arrow_drop_up arrow_drop_down
5 november 2016 

Zo zorg je voor meer conversie op je contactpagina

Ik merk dat veel mensen weinig aandacht besteden aan hun contactpagina. “Een paar contactgegevens, een formuliertje, en hoppa de contactpagina is klaar”. Dat is erg zonde. Deze pagina moet jouw bezoeker aanspreken en uitnodigen om contact op te nemen. Op de overige pagina's probeer je de bezoeker naar je contactpagina te leiden, dan is je bezoeker eindelijk op je contactpagina en dan is die pagina saai en verwaarloosd. Zonde, toch?! Dit is juist een hele belangrijke pagina, omdat men hier wel/niet de stap neemt om contact op te nemen.

Wil je meer conversie via je contactpagina?

In dit artikel leg ik je stapsgewijs uit hoe je zorgt voor meer conversie op je contactpagina. In ruil daarvoor wil je ik je vragen om mijn Facebookpagina te liken óf door dit artikel te delen op Facebook. Je krijgt dan direct toegang tot de rest van het artikel.

Nodig mensen uit om contact op te nemen

Wat ik op de meeste websites zie is dat de paginatitels altijd erg standaard zijn. Meestal zoiets als “Neem contact op” of “Contactpagina”. Eigenlijk niet erg aansprekend en uitnodigend. Bedenk iets dat mensen aanspreekt, het liefst iets dat bij jouw boodschap past (deze boodschap heb je als het goed is al gecreëerd bij het vorige hoofdstuk). Op mijn contactpagina vind je de tekst “Ik ben weer beschikbaar voor projecten”. Ten eerste is het handig voor de klant om te weten dat ik beschikbaar ben. Ten tweede nodigt het uit om een project bij mij neer te leggen. Het kan een potentiële klant nét dat ene duwtje in de rug geven.

Verplichte gegevens

Er zijn een aantal gegevens die je verplicht op je website moet vermelden. Eigenlijk moeten deze verplichte gegevens op elke pagina terugkomen, maar weinig mensen nemen dat echt serieus. Het gaat om de volgende gegevens:
  • KVK-nummer
  • BTW nummer
  • IBAN-nummer
Deze gegevens zijn verplicht door de Kamer van Koophandel. Meer informatie hierover vind je op deze pagina van de website van het Ondernemersplein.

Overige teksten en gegevens

Wat is nog meer handig om te plaatsen? Een afbeelding van je kantoor/pand? De openingstijden? De tijden waar op je bereikbaar bent? Een indicatie hoelang het duurt voordat men respons heeft? Als men bijvoorbeeld een offerte aanvraagt is het handig voor ze om van te voren te weten hoelang het duurt voordat ze een offerte kunnen verwachten.

Met wie neemt de bezoeker contact op?

Ik erger mij er zelf vaak aan dat ik soms geen idee heb met wie ik nou eigenlijk contact opneem. Bij grote bedrijven met 10+ man personeel om de mailtjes en telefoontjes te beantwoorden kan ik het mij voorstellen dat ze er niet bij kunnen zetten wie je aan de lijn krijgt, maar als je een ZZP-er bent of als je een klein bedrijf hebt, is dat wel mogelijk. Plaats een foto van jezelf, maak het persoonlijker. Heb je meerdere afdelingen en/of vestigingen? Laat dan per afdeling/vestiging weten met wie men contact opneemt.

Contactformulieren

Contactformulieren zijn erg handig en efficiënt. De potentiële klant kan zo een bericht/mail sturen, zonder dat de potentiële klant zijn/haar e-mailprogramma hoeft op te starten. Lekker makkelijk dus! Een veelgemaakte fout bij contactformulieren is dat ze te lang zijn/te veel invulvelden hebben. Vaak zijn het invulvelden die eigenlijk onbelangrijk zijn. Zo het is veelgebruikte invulveld “onderwerp” eigenlijk overbodig. Wat maakt het uit wat het onderwerp is? Zolang de klant maar zijn/haar naam, e-mailadres en een bericht kan invullen, heb je genoeg informatie. Je weet dan wat de klant wilt en je kunt contact opnemen. Ook velden zoals “man/vrouw” en “aanhef” zijn in de meeste gevallen totaal onbelangrijk en zonde van de tijd. Bedenk dus goed welke invulvelden je gaat gebruiken.

Google Maps op je contactpagina

Tegenwoordig maken veel websites gebruik van Google Maps om een plattegrond te weergeven. Erg handig als veel klanten bij jou langskomen! Vooral handig als men deze plattegrond goed kan bekijken en kan gebruiken op een smartphoneMaar is het wel écht nodig voor jouw bedrijf? Op mijn contactpagina staat mijn vestigingsadres vermeld, maar ik heb geen “echt kantoor”. Is het handig om dan Google Maps te plaatsen? Nee, dus. Zo zijn er nog veel meer “leuke” dingen die je kunt toevoegen, maar die eigenlijk geen meerwaarde hebben. Wees dus streng en ga bij elk klein dingetje voor jezelf na of je het wel echt nodig hebt.

Korte samenvatting

  • Nodig mensen uit om contact op te nemen.
  • Wees creatief en spreek de potentiële klant aan.
  • Vergeet de verplichte gegevens niet.
  • Kies de juiste content, geen overbodige poespas.
  • Indien mogelijk, laat weten met wie de bezoeker contact opneemt.
  • Houd contactformulieren zo kort en simpel mogelijk.
  • Denk goed na of je bepaalde dingen wel écht nodig hebt.
Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen