Facebook Reels rolt wereldwijd uit en voegt nieuwe creatieve tools toe
23 maart 2022 
in Nieuws
7 min. leestijd

Facebook Reels rolt wereldwijd uit en voegt nieuwe creatieve tools toe

Afgelopen september werden Facebook Reels al gelanceerd in de VS. Nu wordt de beschikbaarheid van Facebook Reels uitgebreid naar meer dan 150 landen verspreid over de hele wereld, waaronder Nederland.

Facebook Reels zijn een belangrijk onderdeel van Meta’s reactie op de enorme populariteit van TikTok. Net als op TikTok, maakt ook Facebook het nu mogelijk om short-form video content te maken. Ook is het mogelijk om Reels vanuit Instagram te delen op Facebook om zo een groter publiek te bereiken.

Naast de wereldwijde uitrol van Facebook Reels, introduceert Facebook ook nieuwe creatieve tools en nieuwe manieren voor creators om geld te verdienen met hun Reels via advertenties.

Reels begonnen als functie binnen de Instagram app om de concurrentiestrijd aan te gaan met TikTok. Al snel ontdekte Meta dat het bedrijf een sterker tegenoffensief kon bieden door ook Facebook in de strijd te gooien. Tijdens de bespreking van het Q4 2021 omzetrapport vermelde Facebook dat Reels verreweg het snelstgroeiende content format zijn. Ook gaf het bedrijf aan dat Reels de grootste bijdrager zijn aan groei op Instagram en dat het ook erg snel groeit op Facebook.

Ondanks de grote woorden van Meta, blijkt dat Reels op dit moment veel minder winstgevend zijn dan andere content formats, zoals de Instagram Feed en Instagram Stories. Meta gelooft echter dat dit na verloop van tijd zal veranderen.

Tests voor het draaien van advertenties

Om alvast een stap in de goede richting te zetten, voert Facebook momenteel tests uit met Facebook Reels Overlay Ads voor Reels creators in de VS, Canada en Mexico. Halverwege maart breidt de test uit naar alle 50+ landen waar in-stream advertenties al beschikbaar zijn.

Vandaag de dag draaien in-stream video ads enkel bij Facebook video's, nog niet bij Reels. De nieuwe Overlay Ads zijn dan ook de eerste poging van Facebook om rechtstreeks advertentie-inkomsten uit Reels te halen.

Facebook Reels voorbeeld

Deelnemers die meedoen aan de advertentie tests krijgen de mogelijkheid om twee verschillende advertentieformaten te proberen: banners en stickers. Deze niet verstorende advertenties worden transparant bovenop content geplaatst. De video hoeft dus niet gepauzeerd te worden om de advertentie te laten zien.

Banner ads verschijnen als halfdoorschijnende overlay aan de onderkant van een reel. Sticker ads kunnen als statische afbeeldingen op een willekeurige plaats in de Reel geplaatst worden. Facebook kiest vervolgens welke advertentie in het frame wordt getoond.

Gedurende de tests biedt Meta creators hetzelfde winstpercentage als gebruikt wordt voor het in-stream ads programma: 55% van de inkomsten gaat naar de creator en 45% naar Facebook. Naarmate de tests verder vorderen kan dit veranderen.

Creators die al onderdeel zijn van het bestaande in-stream ads programma worden automatisch toegevoegd aan de nieuwe Overlay Ads tests. Anderen kunnen hier controleren of ze in aanmerking komen.

Als aanvulling op de banners en stickers, gaat Facebook komende maanden ook wereldwijd tests uitvoeren met full-screen ads tussen Reels. Sinds oktober draait deze test al binnen een klein aantal landen.

Niet alle Facebook Reels krijgen advertenties. Of er een advertentie wordt toegevoegd, hangt af van meerdere factoren, waaronder de targeting-instellingen van adverteerders en hoe waardevol de advertentie is voor de kijker. Ook kunnen creators via Creator Studio instellen dat er geen advertenties mogen worden getoond bij bepaalde Reels.

Naast de nieuwe functies voor creators, krijgen ook adverteerders nieuwe functies voor het instellen van Reels-advertenties, waaronder Publisher Lists, Blocklists, Inventory Filters en Delivery Reports.

Geld verdienen met Stars en Reels Plays

Nog een manier waarop in de toekomst geld kunnen verdienen met Reels, zijn Stars. Dit is een virtuele om een fooi te geven aan een creator. De functie is momenteel al beschikbaar voor Facebook Live.

Daarnaast is er het Reels Play bonusprogramma waarmee creators enorme bonussen kunnen verdienen. Sommige creators verdienen dankzij dit programma tot 35.000 dollar per maand. Het valt echter nog te betwisten hoe houdbaar deze creator funds zijn voor de lange termijn.

Facebook Reels screenshot

Nieuwe creatieve tools

Naast functies waarmee creators geld kunnen verdienen, rolt Facebook ook nieuwe creatieve functies uit, zoals Remix, 60-seconden Reels, Draft en Video Clipping.

Remix is al beschikbaar op Instagram en lijkt sterk op de Duet functie op TikTok. De functie maakt het mogelijk voor creators om hun Reel te maken naast een andere Reel. Vanaf nu is de functie ook beschikbaar voor Facebook creators.

Nadat TikTok zijn maximale videolengte vorig jaar uitbreidde naar 3 minuten en recent zelfs naar 10 minuten, volgt Facebook het voorbeeld. Voor Instagram Reels werd het vorig jaar al mogelijk om video’s tot 60 seconden te uploaden. Nu kan dat ook op Facebook.

De andere nieuwe functies, Drafts en Video Clipping, zijn nog op komst. Drafts maakt het mogelijk voor creators om aan hun content te werken en het op te slaan om later te publiceren. De video clipping is gericht op creators die normaal live of long-form content maken. Dankzij de functie kunnen ze nu makkelijker Reels maken.

Reels worden een belangrijk onderdeel van Facebook

Facebook is van plan om Reels een belangrijk onderdeel van de ervaring op het platform te maken. Creators in alle ondersteunde markten, ook buiten de VS, krijgen de mogelijkheid om hun Instagram Reels te delen om aanbevolen te worden op Facebook.

Instagram Reels op Facebook

In de komende weken maakt Facebook het mogelijk voor gebruikers om Reels te delen via Stories en Reels te bekijken binnen de Facebook Watch tab (waar je binnenkort ook tools vindt om Reels te maken). Daarnaast laat Facebook de Reels en creation tools zien aan de bovenkant van de nieuwsfeeds van gebruikers. In sommige landen doet Facebook ook aanbevelingen voor Reels wanneer je door je feed scrollt.

Reels is een van de grootste productinvesteringen van Meta die de concurrentiestrijd met TikTok moet aangaan. Mark Zuckerberg noemde TikTok een grote concurrent die erg snel in populariteit toeneemt.

TikTok is niet de enige uitdaging waar Facebook mee kampt. In Q4 van 2021 zag Facebook voor het eerst een daling in het aantal dagelijkse actieve gebruikers. Dit laat zien dat mensen Facebook simpelweg niet meer zoveel gebruiken als eerder. Daarnaast zorgen de privacy-maatregelen van Apple dit jaar naar schatting voor een omzetdaling van 10 miljard dollar.

Meta begrijpt de noodzaak om creators en gebruikers iets anders te bieden dan enkel sociaal netwerken. Zoals video’s kijken, muziek luisteren of shoppen. In elk van deze onderdelen heeft Meta de afgelopen jaren flink geïnvesteerd.

Bron: TechCrunch

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!