Mark Tigchelaar schreef eerder al 4 boeken, maar wilde met zijn 5e boek ‘Focus’ nóg een stapje verder. De ambitie was hiermee op de felbegeerde nummer 1 positie te staan.
En dat werd een gevalletje ‘practice what you preach’: door er met volle focus voor te gaan, werd ‘Focus’ inderdaad het bestverkochte businessboek van Nederland.
Toeval? Absoluut niet. Mark heeft er een hele formule voor. En het goede nieuws is dat hij deze formule niet voor zichzelf houdt. Hij deelt het met ons in dit interview.
Maar dat is niet alles: ook geeft hij handige tips voor meer focus in je (werk)leven. Tips die je super gemakkelijk toepast.
Dus: zet je telefoon op stil, blokkeer je social media en doodle terwijl je dit interview luistert of leest (waarom je dat zou moeten doen, weet je straks uiteraard). Tonny sprak met dé focus-goeroe van Nederland.
Om maar meteen weer terug te komen op die ene, prangende vraag: Mark schreef dus een boek naast het runnen van een succesvol trainingsbureau. En dan óók nog de nummer 1 positie halen. Hoe dan?!
Mark geeft toe dat een boek schrijven onwijs veel tijd kost. ‘Focus’ kostte hem minstens 2,5 jaar om te schrijven. Dat schrijven moet je daarom ook echt inplannen en niet een beetje tussendoor doen. Maar ja, je wilt natuurlijk ook geen opdrachten mislopen. Mark heeft daarvoor een goede tip:
“Stel tijdens je schrijfdagen een autoreply in met: ‘Ik schrijf een nieuw boek. Dus ik ben tot 12 uur vanmiddag onbereikbaar. Is het echt superurgent? Bel me dan even.’ Zo weet iedereen waar hij aan toe is. En jij schrijft lekker gefocust, zonder een opdracht te missen.”
Vind als ondernemer dus een balans tussen bereikbaarheid en productiviteit. Maak duidelijk wanneer je bereikbaar bent. Als je dit niet goed regelt, dan word je continu onderbroken. En dat kost je aan productiviteit.
Marks business model
Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: “Omdat een boek schrijven veel tijd kost, betekent het ook dat je daardoor tijdelijk omzet verliest”, geeft Mark toe.
En ja: zo’n boek moet dan ook veel nieuwe opdrachten opleveren. Daarom staat ‘Focus’ ramvol met goede tips. Mark hoopt dan dat de lezer zó enthousiast wordt van de inhoud dat die denkt: ik wil meer. “Het uiteindelijke doel van zo’n boek is niet zozeer de nummer 1 positie, maar de business die het oplevert”, vertelt Mark.
Tonny merkt hierbij op: “Maar ik hoor vaak: van een boek kun je niet rijk worden. Wat is dan jouw businessmodel?”
De funnel werkt als volgt:
In het boek staan heel veel linkjes naar een online gedeelte met content. De reden is simpel: vooral héél veel waarde delen.
Aan het einde van het boek staat: ‘Wil je linken met mij op LinkedIn?’ Dat is een toffe en laagdrempelige manier om opt-ins te halen. Want het is zo super makkelijk om in contact te komen.
Lees je het boek? Dan vind je ook de vraag: ‘Wil je meer weten? Boek een mini-training’. Dat is eigenlijk de volgende stap in de funnel. Je wilt dat mensen een in-company training boeken. Maar die kosten een organisatie al gauw tienduizenden euro’s. Dus dat boeken ze niet zomaar. Mark: “Daarom werkt die mini-training zo goed. In een uurtje laten we de basis zien van wat we doen. Eigenlijk gewoon een heel makkelijke pitch”.
Tonny vraagt zich daardoor af hoe je dan je doelgroep bereikt. Wacht je gewoon af totdat iemand uit je doelgroep toevallig je boek leest? En dan hopen dat diegene je boekt ofzo?
