Google Search heeft de kaartweergave in de local pack binnen de web-zoekresultaten veranderd van een statische kaart naar een interactieve kaart. Op de interactieve kaart kun je inzoomen, verplaatsen en klikken voor meer informatie. Voorheen kon je enkel klikken op de kaart, waarna je naar de Google Maps interface werd doorgestuurd.
Wat is er nieuw?
Wanneer je een zoekopdracht doet via Google Search en er komt een kaart tevoorschijn met lokale bedrijven die bij je zoekopdracht passen, kun je nu met je muis over deze kaart bewegen. Je kunt zo rechtstreeks via de kaart meer informatie over bedrijven zien, hun reviews checken, inzoomen en de kaart verslepen om meer bedrijven te zien.
De vernieuwde kaartweergave ziet er als volgt uit:
Wat betekent dit voor local search?
Volgens Allie Margeson, die de verandering voor het eerst ontdekte, kunnen bedrijven die niet in de top 3 resultaten scoren nog altijd worden getoond op de kaart. Iemand die zoekt via Google kan nu met zijn pijl boven een bedrijf zweven om in één oogopslag de review-statistieken van dat bedrijf te bekijken.
Dankzij deze nieuwe update worden reviews nog veel belangrijker dan ze al waren. Klanten kunnen de reviews gemakkelijk met elkaar vergelijken en op basis daarvan besluiten of ze meer info willen zien over een bedrijf.
Waarom is dit belangrijk?
Het is nog te vroeg om harde conclusies te trekken over hoe groot de impact van de interactieve kaarten gaat zijn op local search en lokale bedrijven. De verandering is vooral een sein om in de toekomst nog meer aandacht te schenken aan je reviews op Google.
Bron: Search Engine Land