed scorende influencers op Facebook. Analyseer ze, leer van ze en gebruik het voor je eigen Ads!
Advertenties op jouw tijdlijn
Ook bij advertenties die je ‘toevallig’ voorbij ziet komen op je tijdlijn, kun je meer inzichten krijgen. Klik op de tool ‘Why am I seeing this ad’ (via de puntjes … rechtsboven de advertentie) en er komt een pop-up tevoorschijn met de zin: ‘Je ziet deze advertentie omdat je informatie overeenkomt met de advertentieverzoeken van ‘Facebook Pagina’.
Daarnaast krijg je informatie te zien over de targeting, zoals ‘mensen die Nederlands spreken, 18 jaar en ouder en woonachtig in de buurt van Amsterdam’. Ook laat Facebook zien of de adverteerder een telefoon- of mailinglijst gebruikte waar jouw e-mailadres in voorkomt. Plaatste een marketingbureau de advertentie? Dan zie je ook de naam van dat bureau.
Gebruik Facebook Library Ads
De Facebook Library Ads geeft de online marketeer dus veel waardevolle informatie. Je houdt er niet alleen je concurrentie beter mee in de gaten houden, je leert ook van vooraanstaande bureaus, grote merken en belangrijke influencers. Gebruik het dus slim! Aan de andere kant betekent deze verandering in Facebook dat ook jouw informatie nu dus voor iedereen inzichtelijk is. Dit laatste heeft vast geen grote gevolgen, maar wees je hier wel bewust van.
Voor politieke organisaties heeft deze transparantie wellicht wél grote gevolgen. Het is nu zichtbaar welke campagnes zij inzetten, welke campagnes zij eerder gebruikten en op welke doelgroep zij zich richten. Facebook bewaart deze informatie maar liefst 7 jaar(!) en al die informatie geeft politieke organisaties een waardevol kijkje in de keuken van de concurrent. Ik ben benieuwd welke campagnestrategieën hieruit voortvloeien.
Dit is voor iedere online marketeer een interessant punt om te volgen!