Mark legt uit dat ze zeker niet stilzitten. Ze doorlopen zelfs een standaard stappenplan: ze sturen een aantal HR-directeuren het boek als cadeau. En in de bijgevoegde brief staat: ‘Vind je het leuk? We kunnen een gratis mini-training bij jou op kantoor geven.’
Mark: “Als we ze vervolgens nabellen, dan reageren ze ontzettend positief. Maar ja, weigeren is natuurlijk ook moeilijk. Je kreeg tenslotte een boek cadeau van iemand die autoriteit heeft opgebouwd en nu vaak in de media is.”
“En hierdoor gaat de business nu beter dan ooit!”, roept Mark enthousiast.
Hoe je van je boek een bestseller maakt
Mark wilde per se met zijn boek op nummer 1 komen. En als Mark iets wil, dan gebeurt het ook. Maar nu wil iedereen natuurlijk weten: hoe kreeg hij dat zo snel voor elkaar?
Mark geeft zijn geheim prijs:
“Eén van de strategieën is je bestaande klanten al bij het proces te betrekken. Wij vroegen ze bijvoorbeeld letterlijk of ze ons straks wilden helpen die nummer 1 positie te halen”.
Waarom dan? Mark geeft hiervoor twee redenen:
- Ze weten dan dat het boek eraan komt.
- Je laat hen het boek inkopen. Daarmee garandeer je eigenlijk vooraf al de verkoop. En dat is win-win.
De meest gemaakte fout is dat iemand zijn boek af heeft, achterover leunt en denkt: ‘Ik heb mijn ding gedaan’. Maar de realiteit is dat het dán pas juist begint! Doe je huiswerk daarom al halverwege het boek als je straks goed wilt verkopen.
Zo schrijf je een boek
Je weet nu wat er voor nodig is om een boek te schrijven. Én hoe je van je boek een bestseller maakt. Maar hoe zit het eigenlijk met het schrijven van een boek zelf? Hoe pak je zoiets praktisch aan? Begin je gewoon met schrijven, of…?
“Ideeën voor je boek krijg je op de raarste momenten”, weet Mark. “Zorg daarom voor een input-document, waar je de ideeën bij elkaar verzamelt. Bijvoorbeeld een notitieboekje of een app. Uiteindelijk schaaf je daar in: wat gebruik je en wat niet?”.
Daarna maak je een Excel of Word-sheet van al je content. Op hoofdstukniveau. En kijk dan per content:
- Welke anekdotes kun je hierover vertellen?
- Welke oefeningen horen hierbij?
- En welke theorie?
Vervolgens kijk je wat het beste bij welk medium past. Anekdotes bijvoorbeeld passen goed bij een podcast, volgens Mark. En zo breng je in kaart: waar ga ik wat vertellen?
Inhoud en marketing van een boek zijn even belangrijk. Met een matig boek en goede marketing kan je best tijdelijk op nummer 1 staan. Maar bedenk je dan: je boek is je visitekaartje. Daarmee haal je je klanten binnen. Wil je dan wel een matig product op de markt brengen?
Mark benadrukt dat mensen niet meteen vanalles van je kopen. Dus bedenk voordat je de funnel inricht: wanneer moet men welke emoties ervaren? Maak daarvoor een duidelijk onderscheid in je boek-, marketing- en aftersales content. “Het mag wel een beetje overlappen, maar het biedt een rode draad” volgens Mark.
Focus met Focus
Tonny: “Maar nu ook even over de inhoud van jouw bestseller ‘Focus’. Hoe houd je als ondernemer nou je focus?”
Mark komt met een mooi motto: ‘Als je wisselt, ben je af’.
Volgens Mark vat die zin het gebrek aan focus samen. Elke keer dat je met je aandacht wisselt, daalt je IQ letterlijk eventjes. Daardoor maak je meer fouten en werk je langzamer.
