Eerder heb ik een artikel geschreven over het meten van micro conversies via Google Tag Manager. Micro conversies zijn een goede aanvulling, maar uiteindelijk wil je ook de belangrijkste conversies goed meten, zoals verzonden contactformulieren.
Contactformulieren hebben in de meeste gevallen een bedankpagina. Een bezoek aan deze bedankpagina kan dan als doel gemeten worden. Maar wat als er geen bedankpagina is? Ook dan wil je dit goed kunnen meten. Dit is dus niet een klik op de verzendknop.
Verzonden formulieren meten
Dit artikel beschrijft hoe je via Google Tag Manager verzonden contactformulieren kan meten. Idealiter zou je bij een klik op de verzendknop direct controleren of het formulier volledig is ingevuld. Dit werkt echter niet. Het controleren of een formulier juist is ingevuld duurt een paar tellen. Hoelang dit duurt kan variëren per website.
We willen dus kort na een klik op de verzendknop meerdere keren controleren of het formulier verzonden is. Het proces ziet er dan uiteindelijk als volgt uit:
- Een bezoeker klikt op de verzendknop;
- Iedere halve seconde controleert Google Tag Manager of het formulier is verzonden, in totaal 4 checks;
- Wanneer bevestigd is dat het formulier is verzonden, wordt de Google Analytics tag geactiveerd die een event naar Google Analytics stuurt.
Het is vooral de check die Google Tag Manager moet doen, die het ingewikkeld maakt. Heb je geen idee wat Google Tag Manager is, lees dan eerst even dit artikel.
Klik op verzendknop meten
Google Analytics heeft een ingebouwde triggertype voor formulieren. Deze trigger meet pogingen om een formulier in te dienen. Google Tag Manager toont de optie ‘Validatie controleren', maar deze functie leek bij mij niet te werken.
Wanneer je de trigger hebt aangemaakt ga je in Preview mode naar de contactpagina van je website en klik je op de verzendknop.
Je ziet hier dat er een event is gemeten ondanks dat het formulier niet is verzonden. Dit event gaan we gebruiken als trigger om een check te doen. Voor deze check moet er een variabel komen die aangeeft of een formulier wel of niet is verzonden.
Variabel aanmaken voor check
Wanneer een formulier is ingediend kun je in de code terugvinden of dit succesvol is geweest. Bij Contact Form 7 zie je onderstaande code. De class van
Jeroen
op 24 August 2017Kevin Brinkman
op 21 September 2017Traxgo
op 11 October 2018