arrow_drop_up arrow_drop_down
Pinterest als extra marketingtool voor meer online zichtbaarheid
19 december 2019 
4 min. leestijd

Pinterest als extra marketingtool voor meer online zichtbaarheid

Geloof jij in de kracht van beelden??

Ik wel én in de kracht van inspireren. Op Pinterest komen die twee heel mooi samen.

Wist jij dat je met Pinterest:

  • Het verkeer naar jouw website enorm kan laten groeien
  • Potentiële kopers al in een heel vroeg stadium van de customer journey beïnvloedt
  • Door het grote bereik je een grotere naamsbekendheid creëert
  • Het aantal conversies aanzienlijk kan vergroten

Online vindbaarheid en zichtbaarheid

Als ondernemer ben je continu bezig met zichtbaarheid en vindbaarheid.
Je zorgt ervoor dat je zo hoog mogelijk scoort in Google en SEO is aan de orde van de dag. Om beter zichtbaar te worden zit je iedere dag te zwoegen op toffe content voor Facebook en Instagram. En maak jij met jouw bedrijf ook gebruik van Twitter, Snapchat of de nieuwste rage Tiktok? Want tja social media is belangrijk voor je zichtbaarheid.

Pinterest is in dit verhaal een vaak onderschatte, maar superkrachtige marketingtool. Een extra tool voor meer online zichtbaarheid. En dé plek bij uitstek om jouw doelgroep te inspireren en vervolgens aan te zetten tot actie.

  • 93% van actieve gebruikers geeft aan Pinterest te gebruiken in hun zoektocht iets te kopen
  • 87% zegt iets te hebben gekocht vanwege de content gezien op Pinterest
  • 66% gaat over tot de aanschaf nadat ze een pin van een merk gezien hebben
  • Pinterest-gebruikers hebben gemiddeld een hoog inkomen

Bron: Pinterest

Pinterest als online visuele zoekmachine

Allereerst is het heel belangrijk om te weten dat Pinterest geen socialmediakanaal is. Pinterest noemt zichzelf een online visuele zoekmachine. Dé plek waar mensen op zoek gaan naar inspiratie en ideeën. Op Pinterest zoeken mensen naar dingen die ze nog gaan doen, willen kopen en willen proberen.

Erg gericht op de toekomst maar vaak met een helder doel. Ze bevinden zich meestal in de oriëntatiefase en in de overwegingsfase en hier kan jij als bedrijf de gebruiker van Pinterest heel goed beïnvloeden.

Laat ze kennis maken met jouw prachtige producten of diensten!

Populaire onderwerpen op Pinterest

Onderzoek vanuit Pinterest laat zien dat bedrijven, bloggers en webshops in bepaalde categorieën het heel goed doen op Pinterest. Zij zijn echt succesvol. Ze inspireren, geven tips en advies, laten zien hoe mooi hun producten in gebruik zijn, en ze maken prachtige Pinterest-proof afbeeldingen.

Bevindt jouw bedrijf zich in een van de volgende branches dan is wat mij betreft het zakelijk inzetten van Pinterest een echte no-brainer:

  • Baby, kind, ouderschap en gezin
  • Trouwen en bruiloften
  • Interieur en wonen
  • DIY en knutselen
  • Beauty
  • Fashion
  • Eten en recepten
  • Gezondheid, ontwikkeling, fitness en sport
  • Reizen
  • Fotografie

 

Start meteen met Pinterest en gebruik dit stappenplan voor een effectief en succesvol Pinterest-account

 

Stap 1

Wat zijn jouw doelen met het inzetten van Pinterest? Weet jij wat je met Pinterest wil bereiken?

  • Naamsbekendheid
  • Meer verkeer naar je website
  • Hogere conversies/verkoop
  • Emaillijst laten groeien
  • Meer betrokkenheid met jouw bedrijf

Stap 2

Ken jij jouw doelgroep?

Als jij goed in kaart hebt gebracht wie jouw doelgroep is, dan kan je bepalen wat de behoeftes en problemen van jouw doelgroep zijn. Door middel van Pins op Pinterest ga jij ze helpen, beïnvloeden en inspiratie geven.

Stap 3

Maak gebruik van een zakelijk account. Veel bedrijven zijn ooit gestart met een privé-account. Zet dit om in een zakelijk account. Of start opnieuw met het aanmaken van een zakelijk account. Een zakelijk account koppel je aan je website.

Stap 4

Doe een zoekwoordenonderzoek op Pinterest. Vul een aantal zoekwoorden in en kijk welke zoekwoordcombinaties er naar voren komen. Deze zoekwoorden zijn de basis van een goed Pinterest-account. Je gebruikt de zoekwoorden op je account, borden en bij de pins.

Stap 5

Maak borden aan die relevant zijn voor jouw bedrijf. Borden vormen de basis van je Pinterest-account. Met borden laat je zien waar jouw pins over gaan. Wat zijn de onderwerpen en categorieën die passen bij jouw bedrijf?

Stap 6

Dan wordt het tijd om die borden te gaan vullen met leuke, inspirerende en mooie pins.

Waar kies je voor? Alleen eigen content of ga je ook pins bewaren van anderen?

Bekijk welke content je hebt en naar welke landingspagina’s je deze pins wilt laten verwijzen.

Stap 7

Maak Pinterest-proof afbeeldingen. Dat zijn afbeeldingen die door gebruikers bewaard worden, waar ze op doorklikken en die de Pinterest gebruiker inspireert.

De opbouw van een pin:

  • Gebruik een verticale afbeelding 2:3 met een resolutie van minimaal 735×1102
  • Maak gebruik van aantrekkelijk, helder en mooi beeldmateriaal
  • Lifestyle- en sfeerbeeld doet het beter dan een los productbeeld
  • Voeg branding toe aan je pins. Gebruik je logo, huisstijl, kleuren en lettertype
  • Overweeg om tekstoverlay te gebruiken
  • Jouw product of dienst moet de focus hebben

Stap 8

Start met pinnen!

Dit kan op verschillende manieren:

  • Rechtstreeks vanaf jouw website met een Pinterest bewaarknop
  • Upload de afbeeldingen binnen jouw Pinterest-account

Vul de pintitel in, maak een beschrijvende pinomschrijving waarbij je goed gebruik maakt van de zoekwoorden uit je onderzoek en laat de pin verwijzen naar de juiste URL.

Happy-pinning!

Over de schrijver
Ik ben Arlette en ik help bedrijven aan meer succes en resultaat met Pinterest. Een extra marketingtool welke nog niet door iedere ondernemer omarmd wordt. Daar breng ik graag verandering in. Want Pinterest kan een mega waardevolle extra tool zijn voor meer verkeer, grotere naamsbekendheid en meer conversies!