Dus wil je meer focus in je onderneming? Wissel dan niet te veel taken af op een dag. Maar dit kan ook op organisatieniveau: Als je 100 verschillende producten verkoopt, dan ben je continu aan het wisselen.
TIP: Maak een NOT-to-do-lijst. Parkeer hierin je goede ideeën die je in de toekomst misschien nog uitvoert. Focus gaat om nee zeggen, en dat is niet altijd leuk.
Mark doet er nog een schepje bovenop: “Wist je dat wij helemaal niks aan marketing doen? Dat is natuurlijk best wel raar. Maar onze focus ligt nu op andere dingen. Aan versnippering hangt een prijskaartje, maar aan geen marketing doen ook. Focus draait ook om persoonlijke afwegingen maken.”
Het nut van multitasking
Dat multitasking slecht zou zijn voor je brein, is volgens Mark achterhaald. Wist je dat doodlen tijdens het bellen je concentratie verhoogt met 29%?
Hoe kan dat?
Als je iets doet, dan gebruik je maar een deel van je hersencapaciteit. Daardoor heb je altijd ruimte over voor je eigen gedachtes. Of om omgevingsgeluid te horen. Om dat te voorkomen kun je 2 dingen doen:
- De taak uitdagender maken.
of
- Multitasken.
Mark laat zien dat hij tijdens dit hele gesprek al een usb-stick in zijn hand had: “Het frunniken eraan heeft totaal geen functie. Maar het effect ervan is dat ik nu twee taken tegelijkertijd doe. Ik praat met jou en ik heb iets in mijn handen. Daardoor krijg ik geen afleidende gedachtes over wat ik allemaal nog moet doen deze week. Deze USB-stick houdt mij in het hier en nu.”
Als mensen poppetjes tekenen, of doodlen, tijdens een presentatie, dan wordt dat vaak als onbeleefd gezien. Maar het omgekeerde is juist waar: mensen die dat doen, zijn de meest geconcentreerde luisteraars. Een doodle activeert niks. Mensen die dat niet doen, doen hetzelfde, maar dan in hun hoofd.
Focus houden met de verleiding van Social media
Tonny is benieuwd hoe dat dan zit met multitasking en social media. Je Facebook open laten staan? Nee, dat helpt juist niet!
Mark legt uit dat dát nou het verschil is tussen multitasking en task switching. Multitasking is twee dingen op hetzelfde moment doen. Daarbij is de hoofdtaak belangrijker. En datgene wat je daarnaast doet is een simpele, kleine activiteit waar je niet teveel over nadenkt.
“Maar”, benadrukt Mark, “stel dat ik deze USB-stick nu steeds in de lucht gooi en het probeer op te vangen. Dan gaat mijn bewuste aandacht er steeds naar toe. En dan wissel je dus je aandacht. Dat heet ‘task switching’ en verslechtert onze gesprekskwaliteit.”
Wist je dat uitstelgedrag geen motivatieprobleem is, maar een focusprobleem?
En wist je dat onderbrekingen tijdens het werk ook voor iets anders zorgen? Je krijgt de neiging om je alleen nog maar bezig te houden met oppervlakkige taken. Daardoor wordt de verleiding groter om je social media steeds te checken.
Dat is een beetje hetzelfde wanneer je een heel spannende film kijkt. Dan zit je er zó in, waardoor er verder niet zoveel gebeurt in je hoofd. Maar is de film saai? Dan pakken veel mensen hun telefoon erbij.
One hour of focus a day, keeps the doctor away
Mensen hebben de neiging de dag te beginnen met simpele taken. Terwijl het echt véél effectiever is om met de top 3 belangrijkste taken te beginnen. Later op de dag handel je dan de eenvoudigere dingen af die niet veel concentratie vereisen:
“Hoe we dingen doen is belangrijk, maar wanneer we ze doen is even belangrijk. Test eens online of je een avond- of ochtendmens bent. De focuspiek voor de meeste mensen is in de ochtend. Terwijl heel veel mensen denken dat ze geen ochtendmens zijn.”