arrow_drop_up arrow_drop_down
1 november 2017 

De 3 grootste fouten bij het schrijven van webteksten

Het schrijven van goede webteksten blijkt in de praktijk helemaal niet zo makkelijk te zijn :) Heb je er moeite mee? Join the club, want je bent echt niet de enige haha. Het schrijven van teksten is een vak apart (vandaar ook dat er veel mensen zijn die er hun vak van hebben gemaakt haha). Maar ja, als je er geen budget voor hebt of als je het zelf gewoonweg erg leuk vind om  bezig te zijn met je website, dus is het natuurlijk wel fijn als je het GOED doet ;) In dit artikel vertel ik je over de 3 grootste fouten die mensen maken bij het schrijven van teksten voor websites.

01. Niet weten hoe zoekmachines werken.

De allergrootste fout die ik héél vaak voorbij zie komen, is dat mensen niet weten hoe zoekmachines werken (en hier dus niet op inspelen). Ik zie het zelfs heel vaak gebeuren bij professionele tekstschrijvers. Bij het schrijven van webteksten dien je eigenlijk met twee dingen rekening te houden;

  • Spreek ik hiermee de bezoekers aan?
  • Ga ik met deze tekst goed scoren in zoekmachines?

Natuurlijk is het zo dat het twee kanten op gaat… Je kunt misschien wel een retegoede tekst schrijven, maar als niemand op jouw website komt om het te lezen, dan heb je er natuurlijk niks aan. Maar andersom ook; je kunt teksten schrijven die héél veel bezoekers binnenhalen, maar als de teksten vervolgens de bezoekers niet aanspreekt, zijn ze ook zo weer weg. Niet zo heel handig, dus :) Maar wat ik dus heel veel zie is dat er wel rekening wordt gehouden met de bezoekers, maar niet met zoekmachines. Of nog erger; men schrijft alleen datgene wat zij zelf graag “even willen melden”, maar houd helemaal geen rekening met de bezoekers én niet met zoekmachines. Dat is natuurlijk dubbel fout ;)

Anyway… We hadden het dus over zoekmachines. Of waar ik het eigenlijk over wil hebben is SEO (zoekmachine optimalisatie in het Nederlands). Er zijn zoveel misverstanden over SEO, daar zou ik een boek over kunnen schrijven. In een later artikel zal ik er nog dieper op ingaan, maar voor nu houd ik het even kort :) Het belangrijkste deel van SEO is het zorgen voor goede content. En dan met name het zorgen voor goede teksten. Zoekmachines zijn eigenlijk min of meer robots; het zijn geen mensen. Het is dan ook belangrijk om te weten HOE zoekmachines naar websites kijken, het zijn immers geen mensen met ogen die naar een schermpje kijken. Ze zien ook geen kleur, geen fonts, etc. Ze zien (in grote lijnen) alleen de woorden, zinnen, etc. Althans, wat content betreft. Het is natuurljk veel gecompliceerder dan dat ;)

Wil je goede webteksten schrijven?

Verdiep je dan alsjeblieft ook in zoekmachines. In mijn online leeromgeving kun je een uitgebreide SEO cursus vinden. Mocht je dat niet willen; even goede vrienden natuurlijk, maar dan geldt de tip nog steeds: Verdiep je in zoekmachines als je goede teksten wilt gaan schrijven voor je website. (Hoewel ik je natuurlijk wel kan vertellen dat je in deze cursus alles leert over het schrijven van teksten voor zoekmachines haha).

02. Geen marketingstrategie toepassen bij je webteksten.

Ook dat zie ik véél te vaak voorbijkomen; teksten die zijn geschreven zónder dat er is nagedacht over een goede marketingstrategie. Veel mensen beginnen gewoon met schrijven en voila; een lap met tekst. Maar bereikt die tekst ook het resultaat dat je wilde boeken? Heb je überhaupt wel nagedacht over wat je wilt bereiken met de betreffende tekst? Waarschijnlijk niet :) Waarschijnlijk ben je allang blij dat je ein-de-lijk wát tekst hebt voor je website (we've all been there, schaam je vooral niet haha).

Hoe moet het dan wel? Om het heel kort samen te vatten; bedenk van te voren wat je wilt bereiken, hoe je dit wilt bereiken, welke woorden en/of zinnen je daarvoor kunt inzetten, etc. Alleen al het feit dat je erover nadenkt, brengt je al een stap dichter bij je doel. Alleen al door je er op te focussen zal je betere webteksten gaan schrijven.

En dat geldt natuurlijk niet alleen voor de “algemene” pagina's op je website… Ook je blogs. Juist je blogs. Vooral je blogs!!! Neem deze blog als een voorbeeld (haha);

Wat wilde ik bereiken met deze blog?

