Zo gebruik je TikTok: het nieuwe social mediaplatform voor jongeren
8 oktober 2019 

Zo gebruik je TikTok: het nieuwe social mediaplatform voor jongeren

TikTok, een app waarmee je korte video’s kunt maken die je vervolgens kunt delen, kwam op de internationale markt in september 2017. Je kunt de TikTok app downloaden in de App Store om, zonder account, meteen video’s te bekijken. Eind 2018 was TikTok de meest gedownloade social media app en heeft het inmiddels meer maandelijkse actieve gebruikers dan SnapChat.

Wat TikTok precies inhoud, hoe je het gebruikt en waarom jij als ondernemer nu de app zou moeten gebruiken lees in je deze blog.

Wat is TikTok?

TikTok is een social media app voor video’s die razend populair is onder jongeren. De meeste gebruikers zijn onder de 20 jaar oud, maar langzaam beginnen ook wat oudere jongeren de app te gebruiken.

TikTok is een app waar je video’s kunt delen met anderen op het platform. Het lijkt erg op Instagram, alleen is dit platform alleen bedoelt voor video’s. Wat wel overeenkomt is het hebben van je eigen profiel met een overzicht van jouw geplaatste video’s en jouw aantal volgers en is er een tijdlijn van alle video’s op het platform. Wat wel anders is, is dat het totaal aantal likes die je hebt gekregen ook weergegeven wordt op je profiel. Daarnaast kun je bij iedere video zien hoeveel weergaven deze heeft gehad.
TikTok_account_Mischa_Wassenaar

Hoe werkt TikTok?

De app is vrij straight forward al zijn er wel een hoop opties beschikbaar wanneer je een video wilt maken. Bij het maken van een video is de muziek die je eronder zet wel erg belangrijk, je komt dan ook bijna geen video’s tegen waar geen muziek op te horen is.

Wanneer je gaat filmen kun je eerst een liedje kiezen, die doe je door bovenin op ‘Geluid toevoegen’ te drukken. Na het selecteren van je liedje kun je gaan filmen. Het handige is dat je jouw film in meerdere delen kunt opnemen. Je kunt dus een stukje filmen, stoppen, en weer door filmen waar je gebleven was en de app plakt het aan elkaar met de muziek erbij. Je kunt er ook voor kiezen na het filmen pas een liedje toe te voegen.

Na of tijdens het filmen zijn er talloze filters en effecten die je kunt toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld in slow motion filmen of een ‘beauty filter’ toevoegen mocht je niet moeders mooiste zijn.
TikTok_filter_options

Hoe maak je een goede video op TikTok?

TikTok is gemaakt om te entertainen. De video’s die je ziet zijn daarom ook vaak grappig, bevat een bepaalde spanning of is erg gewaagd. Een goede video moet daarom ook een of meer van deze componenten bevatten. Mocht je dit juist doen dan zou jouw video wel eens ‘viral’ kunnen gaan en kun je een hoop volgers erbij krijgen.
Je spreekt van viral gaan wanneer jouw video binnen korte tijd heel vaak bekeken wordt. Viral gaan is niet makkelijk maar het is wel haalbaar en heeft weinig met geluk te maken. Natuurlijk kan het zo zijn dat je jouw camera ready had op het juiste moment en de juiste plek en heb je daarom meteen al een viral video.

Maar mocht je altijd net te traag zijn met het trekken van je camera, hier een aantal stappen die je kunt volgen voor het maken van een goede video op TikTok.

Stap 1: kies een catchy song

Voordat je begint met filmen is het handig om alvast een liedje uitgekozen te hebben. Zo kun je jouw video beter laten aansluiten op de melodie of tekst van het nummer. Zo kun je bijvoorbeeld op de maat iets doen, of op de drop van een nummer een bepaalde actie uitvoeren.
TikTok_music_overview

Stap 2: bekijk de effecten

TikTok heeft een hoop leuke effecten die je kunt gebruiken tijdens het filmen. Zo heb je het ‘reverse effect’ waarmee je jouw beeld achterstevoren afspeelt en het ‘repeat effect’ waarmee je een frame meerdere keren achter elkaar kunt afspelen. Door goed gebruik te maken van deze effecten kun je snel jouw video wat leuker maken.

