Hoe werkt Retargeting?
Hoe werkt Retargeting?
Misschien herken je het wel: je hebt op verschillende sites hotels met elkaar vergeleken, opent vervolgens een nieuwe website (Facebook bijvoorbeeld) en ineens zie je in je rechterooghoek een advertentie voor een hotel waar je net nog naar zat te kijken – en niet hebt geboekt – al dan niet met een interessante actie.
Hoe kan dat? Dat kan door middel van retargeting, ook wel behavioral targeting of interest based targeting genoemd. Retargeting (letterlijk: opnieuw gericht op) is een manier om bezoekers die je website hebben bezocht opnieuw te bereiken. Dit kan via beeld- of tekstadvertenties en gebeurt altijd op websites van derden.
Het idee achter retargeting is het verhogen van de conversie: door je bezoekers nogmaals te confronteren met een product waar ze net misschien nog een beetje over twijfelden trek je ze wellicht alsnog over de streep en kopen ze je product toch. Hoe werkt dit? De interesses van je bezoekers worden, aan de hand van hun IP-adres en surfgedrag op verschillende websites, geïnventariseerd.
Deze informatie wordt opgeslagen in een cookie, waar andere websites (indien daar advertentieruimte aanwezig is) vervolgens gebruik van kunnen maken om een voor de (potentiële) klant interessante advertentie te tonen. Deze manier van targeting is mogelijk dankzij een koppeling tussen de website van de adverteerder en de website of het advertentienetwerk dat de advertenties plaatst en laat zien.
Voordelen van Retargeting
- Klanten komen sneller op je website terug, waardoor je gemiddeld genomen een hogere conversie kunt realiseren;
- Je advertenties zijn herkenbaar, waardoor mensen er makkelijker op klikken;
- Je krijgt een goed inzicht in het (surf)gedrag van je doelgroep.
Nadelen van Retargeting:
- De kosten per klik zijn vaak hoger dan bij gewone advertenties;
- De advertenties kunnen als irritant worden ervaren, waardoor je (potentiële) klanten kwijt kunt raken;
- Mensen verwijderen met regelmaat cookies, waarna retargeting niet meer mogelijk is.