Gebruik zoekmachine vriendelijke url's

Zoekmachine vriendelijke url's gebruiken

Een SEO-vriendelijke url (zoekmachine vriendelijke url) is kort, duidelijk en leesbaar en bevat belangrijke keywords waar je in Google op gevonden wilt worden.

Tegenwoordig zijn er (gelukkig) niet zoveel websites meer op het internet die deze techniek niet hanteren omdat veel website bouwers en CMS'en dit tegenwoordig standaard al goed doen.

Voorbeeld van een zoekmachine vriendelijke URL

Als je kijkt naar de url van deze pagina dan zie je dit staan: //imu.nl/internet-marketing/zoekmachine-optimalisatie/gebruik-zoekmachine-vriendelijke-urls/Je ziet dat de titel van het artikel is opgenomen in de url, zodoende kan Google deze ook lezen en er meer waarde aan hechten.

Verkeerde voorbeeld

Een voorbeeld van een niet zoekmachine vriendelijke url is bijvoorbeeld dit: //imu.nl/page=3_63.html

De reden dat deze niet geschikt is voor de zoekmachines is dat er uit deze url voor een mens en/of zoekmachine niet is op te maken waar de pagina over gaat. Probeer altijd de titel van je pagina in je url te gebruiken, daarmee voorzie je Google van de juiste informatie en zodoende kan Google je pagina ook op de juiste manier indexeren.

Zoekmachine vriendelijke URL in Wordpress

Url bewerken in Wordpress

Ook wanneer je jouw title tag voor Google anders hebt gemaakt dan de titel (H1) van je blogbericht moet je even opletten want veel systemen maken een url van de H1 en niet van de title tag. Je mist dan de, door jou zorgvuldig geschreven titel voor Google in je url.

Een SEO-vriendelijke url voldoet aan deze regels:

  • Gebruik koppeltekens (het minteken) en geen underscore (‘_’) om woorden van elkaar te onderscheiden en de leesbaarheid te vergroten. Zo maak je liever www.waarom-koppeltekens-in-url.nl in plaats van waaromkoppeltekensinurl.nl. 
  • Eén webpagina mag slechts één URL hebben. Zo vermijd je dubbele (duplicate) content. Gebruik dus vaste URL-s en geen dynamische.
  • Hou de URL kort maar omschrijvend. Zo schrijf je bedrijf.nl/over-ons, in plaats van www.bedrijf.nl/wat-u-altijd-wilde-weten-over-ons-en-ons-bedrijf
  • Laat jouw sitemap zien op jouw website. Zo bied je jouw gebruiker en Google een snel overzicht heeft van je website.
  • De rel=”canonical” in jouw HTML dient overeen te komen met de echte URL van de pagina.
  • Gebruik URL-parameters in Google Webmaster Tools (indien van toepassing).
  • Maak een duidelijke sitestructuur, zonder al te veel ingewikkelde kruisverbanden waardoor niet alleen jouw gebruikers, maar ook de zoekmachines verdwalen en vastlopen op jouw website.
  • Zet netjes de juiste document extensies (.php, .html, .pdf) op het einde van iedere URL (behalve van je home pagina).
Een laatste waarschuwing. Als jouw pagina eenmaal een domeinnaam heeft en een URL, zorg er dan voor dat die niet te vaak meer verandert. Zoekmachines houden de oude domeinnaam nog weleens lang vast. Klanten die er gebruik van maken, komen dan op een niet bestaande pagina uit en krijgen een 404-error.

Zet dus een 301 redirect op jouw oude pagina-url en verwijs naar jouw nieuwe pagina. Hierdoor bewaar je ook nog alle opgebouwde reputatie (ook wel linkjuice genoemd) van jouw oude pagina en hevel je die over naar jouw nieuwe pagina.