arrow_drop_up arrow_drop_down
21 november 2018 

Hoe je je Facebookpagina persoonlijker maakt

Veel mensen starten met een Facebookpagina met de gedachte dat het een mooi platform is om je producten of diensten aan te bieden. En dat is het in principe natuurlijk ook, maar social media draait juist niet om het aanbieden van je producten/diensten. Het gaat om het sociaal zijn (vandaar ook social media). Om te laten zien wie JIJ bent als ondernemer, of wie JULLIE zijn als bedrijf. Het gaat juist om het persoonlijke aspect. Om de behind the scenes kennismaking, om het kennismaken met een ondernemer of bedrijf als persoon/personen.

Ik denk dat de meeste leden van de WebAcademy.nl Club mij wel volgen op Facebook en ik denk dat jullie regelmatig het een en ander van mij voorbij zien komen. Laten we mijn eigen Facebookpagina gebruiken als voorbeeld en laten we het vergelijken met hoe het niet zou moeten;

  • Ik post behind the scenes foto's, ik deel gratis tips en content, ik ben vaak in beeld door middel van video's, ik geef gratis online workshops, ik laat voorbeelden zien uit mijn portfolio en zo nu dan ook komt er ook een foto voorbij uit mijn privé-leven (in de praktijk gaat dat meestal om een vakantiefoto).

Vergelijk dat met:

  • Ik post berichten met alleen een link naar mijn website, berichten waarin ik aanbiedingen doe, berichten waarin ik uitbundig vertel hoe geweldig mijn producten/diensten zijn.

Welke van de twee voorbeelden zou jou het meest aanspreken om te volgen? Het eerste voorbeeld, zeker? ;) Het is echt heel belangrijk dat je als persoon of als bedrijf goed vertegenwoordigt wordt op social media. Daarom geef ik jullie deze week een paar tips waarmee jij je social media persoonlijker kunt maken.

01. Gebruik niet je logo als profielfoto

De meest makkelijk en snelste manier om direct je Facebookpagina wat persoonlijker te maken, is het plaatsen van een eigen foto als profielfoto. Ja, in sommige gevallen is een logo beter, als je bijvoorbeeld een groot bedrijf runt met 1000 man personeel. Maar volgens mij zijn er in de WebAcademy.nl Club voornamelijk ZZP'ers en startende ondernemers, dus daar geldt dat niet voor ;) Goed gebruik maken van je eigen foto's op je social media EN website is sowieso belangrijk voor je branding.

Wat eventueel ook een optie zou kunnen zijn, is gebruikmaken van een foto waarin het logo ook staat. Zo zag ik laatst een foto van iemand die haar logo op haar jasje had laten bedrukken. Twee vliegen in 1 klap!

02. Plaats behind the scenes foto's

En nee, je hoeft geen spannend beroep te hebben om leuke behind the scenes foto's te kunnen maken. Sterker nog; hoe “normaler” hoe beter, want mensen kunnen zich dan makkelijker in je vinden. Ik merk zelf heel erg dat “nutteloze” foto's beter scoren op Facebook dan posts waarin ik bijvoorbeeld handige tips geef. Een foto waarin ik een kopje koffie vast houd, of een website laat zien op de achtergrond, die scoren gek genoeg het beste.

Afgezien daarvan is het voor mensen dan makkelijker om een beeld te krijgen van wie je bent en wat je doet. Als je op mijn website kijkt, zie je alleen maar professionele foto's. In werkelijkheid zit ik de hele dag achter een computer, maar dat zie je niet op de website. Maar op Facebook WEL. Dat is het echte “persoonlijke”, je krijgt meer (en betere) informatie via social media kanalen.

03. Verwerk karakter in je posts

Wat mij vaak opvalt is dat mensen hun berichten heel zakelijk schrijven. Zonder emoties, zonder gevoel en zonder karakter. Dat de teksten op je website vrij zakelijk zijn, dat kan op zich nog. Maar op social media is het juist belangrijk dat je laat zien wie je bent. Als je iets plaatst, zorg er dan voor dat je mening, missie of visie daar in terugkomt. Een simpele manier om je berichten minder zakelijk te maken, is door je mening erin te verwerken. Niks is persoonlijker dan je eigen mening.

04. Deel soms ook de minder leuke dingen

Niet alles in het leven is altijd even leuk, dat is een feit. Door af en toe ook iets te plaatsen over dingen die minder leuk zijn, zullen mensen je eerder zien als mens. Het is namelijk erg menselijk om fouten te maken of om minder leuke dagen te hebben. Ik vind het vooral heel verrassend hoe en hoeveel mensen er reageren als ik iets plaats wat minder leuk is. Ik ben net een paar weken erg ziek geweest en dat had ik ook geplaatst. Daar kreeg ik behoorlijk wat lieve reacties op. Door menselijker te zijn, maken mensen sneller een soort “connectie” met je.

Wat doe jij om je social media persoonlijker te maken?

Goed, ik heb mijn tips gedeeld… ;) Maar nu ben ik wel erg benieuwd wat jullie kijk is hier op en natuurlijk ben ik ook erg benieuwd hoe jullie ervoor zorgen dat social media kanalen persoonlijker zijn. Plaats je een reactie in de comments?

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Paula Terpstra
Door

Paula Terpstra

op 26 November 2019

Ik had meegedaan aan een wedstrijd en de uitslag zou bekend gemaakt worden tijdens een feestelijke bijeenkomst in de dierentuin. Helaas niet in de prijzen gevallen, maar het leverde me wel veel likes op op Facebook.

Reactie plaatsen