Schrijven voor het web is een makkie (ja, zelfs jij kan het)
29 mei 2011 

Schrijven voor het web een makkie?

Als ik schrijf voel ik me een armloze, beenloze man met een krijtje in zijn mond.

Zei Kurt Vonnegut. Precies zo voel ik me nu.

Een leeg WordPress bericht. De koffie is al gezet – sterker nog – ik zit al aan mijn tweede kop. Maar deze blogpost schrijft zichzelf niet. Doen ze bijna nooit.

Schrijven voor het web is een vak waarbij niet talent, maar daadkracht en ervaring centraal staan. Daarover straks meer.

Door de volgende 31 schrijftips te gaan toepassen zul je beter gaan schrijven en er hopelijk ook meer plezier in krijgen. Succes!

1. Wees specifiek

Hoe specifieker, hoe beter. Heb het dan ook niet over ‘een restaurant’, maar over een Chinees restaurant met twee van die lelijke leeuwen buiten. Dan weten we allemaal precies wat je bedoelt en we beelden ons dat Chinese restaurant in waar we vroeger wel eens heen gingen.

Die ja.

2. Kruip in de huid van je lezer

Door een eindeloze empathie voor je lezer te ontwikkelen kom je erachter met welke problemen ze zit. Wat houdt haar ’s nachts wakker?

Het is vervolgens aan jou om die problemen, die nachtmerries, weg te nemen door jouw kennis op een begrijpelijke manier te delen.

3. Snijd als een chirurg met Parkinson

Nou, het liefst iets nauwkeuriger dan dat, maar snijd veel. Ongenadig.

Als je je relatie met je publiek echt waardeert, dan zul je het jezelf nooit toestaan om hun tijd te verspillen met overbodige zinnen of woorden. Snijd al dit ‘vet’ dan ook uit je teksten voordat je op publiceren drukt.

4. Schrijf zo vaak je doucht

Raak desnoods in paniek, maar schrijf iets. Schrijf onzin, schrijf als een 12-jarige, maar schrijf. Schrijf liever elke dag 30 minuten, dan elke zaterdag de hele dag. Maak er een gewoonte van. Schrijf zo vaak je doucht.

Alleen het schrijven brengt het schrijven voort

5. Word een B-schrijver

B-schrijvers hebben maar 3 regels:

  1. begrijpelijkheid
  2. bondigheid
  3. bruikbaarheid

6. Transformeer je lezer

Vraag je voordat je gaat schrijven af welke transformatie je wilt dat je lezer doormaakt terwijl hij jouw content consumeert.

Het doel van dit stuk is bijvoorbeeld om jou een betere schrijver van webteksten te maken. Dát, is de transformatie.

7. First things first

Plaats de belangrijkste woorden aan het begin van de zin en de belangrijkste zinnen aan het begin van de alinea. Dit is niet alleen goed voor SEO, maar ook voor de leesbaarheid en scanbaarheid van je artikel. Het is een teken van respect aan je lezer.

schrijven voor het web usual suspects

In English please!

8. The usual suspects

De volgende zinsdelen worden vaak gebruikt, maar zijn bijna altijd overbodig:

  • Volgens mij… (Duh, jij bent de schrijver van het artikel. En ja, ik zei duh.)
  • Het is belangrijk dat… (Zeg niet dat het belangrijk is, maar laat zien waarom.)
  • In dit artikel… (Oh, toch wel? Ik dacht dat ik een ander artikel aan het lezen was namelijk…)

Een voorbeeld:

“Het is belangrijk om in de gaten te houden dat je afbeeldingen goed geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines.”

Een kortere versie:

“Optimaliseer je afbeeldingen voor de zoekmachines.”

Of nog korter:

“Optimaliseer je afbeeldingen.”

Valt het je op dat de laatste zin ruim 3 keer zo kort is dan de eerste?

Als je een SEO-blog hebt dan weten je lezers dat je met optimaliseren, het optimaliseren voor de zoekmachines bedoelt.

9. Schrijf voor 1 persoon

Spreek je lezer aan, maar nooit in meervoud. Stel je voor dat je voor één persoon schrijft die jouw hulp hard nodig heeft op dit moment. Schrijf voor hem of haar.

10. Bouw op data en onderzoeken

Emeritus professor Maarten van Groofhedde (Groofhedde & de Vries et al., 2012) toonde aan dat het citeren van academische onderzoeken je artikelen 166% meer geloofwaardigheid geeft.

Oké, dat heb ik verzonnen. Maar wat dacht je toen je die zin las?

Precies. Deze jongen heeft zijn onderzoek gedaan.

Welke geloofwaardige bron ondersteunt jouw idee? Je eigen ervaring is waardevol, maar gebruik dit niet als enige bron.

