Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Linkruil

Als er sprake is van een linkruil, wordt daarmee meestal bedoeld dat het twee bedrijven onderling afspreken om naar elkaar te linken. Dat kan heel logisch en nuttig zijn. Bijvoorbeeld bij een gast blog: De schrijver meldt op zijn eigen website ‘lees mijn blog op nieuwsding.nl’ en op de nieuwssite staat vermeld voor welk bedrijf de schrijver werkt. Logisch, toch?

Inmiddels zijn er, uiteraard, ook hiervoor onlinediensten ontstaan die websites met elkaar in contact brengen die hun SEO een boost willen geven. Daar kun je andere bedrijven vinden en, mits er een inhoudelijke overeenkomst is, links onderling uitruilen. Zo kun je zelf werken aan jouw linkbuilding. Je kunt ook een bedrijf betalen om dit voor jou te doen, meestal als onderdeel van een totaalpakket om jouw SEO te boosten.

Het wordt schimmiger wanneer er betaald wordt voor de linkruil. Zeker wanneer er geen enkele inhoudelijke link te leggen is. Dan worden de links alleen geruild om de SEO kunstmatig een boost te geven. De links worden niet eens zichtbaar gemaakt voor de gebruikers, want daarvoor hebben ze geen toegevoegde waarde. De links worden ergens verstopt op de website. Ze bestaand alleen in de techniek, niet in de interface.

Verstoppen vinden de zoekalgoritmes meestal geen goed idee. Dit valt onder black hat SEO. Dus wanneer dit geconstateerd wordt, dan zal jouw website daarvoor strafpunten krijgen.

Hier wat extra uitleg over linkruil: