arrow_drop_up arrow_drop_down
22 oktober 2014 

Test je Mailchimp nieuwsbrief voordat je het verstuurd

Een Mailchimp nieuwsbrief is niet erg moeilijk om te maken. Je kunt kiezen voor standaard templates of voor een op maat gemaakte Mailchimp nieuwsbrief. Een nieuwsbrief kan in verschillende programma's gelezen worden; Outlook, Mail (voor Mac), in webmail systemen, op smartphones, etc. Al deze programma's werken op verschillende manieren en soms zal het ene programma de nieuwsbrief op een andere manier weergeven dan dat een ander programma zou doen. Test je Mailchimp nieuwsbrief dus goed, voordat je het verstuurd.

Moet mijn nieuwsbrief in elk programma exact hetzelfde zijn?

Nee. Een nieuwsbrief hoeft niet in elk programma exact hetzelfde te zijn. Een pixel hier en daar verschil is helemaal niet erg. Zo lang de nieuwsbrief er maar goed uit ziet en er geen (grote) fouten in zitten :)

Hoe weet ik hoe mijn nieuwsbrief er uit ziet?

Voordat je de Mailchimp nieuwsbrief verstuurd, kun je ervoor kiezen om een testmail te sturen. Ik stuur zelf mijn nieuwsbrieven eerst naar verschillende e-mail accounts van mijzelf. Zo heb ik er één voor Outlook.com, voor Gmail en voor webmails. Op deze manier kun je de nieuwsbrief testen in verschillende programma's.

Let op: merge tags zoals voornaam worden niet getoond in de testmails. Dat betekent echter niet dat ze niet (goed) werken :)

Preview mode

Ook kun je de nieuwsbrief testen via de preview mode. Daar kun je zien hoe de mail eruit zal zien op zowel gewone desktop programma's als bij smartphones. De preview mode bevat echter slechts één desktop versie en één smartphone versie. Dus extra testen bij verschillende mailprogramma's, zoals ik hierboven al benoemde, is eigenlijk wel een goed idee.

Enkele belangrijke punten waar je op moet letten

  • Werken alle links in de nieuwsbrief? En is het in elk programma duidelijk dat het links zijn?
  • Is de tekst goed te lezen? Zijn de lettertypes niet anders in sommige programma's?
  • Kloppen de afbeelding en kolommen?
Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Ansjeliena
Door

Ansjeliena

op 24 May 2015

In de testmail is alleen mijn header in kleur. Andere gemarkeerde tekst niet. Hoe kan ik dat controleren? Alvast bedankt.

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 25 May 2015

Hey Ansjeliena, Het kan zijn dat het mailprogramma die jij gebruikt geen gemarkeerde tekst weergeeft. Niet alle tekstopmaak wordt namelijk in elk mailprogramma weergeven.

Claudia
Door

Claudia

op 26 June 2015

Hallo, Ik probeer steeds een testmail naar mezelf te versturen maar dan geeft het programma aan: from emailadresses must be verified before sending. Geen idee wat ik nu moet doen. Kun jij helpen?

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 26 June 2015

Hey Claudia, Je moet je account eerst verifiëren, voordat je testmails en campagnes kunt versturen.

Wiebe
Door

Wiebe

op 9 October 2015

Test je ook de spelling voordat je verstuurt?

Marije
Door

Marije

op 30 March 2016

Hallo, Er gaat iets helemaal mis. Ik heb een test mail gestuurd en daarin doen alle "lees meer" links. Nu heb ik de brief verstuurd en kunnen ze niet geopend worden. Mensen komen op de online versie maar de teksten zijn niet zichtbaar. Weet jij wat ik kan doen? groetjes Marije

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 31 March 2016

Hey Marije, Ik ben bang dat ik je niet verder kan helpen. Ik heb geen idee wat je precies hebt gedaan en wat er is mis gegaan. Tip: Maak een aparte lijst aan met je eigen e-mailadres(sen). Stuur de campagne eerst naar die lijst, dan weet je 100% zeker hoe de nieuwsbrief er uit komt te zien als je het daadwerkelijk verzend.

Kirsten
Door

Kirsten

op 11 July 2017

Dag Sandra, De afbeelding van mijn header krijg ik niet te zien in mijn test mail. Hoe kan ik dit aanpassen?

Janette haring
Door

Janette haring

op 20 February 2018

Hoi, mijn testmails worden prima verstuurd door Mailchimp. Ze komen alleen niet aan bij mijn testadressen. Wat gaat er mis? Groeten, Janette

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 21 February 2018

Hey Jannette, Heb je in de spambox gekeken? Het kan zijn dat ze daar terecht zijn gekomen. Het kan ook zijn dat je mailprogramma het helemaal niet door laat komen, doordat ze denken dat het spam is.

Janette haring
Door

Janette haring

op 23 February 2018

Dank voor je bericht. Ik ga eens bij mijn provider langs. Ik denk dat het daar zit. Er zit niets in mijn spambox. Inmiddels opgelost. Geen idee wat de hiccup was. Misschien wel dat ik meer dan 500 adressen gestuurd heb, terwijl ik een maximum had ingesteld op 500. Hoewel dat via Mailchimp toch niet hoeft uit te maken, toch?

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 23 February 2018

Hey Janette, Het kan inderdaad aan allerlei verschillende dingen liggen, dus ik kan ook niet zo 1, 2, 3 zeggen wat er precies misgaat.

Daan
Door

Daan

op 17 March 2018

hallo, Ik doe er alles aan om mijn nieuwsbrief spamproof te maken en toch krijg ik een melding als ik een testmail stuur naar mezelf: deze mail kan scam bevatten... Is er een manier om een nieuwsbrief te laten scannen op fouten die dit veroorzaken? grt Daan

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 19 March 2018

Hey Daan, Het kan ook juist komen doordat het een testmail is. Heb je het al geprobeerd als "echte" mail? Even een aparte lijst aanmaken, daar je eigen e-mailadres(sen) opzetten en voilà ;) En sowieso even proberen bij andere mailproviders, het kan zijn dat die van jou gewoonweg erg streng is.

Daan
Door

Daan

op 19 March 2018

Dankje Sandra, daar zeg je wat, er staat natuurlijk (test) in het onderwerp waar sommige filters van gaan kriebelen!! Ik zal hem eens sturen zonder. Maar bestaan er websites die je mail kunnen controleren? grt Daan

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 20 March 2018

Niet dat ik zo 1, 2, 3 weet.

Monique
Door

Monique

op 25 April 2019

Hoi Sandra, Net als Kirsten krijg ik de afbeelding van mijn header niet te zien in mijn test mail. Althans, niet in Outlook. Wel als ik 'm naar mijn gmail stuur en op een Apple komt het ook goed door. Heb jij enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb bij de opties van Outlook gekeken maar zie niet wat ik eventueel aan zou moeten passen. Groetjes, Monique

Evelien
Door

Evelien

op 18 July 2019

In de testmail worden mijn footer gegevens niet overgenomen, waardoor alle codes nog zichtbaar zijn ipv de bedrijfsgegevens. Die staan wel goed ingevuld bij settings. Weet jij hoe dat komt?

Reactie plaatsen