Een nieuw tijdperk is aangebroken in Local Search: Google Local Trust Pack
Nieuws
IMU Redactie
van imu.nl
Nieuws
10/22/2020
4 min
0

Een nieuw tijdperk is aangebroken in Local Search: Google Local Trust Pack

10/22/2020
4 min
0

De manier waarop lokale advertenties werken, is aan het veranderen.

Met een nieuw soort gesponsorde advertentie laat Google binnenkort op een nieuwe manier zien welke antwoorden vertrouwd zijn. Adverteerders die deelnemen aan deze nieuwe laag van vertrouwen, worden gepresenteerd naast een badge met een groen vinkje.

Dit vinkje is hard op weg om het nieuwe symbool van vertrouwen te worden voor iedereen die Google gebruikt.

Google guaranteed badge

Google is zo zeker van de waarde van de vertrouwde antwoorden, dat ze een plekje bovenaan de pagina met zoekresultaten krijgen.

Volgens Google kunnen lokale bedrijven dankzij de badge het vertrouwen van klanten winnen. De badge geeft gebruikers meer vertrouwen om de diensten van een bedrijf te boeken.

Het wordt steeds belangrijker voor lokale ondernemingen om het vinkje van Google te bemachtigen. De echte waarde van de badge zit hem in de toegang die het geeft tot Local Services Ads (LSA).

Dit is een cost-per-call type advertentie dat anders werkt dan alle andere advertenties die we tot nu toe hebben gezien.

Voorbeeld Google Trust Pack

Google Guaranteed en Google Screened

Bedrijven kunnen badges verdienen met twee aparte programma’s: Google Guaranteed en Google Screened.

Het meer volwassen Google Guaranteed omvat momenteel de meeste diensten aan huis, waaronder reparatiediensten, elektriciens, loodgieters. Het groene vinkje voor Google Guaranteed laat zien dat Google het bedrijf en de dienstverlening heeft goedgekeurd.

Voorbeeld Google Screened

Dit jaar kwam Google met Google Screened voor dienstverleners om zo gebruikers nog meer vertrouwen te geven. Het programma is gericht op advocaten, financiële planners, makelaars, fotografen, event planners en belastingspecialisten. De Google Screened badge betekent dat Google de achtergrond van de dienstverlener heeft gecheckt en achter de expertise staat.

Het verleden achter de vertrouwenslaag van Google

Om Google Local Trust Pack goed te begrijpen, is het belangrijk te beginnen met Google Mijn Bedrijf. Deze tool werd gelanceerd in 2014 en is uitgegroeid tot een essentiële gratis marketingtool voor lokale bedrijven. Bedrijven kunnen Google Mijn Bedrijf gebruiken om hun aanwezigheid in Google te beheren. De tool werd gepositioneerd als de beste vriend van bedrijven. Bedrijven kunnen hun content updaten, deals posten, kwalitatieve foto’s en video’s delen en antwoorden op klanten.

Voorbeeld van onze Google Mijn Bedrijf pagina

Het duurde niet lang voordat er ook spam verscheen in Google Mijn Bedrijf. De tool maakte het makkelijk voor nare figuren om nepbedrijven in Google te laten verschijnen en fraude te plegen. Daarom werd Google in 2016 verantwoordelijk gehouden voor de veiligheid van zijn gebruikers die via de zoekmachine in aanraking kwamen met nep-dienstverleners.

Het was aan Google om te zorgen dat de gegevens in de zoekresultaten te vertrouwen waren. Daarom lanceerde Google nog in hetzelfde jaar zijn Advanced Verification standards. Zoals Google zelf zegt:

“Om te voorkomen dat frauduleuze bedrijven via valse identiteiten kunnen adverteren in Google, moeten adverteerders in bepaalde sectoren een Advanced Verification voltooien voordat ze gebruik kunnen maken van Google Ads en Local Services.”

In 2016 was de activiteit die plaatsvond na een transactie enorm waardevol voor Google. Reviews en rating-functies zijn altijd afhankelijk geweest van klanten die hun ervaringen met lokale bedrijven uitten. Deze signalen zijn de basis geworden van local search rankings.

Tegenwoordig is er meer nodig dan reviews van klanten om het vertrouwen te winnen. Google heeft de betekenis van vertrouwen voor lokale zoekresultaten uitgebreid. Hiermee zorgt Google voor meer veiligheid en een beter welzijn van zijn gebruikers. De stap die Google zet om nieuwe vertrouwenssignalen in te zetten vereist een enorme inspanning en hele nieuwe regels.

Zo kom je in aanmerking voor Google Guaranteed of Screened

Om in aanmerking te komen voor de felbegeerde Google Guaranteed of Screened badge, moeten dienstverleners persoonlijke achtergrondchecks ondergaan en bedrijfsdocumenten, bewijs van verzekering, certificaten, licenties en andere referenties opgeven. Dit proces kan weken of zelfs maanden in beslag nemen, doordat Google afhankelijk is van externe partijen.

De badge is dusdanig gericht op vertrouwen, dat Google het geld kan terugstorten dat een klant betaald heeft voor de dienst, wanneer een klant ontevreden is over het werk van een dienstverlener. Vandaar het stukje ‘Guaranteed’ in de naam van de badge. Er zit wel een limiet van 2000 dollar aan het bedrag dat Google terugbetaalt.

Het is leuk voor een bedrijfseigenaar om de Google vertrouwensbadge te krijgen, maar de toegang tot Local Service Ads is wat daadwerkelijk voor nieuwe klanten gaat zorgen. Deze advertenties zien er anders uit en werken ook totaal anders dan andere search-gebaseerde producten en strategieën.

Het LSA algoritme werkt op basis van cost-per-call. Een klik op de advertentie stuurt de gebruiker naar een nieuw type landingspagina van Google: het LSA profiel. Het LSA algoritme is gebaseerd op Google Mijn Bedrijf en lokale ranking principes. Wat LSA zo uniek maakt is het gebruik van gegevens zoals uren in werking, antwoordpercentage, gesprekskwaliteit, geboekte transacties, gearchiveerde gesprekken, klantenreviews en andere feedback loops.

De afgelopen vijf jaar zijn de Local Services Ads langzaam maar zeker toegepast bovenop de normale Google zoekresultaten voor lokale zoekopdrachten. Het tempo waarin de advertenties worden uitgerold gaat nu omhoog. In 2020 kwamen ‘Guaranteed’-resultaten steeds vaker voor en zette Google een nieuwe stap met Google Screened.

Ondanks het potentieel komen veel lokale bedrijven niet in aanmerking voor het Guaranteed of Screened programma van Google. En zelfs als ze dat wel doen, zijn ze mogelijk niet in staat om met de geavanceerde functies van de oproep-gebaseerde advertenties te werken.

Met Local Trust Pack brengt Google een geheel nieuwe betaalde vertrouwenslaag aan in lokale advertenties. De variabelen die de prestaties van Local Search Advertenties aansturen gaan veel verder dan de factoren prominentie, relevantie en nabijheid- waar veel lokale marketeers hun strategieën nu omheen hebben gebouwd.

Er is een nieuw tijdperk in local search aangebroken.

Bron: Search Engine Land

Reacties