11. Structureer je content

Welke structuur helpt jou het beste om jouw boodschap over te brengen?

Een stappenplan? Een lijst? Een verhaalvorm? Of misschien wel een infographic?

Kies de vorm die voor je lezer het fijnst en meest logisch is.

12. Maak je kladversie zo klad mogelijk

Schrijf eerst zo slordig mogelijk je ideeën uit. Als je tijdens het schrijven denkt Jezus, ik wist niet dat mijn vingertoppen ook konden poepen, dan ben je waarschijnlijk goed bezig. Herschrijven komt later.

13. Loop weg

Loop fysiek weg. Ga je (denkbeeldige) hond uitlaten. Zo creëer je de nodige afstand tussen je eerste versie en je tweede.

14. Herschrijf altijd

Herschrijf altijd. Het is vrijwel onmogelijk dat je je artikel in één keer perfect geschreven hebt.

Echt goede stukken zijn vaak samengesteld, binnenstebuiten gekeerd, doorgeslikt en weer opgehoest. Herschrijven is overigens geen kwestie van de grammatica verbeteren. Grammatica is easy. Kun je makkelijk uitbesteden.

15. Ga op je titel zitten

Spendeer vijf keer zoveel tijd aan de titel van je artikel als dat je normaal gesproken doet.

Het doel van je titel is om je lezers de eerste zin van je artikel te laten lezen. Het doel van de eerste zin is om ze de tweede zin te laten lezen. Enzovoort.

Een goede titel is daarom o zo belangrijk, want als deze al niet interessant is, denk dat maar niet dat je artikel een kans krijgt.

16. Zoek een taalnazi

Laat je stuk door iemand proeflezen en becommentariëren. Het liefst een door een taalnazi, maar anders in ieder geval door je partner. Of je partner is een taalnazi natuurlijk… Lucky you in dat geval.

behangrollen webteksten schrijven

17. Behangrollen zijn zóóó 2014

Niemand leest ze meer namelijk. We hebben het dan over lange lappen tekst die niet of slecht zijn opgemaakt en vaak veel te weinig witruimte bevatten. Je ziet zo’n lap en denkt:

Als je geluk hebt is een van je lezers nog zo vriendelijk om een TL;DR comment achter te laten.

18. Vermijd een stoelendans

Laat je lezer niet staan als bij het einde van een stoelendans, zich afvragende: wat moet ik nu?

Plaats aan het einde van je stuk een toepasselijke call-to-action of spoor je lezer aan om met de besproken materie aan de slag te gaan.

19. Denk voor je schrijft

Vaak beginnen we te schrijven om erachter te komen wat we denken. We ontwikkelen onze gedachten door te schrijven en komen er pas achter wat we nou willen zeggen als we er al kniediep in zitten.

Als je het echt moeilijk heb met het schrijven van een bepaald stuk, dan is het niet omdat je het niet geschreven krijgt, maar omdat je het nog niet goed genoeg hebt uitgedacht. Je hebt nog geen goed verhaal. Wittgenstein schreef ooit iets in de trend van:

“Wat helder uitgedacht is kan ook zonder woordenvloed uitgedrukt worden.”

20. Wat te doen tegen een writer’s block?

Als je op een gegeven moment niet verder komt, ga dan hardlopen of een flink eind lopen. Laat die endorfines even lekker door je lijf gieren. Werkt bij mij altijd. Volgens Japanse schrijver Haruki Murakami werkt zwemmen ook goed trouwens.

21. Nut voor de lezer

De lezer leest je artikel niet om jou daarna te mogen applaudisseren. Een goed geschreven stuk is puur goed voor de lezer, en gaat niet om de schrijver. Beschouw het als een privilege om voor een publiek te mogen schrijven. Dat is het ook namelijk.

22. Maak het jezelf makkelijk

Begin met een zin bovenaan de pagina die het kernidee van het stuk samenvat. Of de transitie, waar we het eerder over hadden. Maak dan een lijst van alle punten die je wil maken die je kernidee ondersteunen en schrijf deze uit. Organiseer ze vervolgens in de meest logische volgorde.

Je maakt dus eerst een lijstje, hetgeen veel minder intimiderend is dan meteen een lang stuk proberen te schrijven.

23. He say, she say

Maak gebruik van quotes of stukken dialoog om je punt te ondersteunen. Dit helpt niet alleen voor je eigen geloofwaardigheid, maar pakt ook de aandacht.

Mensen willen weten wat andere mensen ergens over zeggen. We zijn niet per se op zoek naar informatie, maar naar de meningen van anderen over die informatie.

