arrow_drop_up arrow_drop_down
19 december 2019 

Pinterest als extra marketingtool voor meer online zichtbaarheid

Geloof jij in de kracht van beelden??

Ik wel én in de kracht van inspireren. Op Pinterest komen die twee heel mooi samen.

Wist jij dat je met Pinterest:

  • Het verkeer naar jouw website enorm kan laten groeien
  • Potentiële kopers al in een heel vroeg stadium van de customer journey beïnvloedt
  • Door het grote bereik je een grotere naamsbekendheid creëert
  • Het aantal conversies aanzienlijk kan vergroten

Online vindbaarheid en zichtbaarheid

Als ondernemer ben je continu bezig met zichtbaarheid en vindbaarheid.
Je zorgt ervoor dat je zo hoog mogelijk scoort in Google en SEO is aan de orde van de dag. Om beter zichtbaar te worden zit je iedere dag te zwoegen op toffe content voor Facebook en Instagram. En maak jij met jouw bedrijf ook gebruik van Twitter, Snapchat of de nieuwste rage Tiktok? Want tja social media is belangrijk voor je zichtbaarheid.

Pinterest is in dit verhaal een vaak onderschatte, maar superkrachtige marketingtool. Een extra tool voor meer online zichtbaarheid. En dé plek bij uitstek om jouw doelgroep te inspireren en vervolgens aan te zetten tot actie.

  • 93% van actieve gebruikers geeft aan Pinterest te gebruiken in hun zoektocht iets te kopen
  • 87% zegt iets te hebben gekocht vanwege de content gezien op Pinterest
  • 66% gaat over tot de aanschaf nadat ze een pin van een merk gezien hebben
  • Pinterest-gebruikers hebben gemiddeld een hoog inkomen

Bron: Pinterest

Pinterest als online visuele zoekmachine

Allereerst is het heel belangrijk om te weten dat Pinterest geen socialmediakanaal is. Pinterest noemt zichzelf een online visuele zoekmachine. Dé plek waar mensen op zoek gaan naar inspiratie en ideeën. Op Pinterest zoeken mensen naar dingen die ze nog gaan doen, willen kopen en willen proberen.

Erg gericht op de toekomst maar vaak met een helder doel. Ze bevinden zich meestal in de oriëntatiefase en in de overwegingsfase en hier kan jij als bedrijf de gebruiker van Pinterest heel goed beïnvloeden.

Laat ze kennis maken met jouw prachtige producten of diensten!

Populaire onderwerpen op Pinterest

Onderzoek vanuit Pinterest laat zien dat bedrijven, bloggers en webshops in bepaalde categorieën het heel goed doen op Pinterest. Zij zijn echt succesvol. Ze inspireren, geven tips en advies, laten zien hoe mooi hun producten in gebruik zijn, en ze maken prachtige Pinterest-proof afbeeldingen.

Bevindt jouw bedrijf zich in een van de volgende branches dan is wat mij betreft het zakelijk inzetten van Pinterest een echte no-brainer:

  • Baby, kind, ouderschap en gezin
  • Trouwen en bruiloften
  • Interieur en wonen
  • DIY en knutselen
  • Beauty
  • Fashion
  • Eten en recepten
  • Gezondheid, ontwikkeling, fitness en sport
  • Reizen
  • Fotografie

 

Start meteen met Pinterest en gebruik dit stappenplan voor een effectief en succesvol Pinterest-account

 

Stap 1

Wat zijn jouw doelen met het inzetten van Pinterest? Weet jij wat je met Pinterest wil bereiken?

  • Naamsbekendheid
  • Meer verkeer naar je website
  • Hogere conversies/verkoop
  • Emaillijst laten groeien
  • Meer betrokkenheid met jouw bedrijf

Stap 2

Ken jij jouw doelgroep?

Als jij goed in kaart hebt gebracht wie jouw doelgroep is, dan kan je bepalen wat de behoeftes en problemen van jouw doelgroep zijn. Door middel van Pins op Pinterest ga jij ze helpen, beïnvloeden en inspiratie geven.

Stap 3

Maak gebruik van een zakelijk account. Veel bedrijven zijn ooit gestart met een privé-account. Zet dit om in een zakelijk account. Of start opnieuw met het aanmaken van een zakelijk account. Een zakelijk account koppel je aan je website.

Stap 4

Doe een zoekwoordenonderzoek op Pinterest. Vul een aantal zoekwoorden in en kijk welke zoekwoordcombinaties er naar voren komen. Deze zoekwoorden zijn de basis van een goed Pinterest-account. Je gebruikt de zoekwoorden op je account, borden en bij de pins.

Stap 5

Maak borden aan die relevant zijn voor jouw bedrijf. Borden vormen de basis van je Pinterest-account. Met borden laat je zien waar jouw pins over gaan. Wat zijn de onderwerpen en categorieën die passen bij jouw bedrijf?

Stap 6

Dan wordt het tijd om die borden te gaan vullen met leuke, inspirerende en mooie pins.

Waar kies je voor? Alleen eigen content of ga je ook pins bewaren van anderen?

Bekijk welke content je hebt en naar welke landingspagina's je deze pins wilt laten verwijzen.

Stap 7

Maak Pinterest-proof afbeeldingen. Dat zijn afbeeldingen die door gebruikers bewaard worden, waar ze op doorklikken en die de Pinterest gebruiker inspireert.

De opbouw van een pin:

  • Gebruik een verticale afbeelding 2:3 met een resolutie van minimaal 735×1102
  • Maak gebruik van aantrekkelijk, helder en mooi beeldmateriaal
  • Lifestyle- en sfeerbeeld doet het beter dan een los productbeeld
  • Voeg branding toe aan je pins. Gebruik je logo, huisstijl, kleuren en lettertype
  • Overweeg om tekstoverlay te gebruiken
  • Jouw product of dienst moet de focus hebben

Stap 8

Start met pinnen!

Dit kan op verschillende manieren:

  • Rechtstreeks vanaf jouw website met een Pinterest bewaarknop
  • Upload de afbeeldingen binnen jouw Pinterest-account

Vul de pintitel in, maak een beschrijvende pinomschrijving waarbij je goed gebruik maakt van de zoekwoorden uit je onderzoek en laat de pin verwijzen naar de juiste URL.

Happy-pinning!

Over de schrijver
Ik ben Arlette en ik help bedrijven aan meer succes en resultaat met Pinterest. Een extra marketingtool welke nog niet door iedere ondernemer omarmd wordt. Daar breng ik graag verandering in. Want Pinterest kan een mega waardevolle extra tool zijn voor meer verkeer, grotere naamsbekendheid en meer conversies!
Hans
Door

Hans

op 8 January 2020

Wat ik me afvraag is hoe je het beste prospect kunt targetten via Pinterest als je je alleen maar richt op klanten in een bepaalde regio. Pinterest is wereldwijd, foto's zijn universeel en je foto's worden dus door iedereen bekeken. Moeilijk dus om daar een potentiële klantenkring uit te halen. Mijn vraag is: hoe gebruik je Pinterest als je je wilt richten op een bepaalde regio?

Arlette
Door

Arlette

op 14 January 2020

Hoi Hans, bedankt voor je vraag! Pinterest is inderdaad wereldwijd maar Pinterest is ook een online zoekmachine. Waarbij het gebruik van de juiste zoektermen heel belangrijk is. De gebruikers maken nl. gebruik van de zoekbalk. Deze zoekwoorden gebruik je, mits jouw doelgroep Nederlands is, bij je pins in het Nederlands. Op die manier target je (in dit geval) Nederland. Door middel van adverteren kan je nog specifieker targetten. Groet Arlette

spelenthousiasteling
Door

spelenthousiasteling

op 10 January 2020

Ik heb nooit geweten dat Pinterest in marketing kon worden gebruikt. Dit is fijn. Ik denk dat ik zal proberen mijn volgers te vergroten.

Arlette
Door

Arlette

op 14 January 2020

Leuk je reactie te lezen! Succes met het vergroten van je bereik via Pinterest.

Mark
Door

Mark

op 10 January 2020

Of pinterest direct wat doet, dat durf ik niet te zeggen. Maar je naamsbekendheid vergroten is altijd goed

Arlette
Door

Arlette

op 14 January 2020

Hoi Mark, wat bedoel je met direct? Ik geloof dat geen enkel kanaal iets "direct" doet. Voor het stimuleren van traffic naar je website en het vergroten van naamsbekendheid is het inmiddels wel bewezen effectief. Vele bedrijven en bloggers hebben Pinterest als nummer 1 in Google analytics t.o.v Facebook en Instagram. (Organisch bereik). Uiteraard afhankelijk van de branche, maar zeker het proberen waard! Groet, Arlette

Nick
Door

Nick

op 17 January 2020

Het is leuk om door Pinterest heen te scrollen, maar ik had er nooit over na gedacht om het platform te gebruiken voor marketing. Goed idee.

Arlette
Door

Arlette

op 23 January 2020

Ik zou zeggen duik een keer in de "Pinterest materie". Is jouw doelgroep daar en wat voor content heb je om te delen? Succes!

Deborah
Door

Deborah

op 17 January 2020

Leuk artikel! Sinds kort maak ik ook gebruik van Pinterest voor de marketing van mijn bedrijf en haal er veel resultaat uit. Supergoede marketing tool dus, waar nog niet heel veel mensen in Nederland bekend mee zijn

Arlette
Door

Arlette

op 23 January 2020

Dank en wat leuk om te lezen dat jij je weg al naar Pinterest hebt gevonden Deborah!

