Hoe krijg ik meer bereik op Facebook?
16 augustus 2015 

Hoe krijg ik meer bereik op Facebook? (Edgerank + Infographic)

Hoe krijg ik meer fans en meer bereik op Facebook? Die vraag krijg ik regelmatig binnen en daarom bij deze alvast een video antwoord:

Zoals je hoort in de video gaat het niet per se over het krijgen van meer fans op je fanpage maar veel meer over het bereik wat je hebt. Wat heb je namelijk aan meer fans als je ze niet kunt bereiken?

Facebook Edgerank voor meer bereik op Facebook

Het toverwoord bij het krijgen van meer bereik op Facebook is “Edgerank“. Edge is het woord dat Facebook gebruikt voor elke toevoeging / interactie. De Edgerank is een algoritme van Facebook welke bepaalt hoe relevant content voor jou als gebruiker is om te zien.

Immers, wanneer jij Facebook opent en je timeline ziet dan kan daar onmogelijk alles wat je vrienden en de pagina’s die je volgt hebben gedeeld tegelijk getoond worden. Daar moet een rangorde in zijn. Daar komt de Edgerank in beeld:

3 factoren die meespelen in Edgerank:

  • Timing – welk tijdstip is jouw doelgroep het meest actief?
  • Affiniteit – in welke mate zijn je fans “engaged” met jouw pagina?
  • Gewicht – plaats je foto, video, tekst of een linkje?
    • (Actualiteit  Is je content nog actueel of oud nieuws?)

Infographic voor meer fans en meer bereik op Faecbook:

How to Improve Your Facebook’s Organic Reach
Courtesy of: Quick Sprout

Enkele tips om je Edgerank te verhogen:

  • Plaats niet alleen maar linkjes naar je website, houd het aanbod divers
  • Plaats relevante nieuwsitems (actualiteit) die mensen willen delen
  • Ga de dialoog aan met je fans, stel vragen, creëer interactie
  • Plaats lijstjes, infographics en meer “snackable content” (wordt veel gedeeld)
  • Geef je fans een podium om zichzelf te presenteren (geef ze erkenning)
  • Zorg dat je een entertainmentfactor hebt in je posts (roep emotie op)
  • Plaats ook eens een linkje naar andermans content (transparantie en objectiviteit)
  • Maak je inhoud persoonlijk en opvallend
  • Plaats je berichten op tijdstippen dat jouw doelgroep actief is
  • Maak dankbaar gebruik van video en plaatjes

Facebook video krijgt voordeel?

In de video heb ik het over het voordeel in gratis (organisch) bereik op je Facebook Fanpage dat je krijgt wanneer je een plaatje of een video direct op Facebook plaatst. Het belonen van video’s doet Facebook mede vanwege de strijd tegen YouTube. Ik heb daar onlangs dit artikel over gepubliceerd: Facebook video versus YouTube.

Het gratis bereiken van je fans op Facebook wordt wel moeilijker…

Bereik je veel minder fans dan je hebt op je Fanpage? Merk je dat je steeds sneller moet gaan betalen om je eigen fans te bereiken? Dan ben je niet de enige. De updates van het Facebook algoritme volgen elkaar steeds sneller op en bij elke update gaat je gratis (organisch) bereik omlaag. Je ziet zelfs een negatief verband tussen de hoogte van de prijs van een aandeel Facebook t.o.v. de mate van gratis bereik (zie infographic hieronder).

Betekent dit dat je beter geen energie in Facebook kunt steken?

Nee, zeker niet want Facebook kan je momenteel nog een enorm bereik geven en ook adverteren op Facebook is zeker aantrekkelijk voor meer opt-ins / klanten. Het is echter wel essentieel dat je niet Facebook als je business ziet maar als “verlengstuk op je business“. Blijf bouwen aan je eigen website (thuisbasis) en zie social media als manier om meer bezoekers te krijgen en meer SEOcial waarde te genereren. Wat dat betreft ben ik het volledig eens met deze dame (ook al schrik je wellicht van het woordgebruik haha)

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Han Baeten

Door

Han Baeten

op 28 February 2016

Zeer verhelderend en compleet. Mijn dank daarvoor! Top !!!

Mooigrunnen
Reactie plaatsen