24. Maak het persoonlijk

“The more personal, the more general.”

visuele content

25. Activeer de zintuigen

Maak het visueel. Daag je lezer uit om mee te doen door zinsdelen als ‘Stel je eens voor…‘ of ‘Beeld je eens in…‘ of ‘Zie je het voor je?‘.

Probeer ook de andere zintuigen van je lezer in te schakelen. Heb het over de geur van regen op warme stenen, vers gemaaid gras of stroopwafels op de markt. We kennen die geuren en hebben er sterke associaties bij die jij als schrijver op kunt wekken.

26. Omarm Twitter

Je moet op Twitter namelijk wel in 140 tekens zeggen wat je wil zeggen. Er is niet meer ruimte. Zo train je jezelf om sneller tot de kern te komen.

27. Werk aan je eerste indruk

Mooi zo. Je hebt je bezoeker zo ver gekregen om door te klikken naar je blogpost. Je hebt nu met 1-2 zinnen de kans om van je bezoeker een lezer te maken. Die kans zie ik maar al te vaak verspild worden door een ‘typische intro’ als:

“Je hebt het zelf waarschijnlijk ook wel eens meegemaakt. Je zit in de auto, en plotseling… bla bla bla”

Duurt lang. Wat wil je me nou vertellen? Waarom zou ik de volgende zin lezen?

28. Laat het vloeien

Van elke paragraaf moet het logisch zijn dat deze na de ene en voor de andere komt, omdat er een gedachte achter die volgorde zit.

Gebruik hiervoor verbindingswoorden als: daardoor, kortom, ten slotte. Er is niets zo desastreus als een paragraaf die tussen een vloeiend verhaal geplakt lijkt te zijn. Verwijder die.

29. Vertel niet, maar laat zien dat

Vertel me niet dat de maan schijnt. Laat me een glimp van het maanlicht in gebroken glas zien.

– Anton Chekhov

30. Gebruik omschrijvende werkwoorden

In plaats van zwakke.

Voorbeeld:

Hij maakte een hartje in de boom met zijn mes.
Hij kerfde een hartje in de boom met zijn mes.

Maken is nonchalant. Het doet deze jongeman niet zoveel om een hartje in de boom te maken voor zijn geliefde. Maar als hij aan het kerven is daarentegen, dan doet hij dat met alle hartstocht die hij in zich heeft voor zijn verboden liefde.

Het lijkt een subtiel verschil, maar het is een andere wereld. Voel je hem?

31. Naar de hel en terug

De weg naar de hel is gelegd met bijwoorden.

– Iemand ooit

Vermijd onnodige bijwoorden en vervang deze voor krachtige werkwoorden, actiewoorden.

Voorbeeld:

Het aantal verkopen rees heel snel.
Verkoop explodeerde.

De tweede zin is veel krachtiger, minder timide. Durf te zeggen wat je wil zeggen.

Heb jij nog goeie schrijftips of heb je hier iets aan gehad?

Ik spreek je graag via de comments hieronder.

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.
Jacques Herweijer

Door

Jacques Herweijer

op 2 June 2015

Mooie tips, hier een van mij: Schrijf over dingen die je zelf leuk en interessant vind.

Irma du Bois

Door

Irma du Bois

op 2 June 2015

Hmm, mijn tip is juist: schrijf niet wat je zélf leuk vindt om te vertellen, maar waar je lezers op zitten te wachten/behoefte aan hebben.

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 2 June 2015

Er zit allebei wat in Irma en Jacques :-) Als je een persoonlijk blog hebt (i.p.v. een business) dan heb je de luxe en vrijheid om te bloggen over wat je zelf interessant vindt. Run je echter een website/blog met een gedachte erachter en een duidelijk doel, dan lijkt het me inderdaad verstandig om in de eerste plaats te kijken waar je bezoekers behoefte aan hebben.

Jos van Tongeren

Door

Jos van Tongeren

op 2 June 2015

Inderdaad Seph, Onderzoeken waar je bezoekers behoefte aan hebben, je doelgroep bepalen :) Leuke blog Seph vol met humor, ik heb ervan genoten.

Menno de Haan

Door

Menno de Haan

op 18 June 2015

Hey Seph, Bedankt voor de tips ;) Ondanks mijn ervaring als schrijver zijn deze tips uiterst bruikbaar. Mijn tip: Probeer zo snel te schrijven als het tempo waarin je een verhaal vertelt tijdens een gesprek of presentatie. Je komt op deze manier sneller tot de boodschap en je zakt niet weg in de details. Besteed later aandacht aan lekker lopende zinnen, grammatica en spelling. Met vriendelijke groet, Menno de Haan Blogmarketing.nl

Dennis Visser

Door

Dennis Visser

op 5 July 2015

Hey Seph, Bedankt voor de tips, ik ga ze direct toepassen. Met vriendelijke groet, Dennis

Reactie plaatsen