John
Door

John

op 24 January 2020

Erg interessant om te lezen over pinterest.

Arlette
Door

Arlette

op 5 February 2020

Ha John, dank voor je reactie!

Sacha
Door

Sacha

op 27 January 2020

Leuk artikel. Misschien goed om Pinterest eens te gaan onderzoeken. Zeker op het gebied van boten en salonboten moeten er wel leuke dingen te doen zijn.

Arlette
Door

Arlette

op 5 February 2020

Hoi Sacha, ga zeker eens op onderzoek uit. Tip kijk in de zoekbalk of er naar boten gezocht wordt. Verplaats je in de doelgroep waar zou diegene naar zoeken op Pinterest? In combinatie met uitjes, gebeurtenissen en feestdagen is er misschien wel het een en ander te vinden. Succes!

Jose
Door

Jose

op 29 January 2020

Hoi Arlette, Wat een goed idee, ik heb nooit stilgestaan bij Pinterest als krachtig marketingkanaal! Denk je dat Pinterest voor iedere branche/markt goed kan werken? Ik zou bijvoorbeeld niet kunnen verzinnen hoe je als coach pinterest in kunt zetten. Ik ga er in ieder geval even over nadenken, bedankt voor dit artikel!

Arlette
Door

Arlette

op 5 February 2020

Hoi Jose, dank voor je reactie. Er zijn natuurlijk bepaalde branches die een groot bereik hebben op Pinterest. Denk aan wonen, trouwen en food. Maar ik keek even op jouw website en je hebt een aantal blogs geschreven waarbij thema's aan bod komen die ook gezocht worden op Pinterest. (burn-out, stress, zelfverzekerd zijn etc.) Tip: ga als bezoeker eens op Pinterest zoeken naar jouw thema's en kijk wat voor pins er naar voren komen. Succes!

Bert
Door

Bert

op 4 February 2020

Hoi Arlette, Wat een interessant en leuk artikel! Ik heb altijd al getwijfeld of pinterest een goede marketingtool is voor ons bedrijf, maar door het lezen van dit artikel ben ik nog enthousiaster erover geworden!

Arlette
Door

Arlette

op 5 February 2020

Hoi Bert, dank voor je reactie! Op Pinterest wil een gebruiker vooral geïnspireerd raken. Ze gaan op zoek omdat er een bepaald verlangen is. Breng eens in kaart wie jouw doelgroep is en of deze zich ook op Pinterest bevindt. En ga zelf eens struinen op Pinterest. Welke zoekopdrachten kunnen er zijn waar jouw dienst/product bij aansluit? Is dat bijvoorbeeld makkelijke maaltijden, gezond eten of iets anders... Veel succes!

David
Door

David

op 27 February 2020

Ook nog Pinterest.. wordt moeilijk bijhouden allemaal zo ;-) Is er een manier/tool om het zoekgedrag van Pinterest-gebruikers in kaart te brengen?

Arlette
Door

Arlette

op 3 March 2020

Beste David, omdat Pinterest een zoekmachine is en het vooral gaat om jouw producten of dienst is het een heel andere manier van inplannen. En er is een andere strategie voor nodig. Het zoekgedrag van Pinterest gebruikers kan je bekijken door in de zoekbalk een (voor jouw bedrijf relevant) zoekwoord in te typen en te kijken welke combinaties en pins er getoond worden. Succes, Arlette

Edwin
Door

Edwin

op 28 February 2020

In hoeverre beïnvloedt Pinterest de Google Ranking van jouw website?

Arlette
Door

Arlette

op 3 March 2020

Dag Edwin, voor zover ik weet neemt analytics Pinterest mee in social refferal. En als jij goed converterende pins hebt die voor veel kliks naar je website zorgen dan draagt dit positief bij. Het zal niet bovenaan in het lijstje SEO staan maar het wordt volgens mij wel meegenomen net zoals de score van andere kanalen. Groet, Arlette

Edwin
Door

Edwin

op 9 March 2020

Dankjewel Arlette!

Menno van Paassen
Door

Menno van Paassen

op 3 March 2020

Interessant artikel! Heeft iemand ervaring in Pinterest inzetten voor UI / UX / Web design? Ik ben erg benieuwd!

Arlette
Door

Arlette

op 3 March 2020

Hoi Menno, zoals ik het nu vaak voorbij zie komen is dat UX en web-designers het gebruiken om hun portfolio te laten zien. Daarnaast wordt het vaak ingezet om met een klant tot een moodboard te komen. Er is namelijk wel veel te vinden op dit gebied. En wat op Pinterest goed werkt is verwijzen naar je website met blog. Waarin je tips deelt over je vakgebied. Je kan dan werken aan know-like-trust en op die manier leads binnen halen. Een zakelijk account aanmaken is snel, gratis en makkelijk. Dan zou je er eens onderzoek naar kunnen doen! Groetjes, Arlette

Reactie plaatsen