Ik wilde mensen informeren, ze kennis laten maken met mij én ik wil (als ik je aandacht dan toch al heb haha) mijn online producten promoten.

Hoe ga ik dat doen?

Ik heb er bewust voor gekozen om de blog te schrijven zoals ik zou spreken; informeel. Dat komt persoonlijker over (en “zien” mensen dus meer van mij). Bij al mijn blogs staat ook een foto van mij onderaan. Misschien dat ik nog wel een korte video opneem, zodat men mij ook kan ZIEN. En mijn producten promoten door relevante producten te tonen bij de tips die ik je geef.

Eigenlijk best sneaky, he? ;)

Dus wanneer jij webteksten gaat schrijven, stel jezelf dan van te voren de volgende vragen;

  • Wat wil je bereiken met deze tekst?
  • En hoe wil je dat gaan doen?

Zo kun je bijvoorbeeld de volgende dingen toepassen;

  • Mensen uitnodigen om contact op te nemen. Letterlijk. Nodig ze uit. “Ben je benieuwd wat dit of dat voor jou kan betekenen? Neem dan contact op zodat we samen de mogelijkheden kunnen doornemen.”
  • Relevante producten of diensten tonen (zoals in dit artikel).
  • Een (relevante!) weggever tonen waarvoor men zich kan inschrijven. “Wil je meer leren over dit of dat? Vraag dan het gratis eBook aan!”
  • Mensen uitnodigen om je Facebookpagina (of Twitter, LinkedIn, Instragram, etc.) te volgen.

De mogelijkheden zijn echt eindeloos :) En door er alleen al voor te gaan zitten, zul je betere webteksten schrijven én meer gericht zijn op conversie. Want ja, schrijven doen we natuurlijk met een reden; (nieuwe) klanten binnenhalen. Maar als je je er helemaal niet mee bezighoud, zal je eigenlijk rondrennen als een kip zonder kop; je schrijft wel, maar je hebt geen idee waar je wilt eindigen.

03. Niet de juiste tekstopmaak gebruiken.

Oh jeetje, ja deze fout zie ik toch echt het meest voorbijkomen; niet de juiste tekstopmaak gebruiken. Het gebruik van de JUISTE tekstopmaak is belangrijk vanwege twee redenen;

Wist je dat de meeste mensen een website pagina niet LEZEN, maar SCANNEN. Ze lezen niet woord voor woord wat je te vertellen hebt. Ze scannen; zie kijken naar kopteksten, naar vetgedrukte woorden, etc. En daarmee vormen ze een beeld van waar de pagina (of het artikel) over gaat. En mocht dat interessant zijn; dan pas gaan ze LEZEN. Grote kans dat jij eerst de drie kopteksten las toen je deze pagina opende :) En ook grote kans dat je NIET alle alinea's hebt gelezen.

Ook mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie scannen de tekst i.p.v. dat ze het lezen. Want ja, dan kom je sneller bij de juiste informatie terecht.

Dus wat moet je precies doen? Zorgen voor juiste tekstopmaak. Uuuhh maar wat bedoel je precies met “juist”?

Kort samengevat is dit wat ik bedoel;

  • Gebruik de koptekst functie voor kopteksten en gebruik NOOIT (en dan ook echt NOOIT) vetgedrukte tekst als koptekst. Dat is écht niet hetzelfde :) Zoekmachines zien dat ook niet als hetzelfde.
  • Gebruik vetgedrukte tekst voor belangrijke trefwoorden (en dus niet voor kopteksten haha).
  • Gebruik onderstreepte teksten alleen voor linkjes.
  • Ook belangrijk: gebruik voor linkjes de juiste tekst in het linkje. Kies niet voor “Klik hier!”, maar weergeef in de link wáár de pagina naar gaat linken. Neem als voorbeeld de linkjes in dit artikel.
  • Gebruik de functie voor opsomming en “maak” niet zelf een opsomming door streepjes te plaatsen voor zinnen.

En dat waren de 3 grootste fouten voor het schrijven van webteksten. Heb jij je aan één of meerdere van deze fouten schuldig gemaakt? Schaam je vooral niet haha ;) Dit zijn fouten die we allemaal maken, no worries. Maar gelukkig weet je nu waarom het verkeerd is én hoe je wel “goed” kunt doen.

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Kai
Door

Kai

op 5 November 2017

Hoi Sandra, Ik ben op zoek naar een Wp plugin voor 25.000 Unique coupon codes. Het gaat om een CSV bestand. Heb jij een aanrader wat voor een plugin ik kan gebruiken? Gr Kai

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 6 November 2017

Hey Kai, Ik kan je zo snel geen plugin daar voor aanraden, sorry :)

Reactie plaatsen