arrow_drop_up arrow_drop_down
USP (Unique Selling Point)

USP (Unique Selling Point)

Een USP; Unique Selling Point (in het Nederlands: een uniek verkoopargument) is een eigenschap waarmee jouw product zich onderscheidt van vergelijkbare producten. Er wordt ook wel gesproken van een unique selling proposition, een unique value proposition (UVP) of een unique buying reason (UBR).

Onderscheid je van de concurrent

Het is een theorie, ontstaan in de jaren ’40, waarmee men de patronen in succesvolle reclamecampagnes wilde werklaren. Het idee was dat dergelijke campagnes unieke voorstellen deden aan potentiële klanten, waardoor de klanten overtuigd werden om van product of merk te wisselen. De USP duidt op de unieke en onderscheidende kenmerken van een dienst of product. Denk hierbij aan kwaliteit, functionaliteit en/of prijs, maar ook aan opgedane ervaring van de aanbieder kan ingezet worden als USP. Alles wat het product of de dienst maar onderscheidt van de concurrentie!

Unique Selling Points zijn onmisbaar voor een beetje ondernemer om in kaart te brengen want zonder concrete USP's kun je eigenlijk geen heldere marketingboodschap formuleren. Ook voor een effectieve website zijn unique selling points en heldere doelen tegenwoordig onmisbaar want we leven in een tijd van informatie- en prikkelovervloed wat (helaas) met zich meebrengt dat onze aandachtsspanne op hoge snelheid achteruit holt...

Pas op voor te algemene unique selling points

Veel voorkomende USP's zijn meestal terug te vinden in hele algemene zaken zoals een goede prijs- / kwaliteitverhouding, een goede service leveren, afspraken nakomen, goed bereikbaar zijn enzovoorts. Dat zijn echter zelden "unieke" eigenschappen die je concurrent niet biedt.

Het is zaak om de focus te leggen op datgene wat jou als aanbieding nu echt uniek maakt. Bijvoorbeeld de laagste prijs, de snelste levertijd, de hoogste ervaringsdeskundigheid, persoonlijke begeleiding bij het gebruikt van de dienst, producteigenschappen die niet bij de concurrent aanwezig zijn enzovoorts. Daarvoor is het belangrijk dat je eerst tijd steekt in een goed marketingplan.

Specialisme als USP

Relevantie is de bakermat van zoekmachine optimalisatie en het aantrekken van gerichte bezoekers, maar het vormt ook de eerste stap in conversie optimalisatie en zeker in het kiezen van je belangrijkste USP.

Iemand die specifiek in Google heeft gezocht naar ‘roze Nike hardloopschoenen voor dames’ zal haar wekend bediend worden wanneer zij bij een webshop belandt met de headline: ‘Wij zijn de nummer 1 specialist in roze hardloopschoenen van Nike voor vrouwen.’ Er is dan 1-op-1 herkenning. Wanneer zij bij een webshop belandt met de titel ‘Welkom bij de schoenengigant, voor alle vormen en maten’ dan zal zij minder herkenning en relevantie voelen. Het aanbod sluit dan minder goed aan op haar specifieke vraag.

USP's op je homepage

Voor een optimale conversie is het aangeraden om je belangrijkste USP's op je homepage te vermelden. Dat kan zo simpel zijn als een ondertitel zoals ‘Het grootste online marketing platform van Nederland’ zoals wij gebruiken. Dit geeft meteen een unique selling point (USP). Zo’n zinnetje kun je zien als een stukje framing om de autoriteit van de website te vergroten.
USP op de homepage van de IMU

Onder de header zie je dat we enkele extra unique selling points hebben geplaatst in de vorm van kengetallen zoals het aantal jaren ervaring met online marketing, hoeveel volgers we hebben en hoeveel blogs je op deze website kunt vinden.

Hier zie je nog een extra voorbeeld van een oude versie van de homepage van Loorbach Financiële Diensten waar de verschillende diensten centraal stonden en een nieuwe versie van de homepage waarop de USP's centraal staan. Naast de kengetallen zie je ook andere USP's zoals specialist in automatisering en de specifieke onderliggende onderdelen daarvan zoals online administratie, het kunnen fotograferen van bonnetjes en de automatische koppelingen voor webshops.

Unique selling points op Loorbach FD

Enkele kengetallen over de expertise, ervaringsdeskundigheid en succesratio van je dienstverlening kunnen bijdragen aan je autoriteit, maar kunnen je lezer ook bevestigen dat hij op de juiste plek is beland: bij een specialist voor het oplossen zijn probleem.

Ook een aantal overzichtelijke unique selling points of speerpunten van je aanbod kunnen dit effect geven. Je bezoeker ziet dan in één oogopslag wat je te bieden hebt en met name wat de sterkste eigenschappen en voordelen van je aanbod zijn.

USP's in verschillende vormen

Een unique selling point kan bijvoorbeeld in je tagline zitten, in de pricing van je product of in de specifieke vorm van dienstverlening. Onderstaand zie je 2 voorbeelden van onze software producten waar we unique selling points verwerkt hebben in de titel, in de opsomming met groene vinkjes (bulletpoints), in de kengetallen en in de daar onderstaande speerpunten van de betreffende software. Deze speerpunten geven de bezoeker kort en visueel weer waar de software voor bedoeld is, maar geven ook meteen onze unique selling points.

USP's op product websites

Kies je USP's zorgvuldig


Veel ondernemers kiezen ervoor om een zo breed mogelijke doelgroep te bedienen. In principe is iedereen die op je website komt een potentiële klant. Dan wil je niet iemand mislopen, omdat je iets op je website zet waardoor diegene zich niet aangesproken voelt. Toch?

Daarom houden we onze webteksten graag zo algemeen mogelijk. Wanneer je een ondernemer vraagt wie zijn doelgroep is, dan krijg je vaak het antwoord: ‘Het is eigenlijk voor iedereen wel geschikt!’. ‘Iedereen’ is geen handige doelgroep. Jeff Bezos (eigenaar van Amazon) is hier de uitzondering die de regel bevestigt, maar ook hij begon ooit met uitsluitend boekverkoop voordat Amazon uitgroeide tot ‘the everything store’.

Hierbij speelt FOMO een grote rol. We hebben vaak een grotere angst om een mogelijke klant te verliezen (verliesaversie), dan dat we de kans vergroten om de ideale klant te winnen. Maar als je tegen iedereen praat, praat je meestal tegen niemand.

Consumenten zijn meestal niet op zoek naar het gemiddelde in de vorm van allrounders, maar naar specifieke hulp van een specialist voor hun probleem of behoefte. Je moet kiezen om gekozen te worden: wanneer jij niet voor een doelgroep kiest, dan zal er ook geen doelgroep voor jou kiezen. Voor wie ben jij er en misschien nog wel belangrijker: voor wie ben jij er niet?