Gastbloggen: goed voor je business of zonde van je tijd?
15 april 2021 
7 min. leestijd

Gastbloggen: goed voor je business of zonde van je tijd?

Gastbloggen voor een andere website kan een geweldige manier zijn om je eigen business een boost te geven. Wanneer is het als ondernemer interessant om op een andere website een gastblog te plaatsen? Levert alle tijd die je erin steekt wel iets op? Of zijn er slimmere manieren?


De laatste keer dat we zelf een gastblog schreven voor een andere website is inmiddels heel wat jaartjes geleden. Tonny heeft twee keer een gastblog geschreven voor Frankwatching. En één keer voor Blogtrommel. Verder niet zoveel.

Toen Tonny in 2010 met de IMU begon, schreef hij elke ochtend een blog. Het voelde als iets wat hij ‘moest’ doen. Het eerste wat hij deed als hij opstond was een blog schrijven. Daarna begon de rest van de werkdag.

Destijds voelde Tonny zich af en toe best gestresst als hij ‘s ochtends niet wist waar hij over moest schrijven. Maar het was voor hem geen optie om geen blog te schrijven. Hij weet niet meer precies waarom. Hij heeft altijd veel energie in zijn blog gestoken om te bouwen aan SEO.

Wanneer is gastbloggen interessant?

“Wanneer is het interessant om zelf als gastblogger op te treden bij anderen? Enkel als het platform groot is en autoriteit heeft in de niche?”

Deze vraag kregen we van Maxine Stevens. Ze geeft aan zelf een van de autoriteiten in haar markt te zijn en veel websites benaderen haar om gratis voor hen te bloggen. Is dat wel interessant als de andere partij kleiner is? Of is het zonde van de tijd?

Zelf hebben we nooit zoveel gedaan met gastbloggen voor andere websites. Maar het kan wél heel interessant voor je zijn. Vooral als je zelf nog niet zoveel bereik hebt, kan het heel nuttig zijn om ergens anders te bloggen waar dat bereik wel is. Dat deed Tonny bijvoorbeeld voor Frankwatching.

Omdat Frankwatching een bekende site is, was het goed voor Tonny om zijn naam daar te laten zien. Het leverde hem nieuwe volgers op, die hem daar ontdekten. Ook kreeg hij er een goede backlink door. Wat ook heel waardevol is. Zeker als je een nieuwe website hebt. Een ander voordeel is dat je in contact komt met de redactie. Zeker als je in hetzelfde vakgebied zit, is zo’n contact heel waardevol.

Ook als je al wat meer bereik hebt, is het interessant als je naam op meerdere plekken aanwezig is. Dat kun je onder andere doen door gastblogs te schrijven. Zelf doen we dat op andere manieren. We hebben op onze eigen website een sprekerspagina staan waar mensen ons kunnen inhuren als spreker. Maar we zijn ook te boeken via despreker.nl. Zo staan we ingeschreven bij meerdere sprekersbureaus.

Gastbloggen voor een partij die kleiner is, doen of niet?

Het is heel interessant om te gastbloggen voor een website die meer bereik heeft dan jij zelf hebt. Maar is het ook interessant om te gastbloggen voor een partij die wat kleiner is?

Het is waardevol als er meer over jou te vinden is dan alleen je eigen website. Dat kan via gastbloggen, maar ook op andere manieren.

Bijvoorbeeld via affiliates. Ook interviews geven kan heel goed werken. Je hoeft het niet altijd zelf te schrijven. Je kunt het ook aan iemand anders vertellen, die er een video van maakt of er zelfs iets over schrijft.

Iets anders wat je kunt doen, is de media opzoeken. Je geeft je content aan de media. In ruil daarvoor krijg je autoriteit en bereik. Ook dat zorgt voor meer geloofwaardigheid als mensen je gaan googelen. Je kunt daarvoor gebruik maken van persberichten. Die schrijf je zelf en vervolgens worden ze in de media rondgestuurd. Er zijn verschillende vormen die je kunt kiezen. Het ligt een beetje aan je doel.

Verschillende reden om te gastbloggen

Misschien wil je graag meer bereik hebben. Je weet dat jouw doelgroep al ergens is. Ze gaan alleen nog niet naar jou. Dan is het aan jou om je doelgroep op te zoeken. Om te zorgen dat jij aanwezig bent waar je doelgroep is. Misschien is dat een grote website waar je een stukje voor kunt gastbloggen. Maar misschien is er ook wel een andere samenwerking mogelijk.

Het voordeel aan bloggen, is dat het tijdloos is.

Het kan ook dat je aan je SEO aan het bouwen bent en hoger in Google wilt komen. Je hebt mooie content en alles klopt, maar je hebt nog geen backlinks. Je website autoriteit is nog heel laag. Gastbloggen kan een hele goede manier zijn om backlinks te krijgen. Vooral als je blogs schrijft voor websites in dezelfde niche. Zelfs als die links wat kleiner zijn dan jij, is dat niet slecht voor je SEO. Zolang je maar in dezelfde branche zit.

