Focus voor ondernemers, is het getal 1 gevaarlijk?
18 augustus 2021 
9 min. leestijd

Focus voor ondernemers, is het getal 1 gevaarlijk?

‘Hoeveel focus moet een bedrijf hebben? Want: the most dangerous number in business is one.’

Deze vraag kregen we van Charlotte. We zeggen regelmatig dat je moet focussen op één ding, zodat je kunt groeien. Maar volgens deze quote kan het ook gevaarlijk zijn. Hoe zit dat?

Tonny houdt nooit zo van dit soort quotes. Als je hem op het juiste moment hoort, kan het je bevestigen in wat je al dacht. Of het brengt je aan het twijfelen, terwijl je juist met iets goeds bezig was. Zonder context betekent een dergelijke quote helemaal niets. 

De quote duidt erop dat het slecht zou zijn om één ding te doen. Maar hoezo is dat zo slecht?

Er is een internationale bestseller genaamd ‘The One Thing’. Mensen die het boek gelezen hebben zijn dolenthousiast over het feit dat ze veel meer zouden bereiken in het leven als ze op maar één ding zouden focussen en niet alles tegelijkertijd zouden doen. 

We snappen de context van de quote wel. Misschien heb je een business waarin slechts één iemand de inkomsten binnenhaalt. Of je hebt een softwarebedrijf waarin slechts één programmeur toegang heeft tot alle code. Dat kan gevaarlijk zijn. 

In het verleden noemden we dat de busfactor. Als diegene onder de bus komt, heb je een groot probleem. De busfactor is met name een probleem als je een wat groter bedrijf hebt en mensen afhankelijk zijn van jouw bedrijf. Misschien heb je klanten die afhankelijk zijn van jouw producten en dienstverlening of verdienen mensen hun salaris bij jou. Het is dan gevaarlijk als je ergens maar één iemand of één marketingmodel voor hebt. 

Toch is één niet ‘the most dangerous number’. Zeker als je begint is één het allerbeste getal dat je kunt hebben in je bedrijf. Het voorkomt dat je te veel dingen tegelijkertijd gaat doen. Dat je met tien ideeën aan de slag gaat in plaats van één. En dat je alle vormen van marketing een klein beetje doet. Als je heel veel dingen tegelijk doet, ben je overal gemiddeld in. Maar je bent nergens de beste. 

Van 100% focus naar meerdere bedrijven

Toen Tonny met de IMU begon, had hij slechts één product dat hij verkocht. Doordat hij daar 100% focus op had, kon hij hard groeien. Dat is ook het principe van ‘The One Thing’. Het boek laat zien hoeveel sneller je kunt groeien als je je focus legt op één ding. 


Tegenwoordig krijgen we regelmatig complimenten over het feit dat we zoveel bedrijven hebben. In de kern is het uitermate dom dat we onze aandacht over zoveel dingen verspreiden. Het is ook nooit onze ambitie geweest om veel bedrijven te hebben. Dat is gewoon zo ontstaan.


We begonnen met één software product. Later hadden we zelf een community software nodig. Daarom bouwden we Huddle. We hadden de software gebouwd en we hadden er al klanten voor. Het zou zonde zijn om dat niet bij elkaar te brengen. Zo ontstond het tweede bedrijf. Later herhaalden we dit nog eens met Plug & Pay. Daarom hebben we nu drie softwarebedrijven. 

Eigenlijk is het heel dom dat we al het programmeertalent dat we hebben over drie bedrijven verspreiden. En dat wij onze marketingfocus over meerdere bedrijven moeten verspreiden. Als we maar één van die drie hadden gehad was het veel groter geweest dan het nu is. 

Wat is dan wijsheid? Dat is het eeuwige dilemma. Nu kunnen we niets meer doen aan de manier waarop de verschillende bedrijven bij ons gegroeid zijn. We weten dat we met deze bedrijven het hele productportfolio hebben. 

Menig businesscoach zou tegen ons zeggen: doe twee van de bedrijven weg, zet al het programmeertalent op het bedrijf dat overblijft en heb daar volle focus op. Toch zien we dat alle bedrijven op hun eigen manier potentie hebben. Daarom blijven we doorgaan met alledrie de softwarebedrijven. 

