Facebook EdgeRank

Facebook EdgeRank

EdgeRank is het algoritme van Facebook wat gebruikt wordt om de ranking van verschillende fanpages te bepalen en in welke mate berichten van die fanpages getoond worden (o.a. bij fans) in de timeline. Hoe hoger de EdgeRank van je pagina, des te meer mensen / fans jouw berichten zullen zien.

Hoe werkt de EdgeRank?

De Edgerank werd voorheen met name gebaseerd op de mate van engagement met je fans. Later kwamen daar ook factoren zoals affiniteit, tijdstip en het soort content bij. Facebook geeft de precieze factoren niet vrij.

Het toverwoord bij het krijgen van meer bereik op Facebook is "Edgerank". Edge is het woord dat Facebook gebruikt voor elke toevoeging / interactie. De Edgerank is een algoritme van Facebook welke bepaalt hoe relevant content voor jou als gebruiker is om te zien.

Immers, wanneer jij Facebook opent en je timeline ziet dan kan daar onmogelijk alles wat je vrienden en de pagina's die je volgt hebben gedeeld tegelijk getoond worden. Daar moet een rangorde in zijn. Daar komt de Edgerank in beeld.

3 factoren die meespelen in Edgerank:

  • Timing - welk tijdstip is jouw doelgroep het meest actief?
  • Affiniteit - in welke mate zijn je fans "engaged" met jouw pagina?
  • Gewicht- plaats je foto, video, tekst of een linkje?
    • (Actualiteit - Is je content nog actueel of oud nieuws?)

Enkele tips om je Edgerank te verhogen:

  • Plaats niet alleen maar linkjes naar je website, houd het aanbod divers
  • Plaats relevante nieuwsitems (actualiteit) die mensen willen delen
  • Ga de dialoog aan met je fans, stel vragen, creëer interactie
  • Plaats lijstjes, infographics en meer "snackable content"
  • Geef je fans een podium om zichzelf te presenteren
  • Zorg dat je een entertainmentfactor hebt in je posts
  • Plaats ook eens een linkje naar andermans content
  • Maak je inhoud persoonlijk en opvallend
  • Plaats je berichten op tijdstippen dat jouw doelgroep actief is
  • Maak dankbaar gebruik van video en plaatjes

Facebook video krijgt voordeel?

In de video heb ik het over het voordeel in gratis (organisch) bereik op je Facebook Fanpage dat je krijgt wanneer je een plaatje of een video direct op Facebook plaatst. Het belonen van video's doet Facebook mede vanwege de strijd tegen YouTube.

Gratis bereik op Facebook wordt moeilijker...

Bereik je veel minder fans dan je hebt op je Fanpage? Merk je dat je steeds sneller moet gaan betalen om je eigen fans te bereiken? Dan ben je niet de enige. De updates van het Facebook algoritme volgen elkaar steeds sneller op en bij elke update gaat je gratis (organisch) bereik omlaag. Je ziet zelfs een negatief verband tussen de hoogte van de prijs van een aandeel Facebook t.o.v. de mate van gratis bereik.

Geen energie meer in Facebook steken?

Nee, zeker niet want Facebook kan je momenteel nog een enorm bereik geven en ook adverteren op Facebook is zeker aantrekkelijk voor meer opt-ins / klanten. Het is echter wel essentieel dat je niet Facebook als je business ziet maar als "verlengstuk op je business". Blijf bouwen aan je eigen website (thuisbasis) en zie social media als manier om meer bezoekers te krijgen en meer SEOcial waarde te genereren.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down