Facebook stopt vanaf 1 oktober met live shopping
23 augustus 2022 
in Nieuws
1 min. leestijd

Facebook stopt vanaf 1 oktober met live shopping

Meta kondigt aan dat het vanaf 1 oktober 2022 niet langer mogelijk is om live shopping events te hosten op Facebook. In plaats daarvan wil Meta nog meer de aandacht leggen op Reels: het short-form video product van het platform dat beschikbaar is op zowel Facebook als Instagram

Facebook lanceerde live shopping in augustus 2020 met het doel om online winkelen makkelijker te maken en retailers te helpen hun bedrijf te laten groeien. Met live shopping voegde het platform een interactieve manier toe om producten te verkopen en te connecten met kijkers. 

Na 1 oktober dit jaar blijft de Facebook Live functie beschikbaar, maar hebben verkopers niet langer de mogelijkheid om product playlists te creëren of producten te taggen. Dit betekent dat verkopers andere manieren moeten vinden om te verkopen op Facebook, bijvoorbeeld door display advertenties te kopen of collecties te maken. 

Live Shopping op Facebook verdwijnt, maar het blijft nog wel mogelijk om live shopping events te hosten op Instagram. 

Focus op korte video’s

In een poging om te concurreren met TikTok investeert Meta steeds meer in zijn Reels-product. Hoewel Instagram-gebruikers eerst wat vijandig reageerden op de functie, groeit de populariteit ervan sterk. Volgens het Integrity Institute, een denktank voor sociaal internet, zijn short form video’s goed voor 11 van de top 20 populairste posts op Facebook in het vierde kwartaal van 2021. 

De populariteit van Reels brengt mogelijkheden voor verkopers met zich mee. Als verkoper kun je Reels bijvoorbeeld gebruiken om producten te taggen, call to actions toe te voegen en de interactie met je publiek aan te gaan.

“Als je mensen wilt bereiken en interactie wilt krijgen via video, experimenteer dan met Reels en Reels-advertenties op Facebook en Instagram”, stelt Meta voor in een blog post. “Je kunt ook producten taggen in Reels op Instagram, zodat mensen je producten beter kunnen ontdekken en overwegen.”

Om het potentieel van Reels nog beter te benutten voor het genereren van omzet, kunnen makers en verkopers hun content boosten via betaalde advertenties. 

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!