Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Psychologische Prijzen

Winkels, zowel fysieke als online, hanteren vaak psychologische prijzen. Dit zijn prijzen die voelen als een goede deal, waardoor de klant makkelijker tot de aankoop overgaat. Een aantal manieren om psychologische prijzen in te zetten:

 Charm pricing

Charm pricing is een strategie die inspeelt op het gevoel van de klant bij een bepaald getal. Zo voelt 4,99 goedkoper dan 5,00 omdat die 99 cent ervoor zorgt dat er geen 5 euro staat – hoewel het verschil natuurlijk miniem is. Daarnaast zijn mensen negens in een prijs in de loop der jaren gaan associëren met een goede deal.

Zo is uit onderzoek gebleken dat wanneer een jurk werd aangeboden voor €34, €39 en €44, mensen massaal kozen voor de optie van €39. De €34 voelde namelijk als goedkoop (en daarmee gelijk kwalitatief eens stuk minder goed) en de €44 was simpelweg te duur in verhouding met de €39.

Let op! Deze prijsstrategie werkt alleen bij prijzen die wel een beetje “goedkoop” mogen overkomen. Wil je daarentegen luxe of premium kwaliteit uitstralen? Rond dan je bedragen nooit af.

Prijsrelativiteitstechniek

De prijsrelativiteitstechniek houdt in dat twee producten van verschillende groottes, kwaliteit of hoeveelheid worden aangeboden voor een prijs die nauwelijks verschilt. De duurste optie voelt daardoor als aantrekkelijk, omdat je er relatief veel product voor krijgt. Andersom werkt het ook: bied twee opties die nauwelijks verschillen in kwaliteit of hoeveelheid, maar wel flink in prijs. Het dure product zorgt ervoor dat het goedkope product aantrekkelijker is.

Flash sales

Flash sales zijn tijdelijke uitverkopen waardoor de klant een soort urgentie voelt om te gaan kopen. Het product is immers maar voor beperkte tijd tegen een goedkopere prijs beschikbaar, daarna betaal je weer de volle mep.

Tweede gratis

Klanten houden van gratis producten. Het is dan ook voor online retailers heel interessant om bijvoorbeeld geen verzendkosten in rekening te brengen, omdat dit de drempel naar het aankopen verlaagt. Ook is ‘tweede (of derde) product gratis’ of ‘voor de helft’ altijd een goede manier om klanten te lokken. Ze gaan onbewust meer uitgeven, om zo dat gratis product te kunnen veiligstellen.

Anchored pricing

Anchored pricing geeft standaard producten meer waarde in de ogen van de klant. Door een “premium” alternatief met ingewikkelde en dure extra’s te bieden, wordt de “standaard” versie – en met name de prijs ervan – als goeie deal gezien.