Een backlink van een kleine website in jouw branche die heel vergelijkbaar is met jouw website, is veel waardevoller dan een backlink van een linkfarm. Mensen denken dat ze duizenden links moeten hebben. Maar dat hoeft helemaal niet. Als je bij nul begint, is elke kwalitatieve link welkom.

Nog een reden om te gaan gastbloggen, is dat het een goede manier is om in contact te komen met andere mensen in jouw markt. De Nederlandse markt is heel klein.

Het is een klein wereldje. Het daarom goed dat je de spelers in jouw markt persoonlijk kent en daar een warme band mee hebt. Ook met je concurrenten. Dat betekent niet meteen dat je elkaar moet promoten. Maar het is heel belangrijk dat je goed met elkaar overweg kunt.

Gastbloggen voor kleine websites kan een groot effect hebben

Stel, jij hebt een website met 10.000 bezoekers per maand. Een andere website heeft er maar 2000. De kans is dan best groot dat die 2000 mensen jou nog niet kennen. Daarom kan het je wel degelijk wat opleveren om gastblogs te schrijven voor kleinere websites.

Doe wel altijd onderzoek. Wij zijn regelmatig benaderd door bedrijven die ons als gastblogger wilden hebben. Ze deelden de meest fantastische statistieken. Maar achteraf bleken die cijfers niet te kloppen.

Zorg dat je, voordat je tijd investeert, altijd weet wat de Analytics statistieken zijn. Of hoeveel mensen er op de e-maillijst staan. Zo weet je zeker dat er een duidelijke vorm van exposure voor jou bij zit. Al gaat de mailing maar naar een paar honderd mensen, dan nog kom je bij een groep mensen onder de aandacht die jou daarvoor misschien nog niet kenden.

En zelfs als de mensen je al wel kennen, kan het nog steeds relevant zijn.

Als jij zelf verkondigt dat je fantastisch bent, geloven mensen dat niet zo snel. Maar als je een aanbeveling van iemand anders hebt, is dat wél heel waardevol.

En als er nog 10 andere mensen zijn die jouw content promoten, krijg je nog veel meer credibility. Als jij op meerdere relevante websites naar voren komt, weten mensen dat jij de beste bent in jouw markt.

Kies je voor bloggen of toch een andere vorm?

Moet iedereen nu massaal gaan gastbloggen? Dat ligt er een beetje aan hoeveel tijd je hebt. Wij blogden vroeger veel. Destijds was het voor ons heel logisch om de dag te beginnen met schrijven. In het eerste jaar van de IMU besteedde Tonny elke ochtend aan bloggen. Nu zit hij in een fase waarin hij het er niet meer voor over heeft om zoveel uren per dag te besteden aan het schrijven van een blog. En als hij dat al doet, dan is het voor zijn eigen website en niet voor die van iemand anders.

In plaats van gastbloggen, kiezen we tegenwoordig liever voor een ander medium. We laten ons bijvoorbeeld interviewen. Tegenwoordig is het heel makkelijk voor ons om geïnterviewd te worden. Maar als nog niemand je kent, is dat een stuk lastiger.

Is gastbloggen voor jou relevant? Daarvoor kun je eerst kijken naar hoeveel uren je te besteden hebt. Vervolgens kun je kijken welke vorm daarbij past. Is dat in de vorm van bloggen? Laat je je interviewen? Of kies je voor een andere vorm?

Hoe kun je gastbloggen als je weinig tijd hebt?

Gastbloggen is heel interessant. Maar als wij er nu tijd in zouden steken, moeten we daar wel heel selectief in zijn. Als we er nu iets mee zouden doen, is de kans groot dat we het schrijven van een blog zouden uitbesteden.

Misschien willen we wel een gastblog voor Frankwatching of Mediaweb. Dan gaan we dat blog zelf niet schrijven. Maar we vinden het wel belangrijk dat onze namen erbij komen. Daarom zouden we iemand inhuren naar wie we een spraakbericht of video sturen. Diegene maakt er dan een blog van die op die website komt.

De laatste keer dat Tonny gastblogger was, pakte hij het ook ongeveer zo aan. Iemand vroeg hem om mee te doen aan artikel over de visie van allerlei experts over online marketing in 2021. Tonny gaf aan dat hij wel wilde meedoen, maar had geen tijd om iets te schrijven. Die ander zei toen: “Anders schrijf ik wat ik denk dat jij gaat zeggen. Als je akkoord bent, zet ik jouw naam erbij”. Ook deze vorm kan heel interessant zijn, voor beide partijen. Het is misschien niet ideaal, maar het laat wel zien hoe je creatief kunt denken.

Het is dus wel degelijk de moeite waard om te gaan gastbloggen. Ook als de andere websites wat kleiner zijn dan jouw eigen website.

Zelfs als je niet zoveel tijd hebt om gastblogs te schrijven, zijn er verschillende opties. Het vraagt soms alleen wat creativiteit.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen