arrow_drop_up arrow_drop_down
7 oktober 2020 

Hoe schrijf je een Over ons-pagina? 5 tips!

Schrijf een waardevolle ‘Over ons' pagina die leidt tot meer conversie!

Het welbekende voorstelrondje in een groep nieuwe mensen. ‘Wat moet ik vertellen?' vroeg ik me altijd af, lichtelijk in paniek. Ik tel de mensen die voor mij aan de beurt zijn, luister niet meer naar hun verhalen. Dan stel ik mezelf voor. Naam, leeftijd, woonplaats en hobby's. Zucht, zo moeilijk was het niet.

En moeilijk hoeft het ook niet te zijn voor de Over ons-pagina op je website. Toch staan ze vaak vol ‘even voorstellen'-clichés en dat is zonde. Het is namelijk één van de bestbekeken pagina's (check je statistieken van Google Analytics maar eens) van elke site. En dé ideale plek om bezoekers te veranderen in klanten. Hoe maak je nu een waardevolle Over ons-pagina voor jezelf (conversie) en je publiek? Met de tips hieronder kom je een heel eind.

Wat is het doel van ‘Over ons'?

De pagina waar je jezelf en je bedrijf voorstelt, is dus een drukbezochte plek. Waarom kijken mensen hier? Om te beslissen of ze met je in zee willen gaan. Betrouwbaarheid, zo simpel is het. We willen allemaal weten met wie we zaken doen. Jij of je team, dat is de basis.

Als bezoekers op je Over ons-pagina belanden, zijn ze al geïnteresseerd. Je hoeft ze dus alleen nog maar over die streep te trekken. Daarom is het een fijne plaats voor conversie. Maar hoe doe je dat en welke trucs geven je About us een boost?

5 TIPS

1. Schrijf voor je doelgroep en vermijd clichés

Gepassioneerd, deskundig en klantvriendelijk. Wat zegt dat over je bedrijf? Niet veel. Het zijn namelijk clichés. Beschrijf liever hoe het er uit ziet als je deskundig bent. Is je bedrijf bijvoorbeeld gecertificeerd? Heb je een lijst relevante cursussen gevolgd? Die kun je gerust benoemen.

Je bent vast beter dan je concurrent, maar welke vragen van twijfelende klanten moet je nog beantwoorden om die twijfel weg te nemen? Ga dit eens na bij je huidige klanten. Zij beschrijven zo waarom ze speciaal voor jou kiezen. Vertel vervolgens niet wat je doet (dat staat waarschijnlijk al bij Diensten of op je homepage), maar leg je bezoeker uit hoe jij te werk gaat en wat het betekent als zij voor jou kiezen.

2. Personality: blijf bij jezelf

Ga voor een schrijfstijl die past bij wat je wilt uitstralen. Ga je zakelijk om met klanten? Kies dan ook voor bijpassend taalgebruik. Ben je informeler? Skip dan die stropdasfoto en gooi er wat humor in. En hoe dan ook: laat vaktermen achterwege. Jij bent de expert van je business, maar je klanten nog niet. Moeilijke woorden creëren afstand, terwijl je klanten juist mee wilt nemen in jouw verhaal.

Overons _Blijf_bij_jezelf

Hierboven zie je hoe ik dat doe op mijn eigen website.

Beeldmateriaal heeft véél invloed op je uitstraling. Video's zijn perfect voor een sfeerimpressie van je zaak of werkplek. Of je kunt laten zien hoe een ‘gemiddelde' dag er in jouw bedrijf uitziet. Het werkt ondersteunend bij de teksten op de pagina.

Werk je alleen? Noem de pagina dan niet ‘Over ons'. Of denk je dat je dan niet serieus wordt genomen? Onzin. Draai het nadeel om in een voordeel. Ik werk alleen, dus ik ben flexibel. Ik heb geen kantoor, want ik werk graag in company/als een digital nomad/waar ik wil. De grootte van je bedrijf is overigens een prima topic voor de Over ons-pagina. Net als vertellen wat je al bereikt hebt: zo weten klanten met wie ze in zee gaan.

Overons_pagina_cijfers

3. Wees consequent

Wees consequent in je schrijfstijl. Bijvoorbeeld door duidelijke keuzes te maken: schrijf je vanuit ‘ik' of ‘wij'? Spreek je de bezoeker aan met ‘u' of met ‘jij'? Het is slim dit voor je hele website te doen. Consequent elke pagina even langslopen.

En héél belangrijk: voorkom taal- en spelfouten! Uit verschillende onderzoeken blijkt keer op keer dat de betrouwbaarheid hieronder lijdt. Wil je dat klanten je zien als professional? Zorg dan voor foutloze teksten die lekker lezen.

4. Conversie: USP's en klantreviews

Het noemen van USP's past prima op de Over ons-pagina. Storytelling heeft hier duidelijk de voorkeur boven bullet points. Je neemt klanten namelijk mee op reis. Wat is de reden van jouw USP's? En waar blijken ze uit? Geef concrete voorbeelden. Maak jezelf uniek.

Tonny Loorbach laat zien hoe het moet:

Overons _waarden_filosofie_humor

  • Hij vertelt welke waarden hij belangrijk vindt (verbinding en vriendschap).
  • Hij deelt zijn filosofie en waar die uit blijkt.
  • Hij maakt een grapje dat ook nog aansluit bij zijn verhaal.

Klantreviews zijn een andere manier om je USP's te onderbouwen. Soms verwijzen klanten al naar je missie, je toplocatie of leggen ze jouw deskundigheid haarfijn uit. En je kunt laten zien met wie je al hebt gewerkt. Grote namen doen het natuurlijk goed, maar trouwe klanten zijn minstens zo belangrijk.

Overons_pagina_klantreviews

5. Call to action

Wat niet mag ontbreken op je Over ons-pagina is de Call to action-button. Minimaal één! Je hebt vertrouwen gewekt, de bezoeker gekneed met je verhalen.. een perfect moment voor een CTA dus. Een offerte-aanvraag, inschrijving voor de nieuwsbrief. Whatever. Als je de bezoeker maar de kans geeft om klant te worden.

Overons _CTA

Zijn er clichés die je nu gaat schrappen van je eigen ‘Over ons'? Of ken jij nog meer trucs om je voorstelrondje aantrekkelijk te maken? Deel ze in de comments hieronder en we helpen elkaar weer verder!

Over de schrijver
Taal is alles. Ik schrijf de teksten die jij uitstelt, waar je over twijfelt of waar je geen tijd voor hebt. Of je kiest er voor om het zelf te leren: na de taaltraining van mijn Taalstudio | SUIKERS schrijf jij ook vlammende teksten: weg met die twijfels en taalfoutjes!
Danielle Bakker
Rijles Eindhoven
Door

Rijles Eindhoven

op 14 October 2020

Aan deze blog heb ik wat gehad. Ik probeer zelf een website te maken voor mijn rijschool. Dankjewel voor de info/tips.

Reactie plaatsen