TikTok nam de afgelopen twee jaar razendsnel toe in populariteit. In rap tempo werd de app niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van veel mensen over de hele wereld.
In december 2019 telde TikTok nog 508 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Tegenwoordig ligt dat aantal al boven de 1 miljard. Naar verwachting bereikt TikTok tegen het einde van 2022 meer dan 1,5 miljard dagelijkse gebruikers. TikTok haalt regelmatig de krantenkoppen, nu consumenten de app omarmen en marketeers de app proberen op te nemen in hun strategie.
In 2021 zagen we hoe grote bedrijven de sprong maken naar TikTok en het platform steeds beter doorkregen. Door extra in te zetten op privacy, mogelijkheden om advertentieresultaten te meten en commercie werd TikTok nog een stuk aantrekkelijker voor merken.
TikTok is de populairste website ter wereld
Begin vorig jaar gebeurde er nog iets anders bijzonders voor TikTok. De TikTok website oversteeg Google als meestbezochte website ter wereld. “Op 17 februari 2021 had TikTok een dag de toppositie”, schrijft Cloudflare in een terugblik van het afgelopen jaar.
Ook in de maanden maart en mei stond TikTok een paar dagen boven Google als meestbezochte website. Sinds 10 augustus 2021 wordt de TikTok-website op de meeste dagen vaker bezocht dan Google.
Naast dat TikTok.com het meest populaire webdomein was, oversteeg TikTok ook Facebook als meest populaire social media website.
Social media websites staan stuk voor stuk erg hoog in de Cloudflare-ranking van populairste websites. “De negen belangrijkste social media applicaties staan allemaal in onze top 100 lijst van meest populaire websites ter wereld”, aldus Cloudflare.
Moeilijke tijden voor Google
Het nieuws van TikTok die Google onttroont als meestbezochte website komt in moeilijke tijd voor de zoekgigant. Binnenkort wordt het niet meer mogelijk om cookies bij te houden op websites, wat de nodige uitdagingen oplevert voor Google.
Nu het einde van cookies in zicht is, lopen marketeers tegen de nodige uitdagingen aan om de prestaties van hun advertenties te meten. Veel marketeers zoeken naar alternatieve strategieën door te focussen op contextuele reclame en hun social media content op te schalen.
TikTok werd bijna verboden in de VS
TikTok groeide extreem, maar dat gebeurde niet zonder de nodige uitdagingen. Moederbedrijf ByteDance liep tegen een juridisch onderzoek aan toen de VS probeerde om TikTok te verbieden vanwege problemen met de databeveiliging. President Biden trok deze - door Trump ingevoerde - beslissingen terug. Wel staat TikTok evenals andere buitenlandse apps van buitenlandse tegenstanders nog wel onder sterke controle.
Bron: Marketing Dive