TikTok introduceert een nieuwe functie genaamd Branded Mission. Met Branded Mission kunnen merken authentieke en creatieve content crowdsourcen vanuit de TikTok community.
Dankzij Branded Mission kunnen makers direct in contact komen met merken. Het geeft hen de mogelijkheid om content te maken voor marketing campagnes en daar geld aan te verdienen.
De lancering laat zien dat TikTok bereid is om online marketeers op nieuwe manieren in contact te brengen met een publiek dat vooral bestaat uit Gen Z en millennials. Tegelijkertijd krijgen makers de kans om geld te verdienen met hun creativiteit op TikTok. Dankzij Branded Mission is het voor merken niet langer nodig om gebruik te maken van een bureau of influencer marketing service om in contact te komen met creators.
Over TikTok Branded Mission
TikTok heeft meer dan 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers. In het eerste kwartaal van 2022 was TikTok de meest gedownloade app, waarbij het platform grote concurrenten als Instagram en Facebook achter zich liet.
Het nieuwe Branded Mission maakt het voor merken mogelijk om makers te vragen bij te dragen aan een campagne door content te maken die zowel aansluit bij hun publiek als bij het merk. Merken kunnen bijvoorbeeld:
- Hun community aansporen bij te dragen aan campagnes
- Makers vragen om op een authentieke manier een herkenbaar merkverhaal te vertellen
- Een diverse groep makers ontdekken die op hun eigen manier bijdragen aan de cultuur op TikTok
Ook voor makers brengt Branded Mission kansen met zich mee. Alle makers die ouder zijn dan 18 jaar en meer dan 1000 volgers hebben komen in aanmerking om bij te dragen aan een Branded Mission. Niet alleen zorgt dit voor een nieuwe manier om geld te verdienen op TikTok, ook zorgt het voor meer verkeer naar hun kanaal. Daarbij is Branded Mission te combineren met TikTok Pulse, het nieuwe revenue share program dat TikTok een aantal weken geleden uitrolde.
Samenwerken makkelijker maken
Veel traditionele marketeers zien TikTok nog altijd als een Gen Z platform voor dansjes. Het platform is echter veel verder dan dat. Tegenwoordig hebben diverse communities hun weg gevonden naar het platform en is het een plaats waar mensen nieuwe merken, producten en ideeën ontdekken.
TikTok is een platform waar een nieuwe generatie verhalenvertellers de grenzen van entertainment opzoekt en de basis legt voor een nieuwe cultuur. Storytelling is wat communities op TikTok samenbrengt. Hier ligt een geweldige mogelijkheid voor merken en makers om samen te werken en boeiende content te maken.
Volgens TikTok is het platform van nature gericht op samenwerking. Dit geeft merken een nieuwe manier om makers aan zich te binden en zo verschillende communities op TikTok te bereiken.
Met dit idee in het achterhoofd heeft TikTok het nieuwe Branded Mission gelanceerd. Zelf zegt TikTok het volgende over de nieuwe functie:
“Branded Mission is de eerste oplossing die het mogelijk maakt voor adverteerders om authentieke content te crowdsourcen op TikTok, de best-presterende video’s om te zetten naar advertenties en de affiniteit met hun merk te verbeteren.”
Deze nieuwe matchmaker-dienst maakt het mogelijk voor merken om opkomende creators op TikTok te ontdekken, als ze daar interesse in hebben. Sommige merken zullen dit ongetwijfeld meteen uittesten en anderen zullen eerst de kat uit de boom kijken. Hierdoor is het nog moeilijk om te voorspellen in hoeverre de nieuwe mogelijkheden op TikTok gebruikt gaan worden.
Ontdek de kracht van creativiteit en co-creatie
De merken die tot nu toe het meest succes behaalden op TikTok luisterden eerst naar de TikTok community voordat ze specifieke makers bij hun merk betrokken. Dankzij Branded Mission kunnen merken dichterbij de communities op TikTok komen, maar alleen als ze bereid zijn om makers bij hun merk aan te sluiten die ze nog niet gescreend hebben.
Waarschijnlijk zullen vooral opkomende merken de nieuwe functie gaan gebruiken. Marktleiders en niche-merken zullen waarschijnlijk nog wat langer afwachten. De kans is groot dat precies hetzelfde zal gebeuren aan de creator-kant van het matchmaking-proces.
Naar verwachting zullen vooral nano-influencers (1000 tot 10.000 volgers) en micro-influencers (10.000 tot 100.000) volgers meedoen aan een Branded Mission om geld te verdienen met hun video’s. Macro influencers (100.000 tot 1 miljoen volgers) en mega influencers of bekende personen (meer dan 1 miljoen volgers) zullen waarschijnlijk wat langer afwachten.
Branded Mission is op dit moment in bèta. Slechts een handvol landen ter wereld heeft toegang tot de functie. TikTok verwacht dat Branded Mission beschikbaar wordt in meer landen tegen het einde van 2022.
Bron: Search Engine Journal