Stap 3: wees creatief

Veel bekeken video’s zijn vaak erg leuk bedacht en je kan vaak zien dat er goed over nagedacht is. Bedenk wie de doelgroep is (jongeren rond de 18 jaar) en wat zij leuk zouden vinden. Sluit hier je video op aan.

Stap 4: gebruik stickers en een sterk onderschrift

In de bio onderaan de video kun je mensen in het kort laten weten wat ze kunnen verwachten of kun je aangeven waarom ze de video moeten kijken. Met het gebruik van stickers kun je in de video dingen wat duidelijker maken voor je kijkers.

Stap 5: hashtags

Maak gebruik van relevante hashtags. Deze moeten slaan op de content van je video. Kijk daarnaast ook op het ‘ontdekken pagina’ om te zien welke hashtags trending zijn. Mocht jouw video iets te maken hebben met een van deze trending hashtags, voeg deze dan zeker toe!
trending_hashtags_TikTok

Stap 6: delen maar

Deel je video en wacht tot die views, likes, comments en volgers binnenkomen. Gebeurt dit niet? Scroll dan even door de tijdlijn en bekijk waarom jij bepaalde, populaire video’s leuk vindt en hoe die van jouw hiermee verschilt. Deze informatie kun je gebruiken wanneer je jouw volgende video maakt.

Stromen die views en volgers lekker binnen? Check dan de app elk uur even om blijvend te genieten van je succes.

Hoe werkt het algoritme van TikTok?

Niet alles over het algoritme van TikTok, net als die van Instagram, is openbaar. Er is echter wel een groot onderdeel waardoor een bepaalde video veel meer views heeft dan een andere.

Het eerste uur is belangrijk.

Net als bij Instagram is het eerste uur na het posten belangrijk. Bekijken mensen je video helemaal tot het einde, liken of reageren ze erop? Dan beschouwd TikTok dit als een waardevolle video. Hierdoor zal jouw video aan meer mensen getoond worden. Bekijken zij jouw video weer helemaal, liken of reageren zij erop, dan zien nog meer mensen je video. Dit kan een hele tijd zo door gaan waardoor je dus heel veel views en likes op je video kunt krijgen. Dit resulteert overigens weer in volgers op je account.

Volgers hebben is erg waardevol. Plaats jij een video dan zien jouw volgers dat meteen en heb je direct al meer bereik en een grotere kans voor meer views en likes op je video.

Waarom je nu moet beginnen met TikTok?

TikTok is een vrij jong platform, maar is ontzettend hard aan het groeien. Door er vroeg mee te beginnen kun je grote voordelen behalen. Doordat de app nog niet erg verzadigt is met verschillende categorieën gebruikers, is er dus minder competitie. Door nu in te spelen op een bepaalde doelgroep op TikTok maak je een grote kans snel een grote speler te worden in jouw niche.

Door nu te beginnen met TikTok maak je een grote kans om snel veel volgers en autoriteit te behalen op het platform. Hoe langer je hiermee wacht, hoe moeilijker het zal het worden om te groeien.

Zeker als jouw onderneming zich op een jonge doelgroep focust, is TikTok het ideale platform om met hen in contact te komen.
TikTok_ladder_Mischa

Heb jij TikTok al op je telefoon staan?

Laat even weten of jij TikTok al gebruikt of dat je van plan bent dit te gaan doen in de reacties!
Check ook mijn TikTok-account voor wat inspiratie!

Over de schrijver
Ik help ondernemers aan meer klanten door het toepassen van de juiste online marketingtools. Wij kunnen elke ondernemer helpen met het verhogen van hun omzet door onze sterke marketingstrategie. Of je nou een verzekering wilt verkopen of jouw cursus over het houden van een vlooiencircus; onze strategie is voor iedere branche in te zetten! Ik hoor graag wanneer ik jou hierbij kan helpen!
Danielle

Door

Danielle

op 15 October 2019

Thanks voor je toffe blog Mischa. Is jouw TikTok filmpje over die champagnetoren nou 4,4 miljoen keer bekeken?!?

Reactie plaatsen