Een wereldwijd onderzoek laat zien dat TikTok een belangrijk onderdeel is van de klantreis van consumenten richting een aankoop. Steeds meer mensen ontdekken en kopen producten via het platform.
De TikTok Marketing Science Global Retail Path To Purchase Study, uitgevoerd door Material, is bedoeld om de rol van TikTok binnen de retail-klantreis te bepalen. Volgens het onderzoek vertaalt de impact van TikTok zich buiten het platform richting de echte wereld.
TikTok transformeert het traditionele pad richting een aankoop en drijft verkopen op grote schaal op. In plaats van een salesfunnel, wordt het pad richting een aankoop via TikTok omschreven als een oneindige lus. Dit houdt in dat er geen vast start- en eindpunt is. Op basis daarvan stappen consumenten op verschillende punten in, uit en opnieuw in een klantreis op basis van hun behoeften.
Het is belangrijk voor marketeers om zich bewust te zijn van de resultaten van dit onderzoek, aangezien de invloed van TikTok op aankopen door consumenten waarschijnlijk alleen nog maar gaan toenemen.
TikTok gebruikersstatistieken
Deze statistieken belichten de gebruikersperceptie van TikTok, evenals hun behoeften:
- 44% van de dagelijkse TikTok-gebruikers wil dat branded content leuk en vermakelijk is
- 49% van de gebruikers geeft aan dat TikTok een bron is voor het ontdekken van nieuwe dingen
- 35% van de gebruikers zegt nieuwe dingen te leren via TikTok
- 29% van de gebruikers geeft aan dat TikTok een bron voor inspiratie is
Consumentengedrag van TikTok Gebruikers
Deze statistieken schijnen een licht op het consumentengedrag van TikTok-gebruikers:
Gebruikers besteden 14% meer wanneer TikTok onderdeel is van het aankoopproces
- 37% van de TikTok-gebruikers ontdekte iets via het platform en besloot het meteen te kopen
- 35% van de gebruikers kochten iets wat ze zagen via TikTok
- 29% van de TikTok-gebruikers gaf aan dat ze een product dat ze op TikTok zagen niet konden kopen doordat het uitverkocht was
- 39% van de TikTok-gebruikers geeft aan dat ‘opvrolijken’ een belangrijke factor is in hun beslissing om een product te kopen
- 44% van de gebruikers ontdekt producten via TikTok-video's gepost door een merk
- 44% van de TikTok-gebruikers ontdekt producten via advertenties in hun feed
- 38% van de TikTok-gebruikers reageerde op een video gepost door een merk terwijl ze actief onderzoek deden naar dat product
- 24% van de gebruikers reageerde op advertenties in hun feed terwijl ze actief onderzoek deden naar een product
Gedrag van TikTok-gebruikers na de aankoop
De volgende statistieken laten zien wat TikTok-gebruikers doen nadat ze een product kopen dat ze ontdekten op het platform:
- 1 op de 5 gebruikers maakt how-to of tutorial-videos op TikTok
- 1 op de 4 gebruikers post en tagt het merk
- 1 op de 4 gebruikers creëerde een post waarin ze het product dat ze kochten lieten zien
- 1 op de 5 gebruikers stuurde een DM naar een merk
- 1 op de 4 gebruikers volgde een merk
TikTok-gebruikers vergeleken met gebruikers op andere platformen
Vergeleken met gebruikers op andere platformen, zijn TikTok’ers:
- 1,5 keer sneller geneigd om meteen iets te kopen nadat ze het ontdekten via het platform
- 1,5 keer meer geneigd om een vriend of familielid te overtuigen een product te kopen dat ze zagen via de app
- 2,4 keer zo geneigd om een post te creëren en merk te taggen nadat ze een product kopen
- 2 keer zo vaak een reactie of DM naar een merk sturen nadat ze een aankoop maken
- 1,3 keer waarschijnlijker enthousiast of euforisch voelen over een productaankoop
- 1,4 keer meer dan gebruikers op andere platformen onderzoek doen naar de producten en merken die ze ontdekken
Meer data over de rol van TikTok in de klantreis van consumenten vind je in het volledige onderzoek.
Bron: Search Engine Journal