Het grote probleem van het runnen van een business, is dat je je aandacht maar één keer kunt besteden. Gelukkig hoeven we de developers in onze softwarebedrijven niet rechtstreeks aan te sturen. We hebben partners die dat doen. Anders was het een onmogelijke opgave geworden. 

Waarom je geen plan B wilt hebben

Je hoort regelmatig dat ondernemers nog niet bij de KVK zijn geweest en nog geen eerste klant in Nederland hebben, maar meteen al bezig zijn met internationaal gaan. Of ze willen niet afhankelijk zijn van één marketingmethode of één product. 

Dit gebrek aan focus ontstaat door faalangst. Je bent bang dat het niet lukt. Dat je business niet groot genoeg wordt en je er geen geld mee kunt verdienen. Of niet genoeg. 

Of misschien heb je wel angst voor succes. Als je ergens heel goed in wordt, gaat dat ook iets met je doen. Het verandert iets aan hoe je je leven leidt, hoe je leven eruitziet en hoe je als persoon bent. 

Het is heel veilig om aan de oppervlakte te blijven en een plan B te hebben. Of om meerdere dingen tegelijkertijd uit te proberen. Dan houd je meerdere kansen open voor jezelf en dat voelt veilig. 

Kijk eens naar mensen die ergens écht in excelleren. Bijvoorbeeld topsporters. Dat zijn allemaal mensen die één ding doen. Die hebben geen plan B. Sven Kramer is niet gaan schaatsen met de gedachte: ‘Ik probeer het wel en als het niet bevalt heb ik wel een plan B’.

Echt excelleren en boven jezelf uitstijgen, begint met geen plan B hebben. Zo zei Arnold Schwarzenegger ooit in een speech: ‘Mensen hebben allemaal een plan B, omdat dat veilig voelt. Maar alle energie die je in plan B steekt, gaat ten koste van de energie die je in plan A steekt. Als je een plan B hebt, geef je jezelf toestemming om te falen in plan A’. 

Focus

Wanneer is het tijd om uit te breiden?

Focussen op één ding is superkrachtig. Zeker als je net begint. Toch moet je op een gegeven moment een stap maken waarin je iets toevoegt. Je kunt een enorm mooi bedrijf opbouwen met één product. Maar wat als er iets gebeurt met dat product? Misschien is het op een gegeven moment niet meer relevant of gebeurt er iets met de regelgeving. Dan heb je een probleem. 

Als je meerdere producten hebt, kun je je klantwaarde verhogen. En door je productportfolio uit te breiden, ga je ineens een bedrijf bouwen. Je kunt gaan werken met upsells en cross sells, waardoor je je winstmarges verder kunt verhogen. Daardoor kun je je impact vergroten en misschien iemand aannemen. En dan kan het groter worden. 

Focus is superbelangrijk. Tot je op een bepaald niveau zit. Daarna kun je uitbreiden. Dat kun je doen door zelf iets nieuws te leren en het uitvoeren, door het uit te besteden of door een partner te zoeken.

Er komt ooit een punt waarop je bedrijf groter wordt en waarop het gevaarlijk wordt dat alles afhankelijk is van één persoon, één verdienmodel en één trucje. Je begint een bredere verantwoordelijkheid te dragen. 

Dat hebben wij eerder dit jaar zelf ook meegemaakt. We zijn heel snel gegroeid met Plug & Pay, doordat we het makkelijk konden koppelen met Mollie. Toen bleek dat Mollie veel ondernemers niet zomaar meer toeliet. Gelukkig konden we dat snel oplossen, maar het liet ons wel een gevaar inzien. Wat als we ooit niet meer met Mollie kunnen werken? Daarom moeten we uitbreiden met een tweede payment provider. 

Als we waren begonnen met het idee dat we meteen al meerdere partijen moesten hebben om ons betaalsysteem mee te koppelen, waren we veel langer in de ontwikkelfase geweest. Ook was het hele proces veel complexer geworden en hadden we minder snel nieuwe functies kunnen toevoegen. 

Plug & Pay is nu op een niveau waarop het nooit was geweest als we meteen vanaf het begin al meerdere providers hadden ondersteund. Door in het begin te kiezen voor één provider, konden we heel snel groeien. 

Ben jij bang om iets écht goed te gaan doen?

Wanneer je iets nieuws wilt gaan doen, is dat aan de oppervlakte best makkelijk. Het is vrij makkelijk om voor elk platform (zoals Google Ads, Facebook of Pinterest) te leren hoe je één keer een advertentie aanmaakt. Er écht goed in worden is echter een stuk moeilijk. 

Op een gegeven moment word je geconfronteerd met je eigen kunde. Kun je het wel? Kun je op dat ene ding wel excelleren? Of is het helemaal niet jouw ding? 

We leven in een tijd waarin ondernemerschap enorm wordt gehypet. Goeroes doen alsof alles mogelijk is in het leven, als je maar ondernemer wordt. Kennelijk word je alleen gelukkig als je op een bepaalde manier heel veel geld verdient als ondernemer. Er wordt gedaan alsof je niet gelukkig kunt zijn als je een (goedbetaalde) baan hebt waarin je precies datgene doet waar je blij van wordt. 

Dat is het probleem van deze tijd. Mensen gaan ondernemen en allerlei dingen een beetje proberen. Vaak zit er een onderliggende angst onder. Mensen twijfelen of ze iets wel écht goed kunnen doen. Daarom voelt het veiliger om vijf dingen een beetje te proberen. Zo zien mensen dat je heel druk bent en hoef je niet te falen. 

Ook krijgen veel ondernemers te maken met het verlies van potentie. Stel, je hebt vier ideeën voor bedrijven of producten. Als je met een van die ideeën aan de slag gaat en de andere doorstreept, heb je een gevoel van verlies. 

Je had eerst 100% potentie in je hoofd. Je zag al helemaal voor je hoe het moest gaan lopen. Maar op een gegeven moment hak je een knoop door. Van die vier keer 100% potentie schuif je er drie weg. Dat voelt als verlies. 

Stel dat je er echt mee aan de slag gaat. Je doet er alles aan om het te laten slagen, maar het lukt niet. Dan kun je niet terugvallen op een veilige gedachte als: ‘Ik heb er nog niet alles aan gedaan’. Het is veel veiliger om die confrontatie niet op te gaan zoeken. 

Laat je niet leiden door quotes, houd focus

Voor ons begint het nu pas goed te werken dat we meerdere bedrijven hebben die allemaal met elkaar schakelen. Maar we zijn al 11 jaar bezig. Nu zijn we blij dat we de keuze hebben gemaakt om het op deze manier op te bouwen. Het is veiliger. Als één software tool faalt, hebben we nog twee andere. Daarnaast hebben we de IMU en een marketingmachine die verschillende kanten op kan. 

Op dit moment zijn we overal aan het bouwen. Vanuit een investeerdersperspectief is dat heel gezond. Toch zien we nu nog steeds dat de manier waarop we nu onze marketing doen niet heel efficiënt is. De verschillende bedrijven krijgen nog te weinig de aandacht. 

Ook in de marketing die we doen laten we veel vallen, doordat we geen 100% focus hebben. Laatst hadden we het met Seph in een podcast over SEO. Hij hield zijn focus en heeft nu 2 miljoen bezoekers per maand. Wij hebben nog steeds evenveel bezoekers als toen hij bij ons wegging. Dat komt doordat wij minder focus hebben gehad op dat deel van de business. 

De conclusie van dit alles is dat je niet te veel waarde moet hechten aan quotes. Het zijn vaak hole frasen zonder context. Ze kunnen ondernemers compleet op het verkeerde been zetten.

Soms lees je quotes over dat je altijd groot moet denken. Maar voor de meeste ondernemers is dat het allerslechtste advies dat je kunt geven. In het begin wil je juist veel kleiner gaan denken. Klein denken is makkelijk. Het helpt je om focus te houden geeft je controle over wat je aan het bouwen bent. Wanneer je meteen begint met groot denken, internationaal gaan, veel producten, veel bedrijven en meerdere inkomstenstromen, kom je uiteindelijk altijd jezelf tegen. 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!